مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری امروز با موضوع سیاسی و اجتماعی برگزار شد. مناظره اینقدر سرد بود که همتی؛ جلیلی و قاضی زاده هاشمی از شکل مناظره ها انتقاد کردند.

گیل خبر/ به نقل از همشهری آنلاین: مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری امروز با موضوع سیاسی و اجتماعی برگزار شد. مناظره اینقدر سرد بود که همتی؛ جلیلی و قاضی زاده هاشمی از شکل مناظره ها انتقاد کردند.

 آغاز مناظرات، بخش اول سوالات
اولین سوال در مناظره های امروز به نام ابراهیم رئیسی افتاد که درباره فاصله طبقاتی بود. ابراهیم رئیسی سخنانش را با این جملات آغاز کرد که از حق دفاع ۵ دقیقه ای  که برای وی در نظر گرفته شده است نمی خواهد استفاده کند. وی درباره اینکه آیا در دولتش شاهد فاصله طبقاتی خواهیم بود یا نه گفت: فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست اقتصادی است. وی گفت حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می کنیم، عدالت در پرداخت حقوق باید به رعایت شود و ظرفیت های اقتصادی در کشور باید براساس عدالت توزیع شود. او گفت پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه در کشور باعث فاصله تبلیغاتی می شود. ارزهای ۴۲۰۰ تومانی اگر بدون نظارت انجام شود عده ای صاحب آلاف و الوف می شوند.

سوال دوم به نام محسن رضایی افتاد. اصلی ترین راهکار شما برای ایجاد امید چیست؟ محسن رضایی جملاتش را با خطاب قرار دادن مردم ایران شروع کرد و گفت که مشکلات شما با حرف های مفت و حرف درمانی و سخنرانی حل نمی شود. به قول آن دانشجوی شیمی که در حال دستفروشی بود که گفت ما از گرسنگی امید می خوریم! او گفت ان شالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست. او گفت کسانی که نمی خواهند تا پایان در رقابت ها بمانند به مردم اعلام کنند و من تا پایان انتخابات حضور خواهم داشت. او گفت من افتخار می کنم زاگرسی ام و از قوم لر هستم و همه می دانند من در تمام دوران زندگی ام از همه اقوام ایرانی استفاده می کنم. امید زمانی تحقق می کند که ما انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم. ما با دولت های خواب آلوده خداحافظی می کنیم. من به مردم ایران قول می دهم ۱۴۰۰ سال گشایش ایران است.

سومین سوال به نام سعیدجلیلی افتاد که درباره جلب اعتماد مردم بود. او گفت برای جلب اعتماد مردم حتما باید رفتار مسئولان عوض شود. اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای عمل را گرفت کارها جلو نمی رود. اگر شما به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید هی فرآیند کار را توضیح دهید.  

چهارمین سوال این مناظره به نام محسن مهرعلیزاده افتاد. سوال درباره رفع تحریم ها در قبال بازگشت آمریکا به برجام بود. از او پرسیده شد در دولت شما چه روشی برای این کار در پیش گرفته خواهد شد؟ مهرعلیزاده با انتقاد از رئیسی شروع کرد و گفت که آذری زبان ها به کسی توهین نکردند که آقای رئیسی گفته است آذری زبان ها به او زنگ زده باشند و دلجویی کرده باشند. او گفت من تصحیح می کنم آذری زبان نداریم و ترک زبان داریم. مهرعلیزاده با اشاره به سانسور بخش هایی از مستندش گفت صدا و سیما به جای ملی شدن صدا و سیمای عشقی شده است.

سوال پنجم به نام عبدالناصر همتی افتاد. سوال درباره نرخ بیکاری تحصیل کردگان بود؛ همتی سخنانش را انتقاد از شیوه مناظره آغاز کرد و گفت این مناظره ها مثل مسابقه هفته است و باید سوالات مهم ترین در این مناظره مطرح شود تا مشخص شود نامزدها در نحوه پاسخگویی چگونه عمل می کنند. همتی گفت من صدای بی صداها هستم و دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد در جامعه خواهد بود. او گفت کولبرها؛ سوخت برها، بی شناسنامه ها، کارگران غیررسمی،‌مهاجران،‌ کودکان کار، زنان بدسرپرست معضل های مهم جامعه هستند و هدف اصلی دولت من خواهد بود. او گفت دولت در سه حوزه سلامت، آموزش و اقشار آسیب پذیر مسئولیت دارد. همتی گفت ما مدارس دولتی را کم اثر کردیم و در دولت من این مدارس تقویت خواهند شد. 

ششمین سوال به نام امیرحسین قاضی زاده هاشمی افتاد؛ سوال درباره هماهنگی میان بخشی دولت بود. او ما یک مدل حکمرانی تهیه کرده ایم؛ تصدی ها را محیطی می کنیم و تصدی ها در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می گیرند؛ وی گفت دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد، سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد یک حوزه رئیس جمهور؛ وزیر کشور و استانداران؛‌حوزه دیگر رئیس جمهور و وزیران  و حوزه دیگر رئیس جمهور؛ رئیس دفتر و شوراهای عالی. او هم درباره سواد علم و حوزه گفت: ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه داریم. اینکه ساحت علم را محصور کنیم یک نوع انحصار طلبی است.

آخرین سوال این بخش به نام علیرضا زاکانی بود که سوال درباره کاهش نرخ رشد جمعیت و برنامه دولت برای مقابله با کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق بود. زاکانی گفت موضوع نرخ جمعیت به یک نقطه بحرانی در کشور رسیده است. برای این ماجرا چند سطح برنامه در نظر گرفته شده است. او گفت چهار خط تلاش را دنبال می کنیم؛ تعلیم و تربیت؛ تحکیم خانواده؛ احیای تندرستی و صیانت محیط زیست.او گفت ۳ و نیم میلیون زوج نابارور داریم که این ها را بیمه می کنیم. زاکانی گفت  در سال ۸۴ براساس یک پیمایش ۷۰ درصد مردم اعلام کرده اند ۲ فرزندی را مطلوب می دانیم؛ در سال ۹۸ یک پیمایش دیگر نشان داد مردم قائل به ۳ فرزندی هستند اما از عواقب آن می ترسند. زاکانی گفت پوشک بچه گران شده است. او گفت در دولت من امکان فرزندآوری و ازدواج تسهیل خواهد شد.

بخش دوم، انتقاد نامزدها 
محسن رضایی در این بخش درباره یارانه ۴۵۰ تومانی؛ مسکن ارزان؛ پرداخت حقوق خانه داری به بانوان و سهام صنعت نفت ملی شدن صحبت کرد و گفت اگر این موارد محقق شود یک بسته زندگی شکل می گیرد که من اسم آن را گذاشته ام بسته کفایت زندگی. او درباره تامین منابع این بسته هم گفت ۱۳۷ میلیارد دلار دست افرادی رفته است صاحب رانت بوده اند و ۴۰ درصد از این رقم قابل بازگشت است. رضایی گفت دولت ما با تمام قدرت و بدون ترس از کسی حق مردم را به خودش می دهد. 

نفر دوم در این مناظره علیرضا زاکانی بود که با انتقاد از صحبت های همتی که گفت ما صدای کولبران هستیم گفت: ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می گیرد و ۹۵ درصد آن هم از مبادی رسمی صورت می گیرد، چرا جلوی این ۹۵ درصد گرفته نشد تا کولبران در سرما مجبور به کولبری نشوند. زاکانی گفت مشکلاتی که امروز در کشور است بخش عمده ای از آن به بانک مرکزی و سیاست گذاری بانک ها برمی گردد. او درباره اظهارات محسن رضایی هم گفت اعداد و ارقامی هم وی می گوید عجیب است. آقای رضایی این ۱۳۷ میلیارد چیست و چگونه می خواهند آن را احصا کنند؟

نفر سوم در این بخش محسن مهرعلیزاده بود که با انتقاد از راه حل رئیسی درباره کاهش فاصله طبقاتی گفت که این راه حل قابل احصا نیست. او گفت ما در حال حاضر ۷ میلیون نفر را داریم که درآمد ثابت ندارند. او گفت حداقل از این ۷ میلیون نفر ۳ میلیون نفر هیچ درآمدی ندارند. باید برای این ها صندوق درآمد پایدار تشکیل بدهیم.

نفر چهارم عبدالناصر همتی بود که ترجیح داد درباره جوانان تحصیلکرده بیکار توضیحاتی دهد. او گفت تقویت گردشگری و لغو موانع کسب و کار از برنامه های من است. او به جلیلی گفت شما دو سال fatf را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گروگان گرفتید و تکلیف را روشن نکردید؛ او به رئیسی گفت شما که عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی بودید چرا جلوی ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگرفتید؟ شما که می دانستید من مخالف هستم، همتی گفت: دوستان باید به ترامپ  نامه بنویسند و بگویند  خوشحال باش هر کاری که علیه مردم ایران انجام دادی ما داریم تقصیرها را بر گردن بانک مرکزی می اندازیم. مگر آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه نبودند آیا باید پاسخگوی همه اتفاقاتی که در قوه قضائیه باشند که من به خاطر دو سال حضور در دولت روحانی پاسخگوی همه اتفاقات دولت روحانی باشم؟ 

نفر پنجم ابراهیم رئیسی بود که درباره مدرکش گفت مدرک من معادل نیست؛ یک مدرک حوزوی دارم و یک مدرک دانشگاهی است. او گفت من در هر حوزه ای که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم. نسبت به آن مسئولیت و حوزه مسئولیت در آن مقطع حتما پاسخگو هستم. آقای مسئولی که در بانک مرکزی بودند باید نسبت به عملکردش در آن دوره پاسخگو باشد. چه کسی باید پاسخگو باشد که هر روز در سفره مردم بمب منفجر می شد؟ ارز ۴۲۰۰ قبل از دوران ریاست من در قوه قضائیه مطرح شد و من آن موقع عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نبودم. سخن ما در نبودن برنامه نیست؛ در نبودن یک اراده قوی و در فرافکنی است. 

قاضی زاده هاشمی نفر بعدی بود که درباره  پیروزی تیم ملی فوتبال بر بحرین تبریک گفت و تاکید کرد شیطنتی درباره محل برگزاری بازی شد که وزارت خارجه باید فعال تر عمل می کرد و در دولت سلام اجازه این موارد داده نمی شود. او درباره وضعیت جوانان به سربازی؛ تلف شدن وقت یک جوان برای کنکور و تحصیل صحبت کرد. وی گفت ۲۵ سال از عمر خود را برای تخصص جراحی اش طی کرده که نصفش اضافه بوده است. حال جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ما اینگونه است که یا خسته از تحصیل هستند؛ یا در دو راهی نان و جان؛ یا از وضعیت درآمد راضی نیستند. قاضی زاده هاشمی گفت دولت سلام؛ موضوعش جوانان و خانواده هستند. حتما سامانه ای را پیش خواهیم برد که کنکور حذف شود؛‌مسئله سربازی را با گفت وگو با نیروهای مسلح به یک طرح جامع برای تبدیل سربازی به سربازی حرفه ای خواهیم رسید.

سعید جلیلی نفر آخر در این بخش بود که از فرهنگ سیاسی صحبت کرد و کار نمایشی و تعارفات. جلیلی گفت این نوع مناظره و این نوع سوالات و این نوع پاسخگوی می تواند به مردم برای انتخاب رئیس جمهور کمک کند؟ وی گفت بسیاری از موضوعات که دغدغه مردم است در این مناظره ها مطرح نمی شود، درباره روستاها که ۲۷ درصد جمعیت مردم را شامل می شود هیچ سوالی نمی شود. درباره زنان هیچ سوالی نمی شود. این نوع مناظره وبرنامه ها کمکی به انتخاب مردم نمی کند. او توصیه کرد مناظره بعد به صورت تست هوش نباشد. وی پیشنهاد داد درباره یک موضوع مشخص نامزدها صحبت کنند.

بخش سوم؛ دفاع از دیدگاه ها
نفر اول در این بخش قاضی زاده هاشمی بود. او هم به نحوه مناظره ها انتقاد کرد و گفت که برنامه مناظره را می توان به شکل دیگری پیاده کرد. او اولین نامزدی بود که در این دو مناظره درباره وضعیت کرونا در کشور صحبت کرد و گفت که صدا وسیما مشکلات کشورهای دیگر را درباره کرونا پوشش می دهد اما درباره کره جنوبی که یکی از موفق ترین کشورها در کنترل کرونا بود حرفی نمی زد

علیرضا زاکانی نفر دوم در این بخش بود که درباره آزادی های مردم صحبت کرد. او از اجرای اصول قانون اساسی سخن به میان آورد. 

نفر سوم ابراهیم رئیسی بود که در دفاع از دیدگاه هایش گفت درباره آسیب هایی که امروز اجتماع و جامعه ما دیده است باید یک مقداری دید واقعی پیدا کرد. وضعیت کسب و کار مردم و اعتماد به دولت به شدت آسیب دیده است و در پایین ترین سطح خودش است. او به تنظیم لایحه صیانت از حقوق بانوان در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت که ما این کار را کردیم و ۴۰۰ روز است که در دولت معطل مانده است. رئیسی گفت عدالت در همه شئون باید رعایت شود و اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک می شویم.

محسن مهرعلیزاده هم درباره وضعیت معلولان گفت برنامه مفصلی دارد. وی درباره جوانان گفت ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باید جدی گرفته شود. مهرعلیزاده گفت باید سبک زندگی جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ را بپذیریم و نباید به دختری که کمی موی او بیرون است پیامک وحشت بدهیم. مهرعلیزاده درباره کرونا هم گفت دولت در این بحث ضعیت عمل کرد و اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی دست برمی داشت و اجازه می داد بخش خصوصی واکسن وارد کند بخش زیادی از مشکل حل می شد. مهرعلیزاده گفت وزیر بهداشت با پرستاران و کادر درمان با شعر و شاعری برخورد می کند و با مردم هم با قسم حضرت عباس! 

محسن رضایی گفت ما در دوران جنگ هم این سختی های امروز را نداشتیم. او گفت من معتقدم امید دیدنی است؛‌گفتی نیست. وی گفت ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش یارانه های پنهان است و دهها منبع هم این را اعلام کرده اند. آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس است باید این ها را بداند. آقای همتی باید این ها را بداند. با پولی که حیف و میل می شود در کشور می توان خیلی چیزها را حل کرد. محسن رضایی هم تقاضا دارم شکل مناظره ها تغییر کند.

همتی در سه دقیقه فرصت خود برنامه هایش برای دولت سیزدهم گفت. یکی از این ها اعطای مناصب براساس شایستگی ها بود. او گفت در مدیریت های ارشد استفاده از خواهران و برادران شایسته استفاده خواهم کرد. او گفت به زندگی اجتماعی معلولان توجه جدی خواهد شد. وی گفت حرکت ما در منطقه و قدرت ما باید مبنای اقتصاد ما باشد. 

نفر آخر در این بخش سعید جلیلی بود. جلیلی گفت ما درباره نقش رئیس جمهور صحبت می کنیم؛ نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست. رئیس جمهور باید برای برخی موضوعات ماموریت تعریف کند. وی گفت ۵۰درصد جمعیت ما را خانم ها تشکیل می دهند؛ کار واقعی با کار نمایشی چیست؟ در همین ۸ سال گذشته بارها از حقوق بانوان صحبت شده است؛ نتیجه اش چه بوده است؟ تقریبا هیچ! زنان سرپرست خانوار چه امکاناتی پیدا کرده اند؟ زنان در اقتصاد چه نقشی داشته اند؟ کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد. حتی برخی ماموریت هایی که تعریف شده است یک بار هم برای آن جلسه تشکیل نشده است. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code