رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۷:۰۱ چاپ

گیل خبر/ شهر استانبول یکی از قطب گردشگری پر طرفدار در جهان است و جالب است بدانید این شهر در کنار برخی از معروف ترین شهرهای جهان نظیر پاریس ، لندن ، ونیز ، رم و ... قرار داشته و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیاست . این شهر همچنین لقب پایتخت فرهنگی قاره اروپا را بدست آورده که دلیل آن تاریخی هزاران ساله و وجود آثار باستانی ارزشمند است .

 سراسر این شهر پر از عمارت ها و کاخ های باشکوهی است که اغلب توسط امپراتوری عثمانی بنا شده اند و شکوه این سلسله را به رخ جهانیان می کشانند . در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به اتفاق برخی از باشکوه ترین کاخ های شهر استانبول را بشناسیم  :

۱- کاخ عادله سلطان

در ابتدا شما را با یکی از زیباترین کاخ های این شهر آشنا می کنیم که با وجود شکوه و معماری منحصر بفرد ، چندان معروف و شناخته شده نیست . به گفته سفر باتو این کاخ باشکوه و زیبا در بخش آسیایی و بر فراز ارتفاعات شهر قرار دارد . برای بازدید آن می بایست به تنگه بسفر بروید و در این مکان با چندین کاخ دیگر روبرو خواهید شد  .

کاخ عادله سلطان همانطور که از نام آن پیداست ، محل اقامت تابستانی عادله سلطان ( دختر سلطان محمود دوم ) بوده است و هم اکنون یکصد و پنجاه سال از احداث آن می گذرد . این بنا در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط معمار مشهور سرکیس بالیان ساخته شد . باید افزود عادله سلطان پس از مرگ همسر ، فرزندان و برادرش تمام دارایی اش خود را وقف امور خیریه کرده و این کاخ در سال ۱۹۱۶ میلادی به خوابگاه دخترانه تبدیل شد . اما این پایانماجرا نبود و حدود هفتاد سال بعد ، بخش هایی از این کاخ در پی وقوع آتش سوزی آسیب دید و مدتها بعد بازسازی شد .  و امروزه به عنوان مکانی فرهنگی مورد بازدید و استفاده قرار می گیرد .

۲- کاخ بیلربیی

در ادامه شما را با یکی دیگر از شاهکارهای عثمانیان آشنا می کنیم و پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را در الویت برنامه های خود قرار دهید . تور استانبول سفر باتو کاخ باشکوه و زیبای بیلربی توسط معمار مشهور ، سرکیس بالیان ساخته شده و قرن ها به عنوان اقامتگاه تابستانی برخی از سلاطین عثمانی مورد استفاده بود . ای بنا در سال ۱۸۲۹ میلادی  به دستور سلطان محمود اول ساخته شد . اما بیست سال بعد از اتمام ساخت آن بر اثر وقوع آتش سوزی ویران شد . اما معمار سرکیس بالیان دوباره آن را به همان شکل اولیه مرمت و باز سازی نمود و در سال ۱۸۶۱ میلادی مورد استفاده دوباره قرار گرفت  .

امروزه این کاخ به موزه تبدیل شده و درب های آن به روی عموم باز است . نکته جالب اینکه این کاخ یک ورودی از سمت دریا دارد و تا سالها پیش گردشگران با قایق وارد آن می شدند . اما امروزه ورود به داخل این عمارت از راه آبی امکان پذیر نیست ، اما قایق سواری در اطراف آن و تماشای منظره بیرونی امکان پذیر بوده که خود تجربه ای بسیار جالب و تماشایی خواهد بود .

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های استانبول می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید

۳- کاخ چراغان کمپینسکی 

این بنا از دیگر شاهکارهای معمار مشهور ، سرکیس بالیان است که در منطقه بشیکتاش و در امتداد تنگه بسفر قرار گرفته ، اما متاسفانه از نگاه بسیاری از گردشگران دور مانده است . این کاخ در اواخر حکومت عثمانیان و در سال  ۱۸۷۱ میلادی به دستور سلطان عبدالعزیز ساخته شد و متاسفانه همانند دو کاخ پیشین دچار آتش سوزی شد و بخش عمده ای از ساختمان آن از بین رفت . اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون به عنوان یک هتل پنج ستاره مشغول به فعالیت است .  باید افزود هزینه اقامت در این هتل ، بسیار بالا بوده و به ازای هر شب اقامت در آن ، می بایست چند صد یورو پرداخت نمود .

۴- کاخ دلمه باغچه

در ادامه شما را با یکی از کاخ های باشکوه و زیبای شهر استانبول آشنا می کنیم و برای درک بهتر این زیبایی باید اضافه کنیم ، کارشناس دلما باغچه را هم ردیف کاخ ورسای و حتی زیباتر از آن می دانند . دلمه باغچه به نسبت کاخ هایی که در بالا به شرح آنها پرداختیم ، از شهرت بیشتری برخودار بوده و به عنوان یک جاذبه گردشگری پر طرفدار ، سالانه میزبان هزاران گردشگر است .

این بنا تقریبا در اواخر دوران حکومت عثمانیان و در سال ۱۸۵۶ میلادی ساخته شده و برخی از آخرین سلاطین عثمانی در آن سکونت داشتند . کاخ دلما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید و توسط دو معمار از خاندان بالیان  به نام های گارابت بالیان و نیکوگوس بالیان ساخته شد .

 این عمارت باشکوه در مجموع میزبان شش سلطان عثمانی بود و بعد از برچیده شدن حکومت عثمانیان ، به محل استقرار ریاست جمهور ( آتاتورک ) تبدیل گردید .

بیشتر بخوانید