گیل خبر/ رساله دکترای احمد مهربان در بخش علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای در دوازدهمین دوره جشنواره فارابی برنده لوح تقدیر و جایزه نقدی شد.

جشنواره بین المللی فارابی معتبرترین رویداد در حوزه علوم انسانی در کشور است و در ادوار پیشین آن محققان سرشناسی همچون دکتر سیدجواد طباطبایی در بخش علوم سیاسی و روابط بین الملل برنده این جایزه شده اند.

احمد مهربان اهل رشت و فارغ التحصیل جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی در تهران بوده و به عنوان پژوهشگر مدعو در دانشگاه واترلو کانادا حضور داشته است که حاصل آن انتشار یک کتاب و چندین مقاله علمی بوده است.

در شرایطی که پژوهشگران مطرح در سطح ملی عمدتا در تهران متمرکز هستند، امید است که محافل علمی و دانشگاهی استان فرصت و فضای مساعدی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و انتقال دانش و تجربیات پژوهشگران مقیم استان به محققان، دانشجویان و علاقه مندان علوم انسانی در گیلان فراهم نمایند.

جشنواره بین‌المللی فارابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان بین‌المللی یونسکو و آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان و همچنین برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی به صورت سالانه برگزار می‌گردد. مناسبات درونی و ارتباطات سازمانی این جشنواره معطوف به اهداف تعریف شده، به‌گونه‌ای سامان‌یافته که از حداکثر حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری فعال در گستره علوم انسانی و اسلامی برخوردار شود.
برای این‌منظور تجارب ارزنده سایر جشنواره‌های بین‌المللی کشور و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی فرهنگستان‌ها و مؤسسات پژوهشی و علمی کشور مورد توجه قرار داده شد و در طراحی این جشنواره به کار آمد. افزون بر آن، بسیاری از نهادهای علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی به‌صورت مؤثر جهت مشارکت درسیاستگذاری جشنواره فراخوانده شده‌اند که در مجموع، تلاشی فراگیر و اقدامی جمعی را برای شناسایی و تقدیر از دانشوران برجسته این حوزه شکل می‌دهد.