سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را برای تأمین سوخت راکتور تهران آغاز کند، این اقدام ایران را «نگران‌کننده» و «تأسف‌آور» خواند.

گیل خبر/ به گزارش تسنیم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری از اینکه ایران [به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] در حال آغاز روند تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد به عنوان بخشی از فرآیند تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گام هسته‌ای جدید ایران که رسانه‌های غربی بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: «تا جایی که من می‌دانم، این گزارش تا زمانی که شورای حکام آژانس بین‌المللی اقدام به انتشار آن کند، محدود خواهد ماند. ولی ما شاهد این هستیم که برخی رسانه‌ها مطالبی را درباره این سند ارائه کرده‌اند. اینکه ایران تصمیم گرفته است که عدم پایبندی خود به تعهداتش در برجام را تشدید کند، مسئله‌ای نگران‌کننده است.»

وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات غربی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، اقدام هسته‌ای جدید ایران را اقدامی مؤثر در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای توصیف کرد و آن را گامی «تأسف‌آور» خواند.

طرف‌های غربی در حالی از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند و این گام‌های را نقض آشکار برجام برمی‌شمارند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.

شامگاه سه‌شنبه 15 تیرماه رسانه‌های غربی گزارش دادند که ایران رسماً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تصمیم خود مبنی بر استفاده از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران -که بخشی از این فرآیند چندمرحله‌ای شامل تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد خواهد بود- مطلع کرده و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز متعاقباً در گزارشی شورای حکام آژانس را در جریان تصمیم جدید ایران قرار داده است.