نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از روند رو به رشد صادرات محصولات غیرنفتی در گیلان گفت: فعالیت شبانه‌روزی بخش گمرک و قرنطینه در مرز آستارا برای تحقق اهداف تعیین‌شده باید مورد تأکید قرار گیرد.

گیل خبر/ به گزارش فارس؛  ارسلان زارع  ظهر امروز در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه گیلان از ظرفیت صادرات غیرنفتی بسیار خوبی برخوردار است، اظهار کرد: گیلان به دلیل دارا بودن محصولات مختلف کشاورزی، صنعتی و دریایی دارای ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ تولید و صادرات محصولات غیرنفتی است.

وی با اشاره به سهم بخش کشاورزی در صادرات محصولات غیرنفتی در سال گذشته گفت: در بازدید هفته گذشته از پایانه مرزی آستارا با همراهی وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، بر ضرورت افزایش ظرفیت این بخش تأکید شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان یکی از الزامات در افزایش صادرات محصولات غیرنفتی را توسعه راه‌های ترانزیتی دانست و بیان کرد: در ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیار زیادی در گمرک آستارا شکل‌گرفته و با ادامه داشتن این مسیر بسیار امیدوارم که با تکمیل این حوزه و نیز راه‌آهن رشت – آستارا در ادامه اتصال به بنادر کاسپین و انزلی، شاهد افزایش میزان صادرات از این مسیر باشیم.

زارع با تأکید بر لزوم توجه به احداث پایانه محصولات کشاورزی در استان گیلان افزود: متقاضیان بسیار زیادی در خصوص  سرمایه‌گذاری در احداث پایانه محصولات کشاورزی وجود دارد که با  تحقق این امر کیفیت و ارزش محصولات صادراتی از گیلان، ارتقاءیافته و با استانداردسازی بیشتر، می‌توانیم شاهد رونق این فرآیند بود.

وی با ابراز خرسندی از روند رو به رشد صادرات محصولات غیرنفتی در گیلان بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای گیلان، امکان دستیابی به هدف‌گذاری ۷۲۰ میلیون دلاری صادرات در سال جاری وجود دارد و آمار ثبت‌شده دو ماه اخیر نیز بیانگر این امر است.

به گفته استاندار گیلان فعالیت شبانه‌روزی بخش گمرک و قرنطینه در مرز آستارا برای تحقق اهداف تعیین‌شده باید مورد تأکید قرار گیرد.

زارع با اشاره به ظرفیت بسیار صنایع‌دستی استان در توسعه صادرات غیرنفتی گفت: هنر صنایع‌دستی هنرمندان گیلانی به‌ویژه بانوان پرتلاش، به ثبت رسیده که با توجه به استقبال نمونه‌های ارسالی به کشورهای دیگر، بستر صادرات برای بسیاری از آن‌ها فراهم است.

وی با بیان اینکه چادرشب بافی قاسم‌آباد یک نماد فرهنگی و صنایع‌دستی شناخته‌شده سرتاسر جهان است، تصریح کرد: این صنایع پرافتخار و محصولات زیبا به‌عنوان میراث اجداد و نیاکان ما، نیازمند حمایت و توسعه بوده و امکان صادرات ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال‌های نخست را دارد