مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و آورد سد سفیدرود، گفت: اجرای طرح نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان در راستای سازگاری با کم آبی ضروری است.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ؛ وحید خرّمی با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها در کشور کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: بر اساس گزارش هواشناسی، شاهد کاهش بارش ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصدی نسبت به بلند مدت در سطح کشور هستیم.

وی در ادامه به وضعیت استان گیلان در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارش‌ها در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش آورد سد سفید رود نسبت به سنوات گذشته اظهار داشت : آورد سد سفید رود نسبت به دو سال گذشته و بلند مدت به ترتیب 60 و 70 درصد کاهش را نشان می دهد که این موضوع ناشی از کاهش نزولات جوی و همچنین  وزش باد های گرم در زمستان و تبخیر پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود بوده است .

وی افزود : شرکت آب منطقه ای گیلان با توجه به پیش بینی شرایط موجود قبل از شروع فصل کشاورزی ، اقدام به برنامه ریزی دقیق جهت مصارف آب در بخش های مختلف نمود و تشریح کرد ؛ برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به پیشنهاد این شرکت در کمیته منابع و مصارف آب استان بر اساس تقویم زراعی و موجودی آب سد سفید رورد مورد بررسی و تصویب قرار گرفت .

خرّمی تشرح نمود : اولین نوبت آبگذاری کانال های آبیاری بر اساس تقویم زراعی از پنجم اردیبهشت ماه برای کانال راست سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق شرق گیلان) و نهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سنگر( اراضی شالیزارهای مناطق مرکزی گیلان) به مدت 20 روز پیوسته جهت انجام نشاءکاری صورت گرفت .

وی اضافه کرد  : در ادامه اجرای برنامه نوبت بندی آب کشاورزی بصورت 8 روز وصل و 4 روز قطع بصورت دقیق و بدون هیچگونه تغییراتی تا پایان خرداد ماه سالجاری صورت گرفت و تا کنون به میزان حدود یک میلیارد متر مکعب آب جهت مصارف کشاورزی 172 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای  تحت شبکه سفید رود تحویل شده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام داشت : ادامه نوبت بندی آب کشاورزی با هماهنگی و تصویب کمیته منابع و مصارف آب استان تا پایان تیر ماه بصورت 8 روز وصل و 5 روز قطع اجرا می شود و هرگونه تغییرات در برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی خواهد شد .

وی تأکید نمود ؛ کشاورزان زحمتکش گیلانی فعالیت های کشاورزی خویش را بر اساس تقویم آبیاری تنظیم و همچنین با لایروبی انهار بین مزارع ، انتقال آب به شالیزارهایشان را تسهیل نمایند .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code