سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان:
۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ۱۵:۲۹ چاپ

قنبریان فضای مجازی را یک واقعیت که همه ارکان و اجزا باید با آن یک برخورد واقع بینانه داشته باشند دانست و گفت: شورای نگهبان برای مواجهه با تخلفات فضای مجازی در زمان انتخابات خلاء قانونی دارد.

گیل خبر/ به نقل از شبستان، «احمد قنبریان» شامگاه (شنبه ۲۶ تیر) در گفت‌وگوی ویژه خبری به مناسبت سالروز تشکیل نهاد شورای نگهبان اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۳ کارکرد برای نهاد شورای نگهبان تعریف شده که از جمله از آن عضویت فقهای شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصحلت نظام است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان عضویت فقهای شورا در شورای رهبری و در شورای بازنگری قانون اساسی را از دیگر کارکردهای این نهاد خواند و عنوان کرد: سه وظیفه و کارکرد شورای نگهبان مهم و اساسی است که از جمله آن می‌توان به وظیفه انطباق قوانین با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام اشاره کرد.

قنبریان تفسیر قانون اساسی را دیگر وظیفه مهم شورای نگهبان دانست و با تاکید بر اینکه از موضوع نظارت بر انتخابات در اصل ۹۹ قانون اساسی سخن گفته شده است ابراز داشت: شورای نگهبان طبق رسالت خود بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و مراجعه به آراء عمومی نظارت استصوابی می‌کند.

وی نوع مباحثی که در جلسات شورای نگهبان مطرح می‌شود را مباحثی تخصصی و فنی دانست و با بیان اینکه کلیه مذاکرات این شورا سالانه چاپ و نشر داده می‌شود اضافه کرد: اخیرا سامانه‌ای در مرکز پژوهشکده شورای نگهبان ایجاد شده که علاقمندان می‌توانند مراجعه کرده و مطالب مورد نظر خود را جست‌وجو و استخراج کنند.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان از آمادگی این شورا به انتشار صوت و تصویر جلسات مربوط به بررسی برخی طرح‌ها و لوایح خبر داد و اضافه کرد: جلسات بررسی صلاحیت جنبه محرمانه دارند و به ویژگی‌ها و قابلیت‌های افراد مربوط می‌شود و طبیعتا محدودیت شرعی و قانونی در ارتباط با انتشار آن وجود دارد.

قنبریان با اشاره به اینکه طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر توسط شورای نگهبان و در دو مرحله رد شده است علت رد آن را ابهامات شرعی و قانونی ذکر کرد و گفت: رسیدگی قضایی، نوع جرم، نوع مجازات و از قبیل این‌ها مواردی است که موجبات رد طرح حمایت از عامران به معروف و ناهیان از منکر را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها معتقدند شورای نگهبان در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار سختگیرانه عمل کرده و تخلفات و سوابق نامزدها را به دیده اغماض نگریسته است افزود: شرایطی که در قانون برای نامزدها مطرح شده چه در مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری شرایطی حداقلی است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان اعمال سختگیری در بررسی صلاحیت نامزدها را توسط این نهاد رد کرد و اظهار داشت: البته سطح هر انتخابات با هم متفاوت است اما واقعا اینطور نیست که سختگیرانه به صلاحیت‌ها توجه شده باشد از طرفی شورای نگهبان در مواجهه با تخلفات سعی می‌کنند زمینه بروز تخلف را پاک کنند.

قنبریان پیشگیری از تخلف را از وظایف مهم شورای نگهبان و دفاتر نظارتی دانست و عنوان کرد: در مواقعی که تخلفات انتخاباتی انجام می‌شود شورای نگهبان هم در مواجهه با آن تخلفات دو تصمیم اتخاذ می‌کند و یا متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کند و دوم اینکه این تخلفات را در بانک اطلاعاتی خود ثبت و ضبط می‌کند.

وی میزان اثرگذاری فضای مجازی بر روند انتخابات و تبلیغات را هم مورد واکاوی قرار داد و تصریح کرد: فضای مجازی یک واقعیت است و همه ارکان و اجزا باید با آن یک برخورد واقع بینانه داشته باشند از طرفی ما در مواجهه با تخلفات فضای مجازی هم در احصاء آن و هم در نوع مجازات آن خلاء قانونی داریم.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان خاطرنشان کرد: به علت عدم نظارت و نبود قانون نوع فعالیت‌ها در فضای مجازی و در زمان انتخابات رها شده بود و نمی‌توان به موقع و مؤثر از این نوع تخلفات جلوگیری به عمل آورد اما با تمام این‌‌ها تمام تلاش ما این بود که نوع تحرکات را در فضای مجازی احصاء و قبل از همه‌گیری آن تذکرات لازم را بدهیم.