اولین برداشت مکانیزه برنج در استان گیلان انجام شد

با حضور مسئولین اجرایی استان اولین برداشت مکانیزه برنج گیلان در منطقه نرگستان صومعه سرا در روز بیست و هفتم تیر ماه انجام شد.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان ؛ وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در حاشیه این مراسم گفت : ذخیره سد سفید رود به عنوان مهمترین منبع تأمین کننده 171 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت پوشش این سد نسبت به سنوات گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرد .

وی افزود: استان گیلان دو سال پر آبی را تجربه کرده بوده ولی با توجه به کاهش شدید بارش ها و کاهش آورد سد سفید رود ، فشار زیادی به تجهیزات انتقال آب به سطح مزارع از قبیل ایستگاههای پمپاژ و چاهها وارد شد.

خرّمی با بیان اینکه بر اساس تصمیم سطح کلان استان مبنی بر کاشت برنج در همه مناطق با وجود کاهش بارش ها و کاهش آورد سد سفید رود ، تشریح کرد : قبل از شروع فصل زراعی ، با برنامه ریزی های صورت گرفته ، تقویم زراعی و تقویم آبیاری ( طرح نوبت بندی آب کشاورزی ) با همکاری دستگاههای متولی و کمیته منابع و مصارف آب استان تدوین و اجرایی شد .

وی در خصوص وضعیت آبیاری در منطقه فومنات شامل شهرستانهای فومن، شفت، صومعه سرا و بخشهایی از شهرستانهای ماسال، رضوانشهر و انزلی گفت: همواره این مناطق در سنوات گذشته دچار چالش در آبرسانی بوده که در سال زراعی جاری به دلیل روش جدید نوبت بندی آبگذاری کانال فومنات شاهد چالش کم آبی در این بخش نبودیم و اولین برداشت مکانیزه برنج نیز در شهرستان صومعه سرا ثبت شد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به بارش های اخیر اظهار داشت : با توجه به بارش های اخیر توانستیم 100 میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود ذخیر ه کنیم و این ذخیره آبی برای مناطقی که هنوز نیازمند آب می باشند ، آبگذاری را انجام خواهیم داد .

وی در خصوص وضعیت آبرسانی به اراضی  شالیزارهای خارج از شبکه گفت : در خارج از شبکه به دلیل کاهش بارشها و کاهش دبی رودخانه ها،  شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و تمامی ظرفیت های موجود از قبیل ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق و نیمه عمیق در مدار بهره برداری بودند و ایستگاههایی هم که نیازمند به برق بوده ، برق رسانی آنها نیز در سال جاری انجام شد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان اعلام داشت : خدا را شاکریم که در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ، با همت و همدلی کشاورزان زحمتکش و مسئولین و متولیان امر، توانستیم آبیاری سال زراعی جاری را با موفقیت تا به این لحظه سپری کنیم.

         

         

          

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code