معاون علوم پزشکی گیلان، با اشاره به شیوع ویروس هندی و دلتا در مناطق قرمز، خاطرنشان کرد: قدرت سرایت به افراد در جهش جدید ۴۰ درصد بیشتر از جهش انگلیسی است، در حالی که جهش انگلیسی ۷۰ درصد توانمندی بیشتری نسبت به ویروس چینی کرونا داشت.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ دکتر آبتین حیدرزاده، با بیان اینکه بیماری کرونا در استان گیلان یک روند آرام صعودی دارد، اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته ۵۵ بیمار جدید کرونایی را بستری کردیم و کل بستری های استان به ۲۹۰ نفر رسیده است.

وی نزدیک شدن تعداد بستری های کرونایی گیلان به مرز ۳۰۰ نفر را نشان دهنده کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش مسافرت ها دانست و افزود: این دو عامل در کنار هم می تواند باعث افزایش آمارهای کرونایی شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به قرمز شدن شهرستان آستارا، تصریح کرد: شهرستان های ماسال، رودبار و آستانه اشرفیه نارنجی هستند و شهرستان های املش، شفت و لاهیجان نیز در معرض خطر قرار دارند.

حیدرزاده، با ابراز نگرانی از افزایش مسافرت ها از مناطق مختلف کشور به استان گیلان، اضافه کرد: مسافران می توانند حامل ویروس های جدیدی باشند که در جریان قرمز شدن استان های جنوبی وارد کشور شده اند.

وی با اشاره به شیوع ویروس هندی و دلتا در مناطق قرمز، خاطرنشان کرد: قدرت سرایت به افراد در جهش جدید ۴۰ درصد بیشتر از جهش انگلیسی است، در حالی که جهش انگلیسی ۷۰ درصد توانمندی بیشتری نسبت به ویروس چینی کرونا داشت.

معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه مسافران می توانند جهش جدید را به استان بیاورند، گفت: خطر انتقال ویروس و سرعت ابتلای آن بسیار زیاد است. همچنین دوره کمون ویروس چینی ۱۴ روز بود، اما در جهش جدید افراد بین دو تا چهار روز دچار بیماری می شوند.

وی سرعت انتقال جهش جدید در بین افراد خانوار را بسیار زیاد دانست و یادآور شد: برای جلوگیری از بیماری حتما از تجمعات پرهیز کنید و با مسافران در تماس نباشید و دائم ماسک بزنید.