ایالات متحده در واکنش به اظهارات عراقچی اعلام کرد منتظر انتقال قدرت می مانیم.

گیل خبر/ به گزارش خبرآنلاین، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در پاسخ به اظهارات عراقچی که گفته بود ایران در حال انتقال قدرت است و مذاکرات وین طبیعی است که متوقف شود؛ در صفحه توئیتر خود نوشت: «این اظهارات، تلاشی تکان‌دهنده و خشمگین‌کننده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است».

همچنین در بیانیه وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به اظهارات عراقچی که گفته بود ده فرد زندانی آمریکایی همین فردا می توانند ازاد شوند آمده است: «ما آماده هستیم تا به‌محض اینکه ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و کار روی بازگشت متقابل به برجام تکمیل کنیم».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که این بیانیه را منتشر کرده است؛ همچنین افزود: «درخصوص اظهاراتی که درباره آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌شود نیز باید گفت که ما تلاش ظالمانه دیگری را برای دادن امید واهی به خانواده‌های آنها شاهد هستیم. عراقچی درباره گروگان گرفته‌شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار آمریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است».

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعا می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد، می‌تواند به سادگی و فوراََ زندانی‌ها را آزاد کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم».

پرایس همچنین اضافه کرد: «ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست. هر چند که مؤثتر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، ولی ما برای ادامه‌دادن گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم».

شب گذشته عراقچی در توئیتر خود نوشت: ما در دوران انتقالی به سر می بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است. 

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در ادامه با اشاره به مذاکرات تبادل زندانیان گفت: آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می باشد - با برجام را متوقف کنند.  تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن،  باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود. 

عراقچی همچنین خطاب به طرف آمریکایی و انگلیسی تاکید کرد: ده فرد زندانی از همه طرف ها می توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code