سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان سنجش باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا سوالات را از کتاب‌های درسی طراحی کرده است یا خیر؟

گیل خبر/ به گزارش  تسنیم، در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور مدعی است سوالات کنکور سراسری از متن کتاب‌های درسی طراحی شده و داوطلبان با مطالعه این کتاب‌ها قادر به پاسخگویی به تمام سوالات خواهند بود، اما سوالات کنکور سراسری واقعیت دیگری را تصویر می‌کنند.

عدم رعایت چارچوب محتوای کتاب‌های درسی در طرح سوالات کنکور سراسری موجب اعتبارزدایی از معلم و کتاب درسی و همچنین جایگزینی آن با مدرس کنکور و کتاب کمک درسی در مقطع متوسطه دوم شده است چرا که داوطلبان مطالب ارائه شده توسط معلمان خود و کتاب درسی را ناقص و بی فایده می‌دانند.

اعتراض گسترده معلمان به سوالات کنکور سراسری

سیدصالحی افزود: سازمان سنجش متولی طراحی سوالات کنکور است و منابع آزمون را کتاب‌های درسی معرفی می‌کند، اما هم‌اکنون ده‌ها نامه از سراسر کشور از سوی معلمان، کارشناسان و مولفان کتاب‌‌های درسی برای بنده ارسال شده است که نسبت به طراحی سوالات درس ریاضی معترض هستند و این پرسش را مطرح می‌کنند، چرا محوریت کتاب‌های درسی به عنوان منابع طراحی سوالات رعایت نشده است. سازمان سنجش باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا سوالات را از کتاب‌های درسی طراحی کرده است یا خیر؟ در برخی مواقع ممکن است اهداف و رویکرد کتاب‌های درسی و حدود و صغور آن رعایت نشود، اما امسال ماجرا فراتر از این است و از مفاهیمی که در کتاب درسی وجود ندارد، سوال طراحی کرده‌اند.

آموزش و پرورش نظارت قانونی بر سوالات کنکور ندارد

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که گزارش مکتوب بررسی سوالات کنکور سراسری امسال چه زمانی تهیه و منتشر می‌شود؟ گفت: همیشه گزارش تهیه می‌کنیم اما گزارش برای چه کسی؟ به نامه‌ها و تذکرات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توجهی نمی‌کنند، راهکار قانونی برای این موضوع باید طراحی شود تا سازمان سنجش براساس آن مکلف به رعایت طراحی سوالات از محتوای کتاب‌های درسی باشد. امسال از مباحثی که در کتاب درسی نیست سوال طراحی کرده‌اند، راهکار قانونی برای نظارت چیست؟ سازمان سنجش باید پاسخگو باشد آیا منابع درسی را رعایت کرده است یا خیر.

سال گذشته بعد از کنکور به سازمان سنجش نامه ارسال کردیم، اما امسال نحوه طراحی سوالات را مشاهده می‌کنید. سازمان سنجش در خصوص رعایت اهداف کتاب های درسی و استاندارد بودن سوالات با ما همکاری ندارد.

انزوای مدرسه و کتاب های درسی

همچنین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه کتاب‌های درسی باید محل طراحی سوالات کنکور باشد و اگر به این موضوع توجه نشود اهداف برنامه درسی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، گفت: این روند سبب خواهد شد  دانش آموزان به جای مراجعه به کتاب‌های درسی، به مؤسسات کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی روی بیاورند.

وی با طرح این پرسش که آیا طراحان سوالات کنکور می‌خواهند با دانش آموزان زورآزمایی بکنند؟ بیان کرد: نمی‌توان کنکور را به ابزار فشار بر روی دانش آموز و مدرسه تبدیل و سوالات به گونه‌ای طراحی شود که دانش آموزان کتاب‌های درسی را کنار گذاشته به کلاس‌های کنکور روی بیاورند.