گیل خبر/ ترجمه: به گزارش روزنامه تلگراف؛ نشست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ولادمیر پوتین در ژنو توسط تیم تبلیغاتی بایدن بزرگنمایی و به یک نمایش تحت عنوان رهبری جهانی آمریکا بدل شده بود اما در واقعیت به جای قدرت نمایی، نمایشی از ضعف بود. در واقع او به روسیه یک فرصت رسانه ای در سطح جهان داده تا از سیاست خارجیش دفاع کند.

بایدن در کنفراس خبری خود به احتمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو یا خط لوله بسیار بحث برانگیز نورد استریم 2 اشاره‌ای نکرد. او همچنین به استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در خاک اروپا به ویژه مسمومیت‌های ناویچاک در سالزبری نپرداخت. در حقیقت تمرکز وی بیش از مقابله بر همکاری بود.

رویکرد ریاست جمهوری بایدن تاکنون عمدتاً تکرار رویه نادرست «هدایت با فاصله» دولت اوباما بوده است. بایدن خواستار «گفتگوی پایداری استراتژیک» جدیدی با مسکو است. این نگاه یک شکست بزرگ بود که به دنبال حمله روسیه و الحاق کریمه به آن به وقوع پیوست.

موافقت با این اجلاس یک اشتباه از سوی کاخ سفید بود. دشوار است درک کنیم که سود قابل تصوری برای ایالات متحده وجود داشت است. پوتین به مانند میخائیل گورباچف، رهبر جنگ سرد که با رونالد ریگان و مارگارت تاچر برای پایان دادن به امپراتوری شوروی همکاری کرد، عملگرا نیست. بایدن هرگز نباید در حالی که هنوز نیروهای روسی در اوکراین هستند با پوتین دیدار می‌کرد.

در مقابل پوتین درکنفرانس مطبوعاتی، با حملات مکرر به ایالات متحده، مخالفین خود را در لفافه تهدید کرد. او به وضوح از این فرصت استفاده کرد تا پیام های خود را به مخاطبان میلیونی غرب برساند..

بایدن پیش از اولین سفر بین المللی خود اعلام کرد که «آمریکا بازگشته است» بدان معنی که او متحدان دولت ترامپ را رها کرده است. موضوعی که با واقعیت تطابق ندارد. دونالد ترامپ در جریان سفرهای اروپایی خود توسط مطبوعات سختگیر اتحادیه اروپا مورد انتقاد شدید قرار گرفت اما در دوره ریاست جمهوری وی شاهد افزایش هزینه‌های دفاعی در میان متحدان ناتو بودیم و دولت او با بسیاری از کشورهای اروپایی روابط محکمی برقرار کرد. ترامپ رژیم پوتین را به شدت مورد تحریم قرار داد.

در مقابل رئیس جمهور بایدن شدیدا از مرحله پرت است و از زمان ورود او به دفتر کاخ سفید، مسکو و پکن هر دو قاطعیت بیشتری یافتند. بایدن حتی در نشست جی ۷ هم پر اشتباه ظاهر شد و در بعضی مواقع گیج به نظر می رسید. او مدام به کشورهای عضو امتیاز می‌داد و کشورهای سوریه و لیبی را با هم اشتباه می‌گرفت. همچنین رئیس جمهور آمریکا نتوانست استراتژی منسجم و محکمی برای مقابله با چین ، در کنار پیام‌های خود در مورد روسیه ایجاد کند.

این نشست اولین آزمون مهم بایدن در صحنه جهانی بود. واقعیت این است که او به شدت شکست خورده، موضوعی که برای سه و نیم سال آینده عمیقاً نگران کننده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code