در کشور ما به نقش مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری کمتر پرداخته شده که شهر رشت نیز از آن مستثنى نیست، بطوریکه در حال حاضر با شهری مواجه ایم که روند توسعه آن بدون برنامه ریزی مناسب و نقشه راه دقیق رو به جلو در حال حرکت است.

گیل خبر/ مسعود عباس نژاد

در کشور ما به نقش مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری کمتر پرداخته شده که شهر رشت نیز از آن مستثنى نیست، بطوریکه در حال حاضر با شهری مواجه ایم که روند توسعه آن بدون برنامه ریزی مناسب و نقشه راه دقیق رو به جلو در حال حرکت است.

بسیاری از طرح ها و پروژه ها بدون پیوست گردشگری اجرایی شده اند درحالیکه بهبود توسعه گردشگری شهری فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی شهر و ایجاد اشتغال جهت رونق اقتصاد محلی و منطقه ای است.

امروزه توسعه صنعت گردشگری در گرو استفاده مناسب از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به روز است که در این زمینه شهر ما در مقایسه با شهر های پیشرو در صنعت گردشگری که از این مزیت به طور شایسته بهره برده‌اند بسیار فاصله دارد و این در حالی است که رشت دارای ویژگیهای بارزی در زمینه گردشگری در سطح منطقه ای و حتی جهانی ست. ویژگی هایى نظیر طبیعتى بکر و زیبا ، عبور رودخانه های پر آب از دل شهر ، صنایع دستی ، تنوع غذایی ، جاذبه های تاریخی و سایر جاذبه های که وجود یکی از آنها در کشورهای دیگر منبع بزرگی از درآمد زایی و جذب گردشگر را به دنبال دارد. حال آنکه شهر رشت با داشتن مجموعه ای از جاذبه ها تنها در زمینه تنوع غذایی توانسته خود را مطرح نماید و به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو به جهان معرفی شود،
که از این امر هم آنگونه که باید استفاده مناسب بعمل نیامده است و بیشتر در سطح ملی از آن سود برده شده است و در سطح منطقه ای و بین المللی در جهت جذب گردشگر با تکیه بر همین عنوان جای بسیار برای کار وجود دارد .
از سوی دیگر طی سالهای اخیر شاهد عقد تفاهمنامه های خواهرخواندگی میان رشت و 9 شهر جهان بوده ایم که هیچکدام از آنها به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و نگاه روزمره مدیران ما به نتیجه مطلوب نرسیده است.
تنوع بخشی به جاذبه های شهری از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد؛ اگرچه رشت با دارا بودن مزیت‌های اشاره شده در بالا ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد اما صرف وجود این مزیتها کافی نیست برای شهری با این سطح از قابلیتها و جاذبه ها در زمینه جذب گردشگر وجود معاونت گردشگری در سازمان شهرداری آن ضروری است تا ضمن مدیریت و یکپارچه سازی و حمایت از کنش‌گران عرصه گردشگری ،با حضور پر رنگ در مجامع و نمایشگاههای بین المللی گردشگری در سطح منطقه و جهان با معرفی جاذبه های شهر رشت جذب حداکثری گردشگران خارجی را تسهیل نماید .
ناگفته پیداست تحقق این امر علاوه بر موارد فوق مستلزم ایجاد زیر ساخت های شهری مورد نیاز گردشگری نظیر توسعه حمل و نقل شهری ، ساخت و گسترش هتل ها و مراکز تفریحی در استاندارد های بین المللی است تا متناسب با ذائقه گردشگران بتوانیم به آنها خدمات مناسبت و به روزی ارائه کنیم.
امروزه مدیران شهری در سراسر جهان به‌خوبی دریافته‌اند که با استفاده از ظرفیت صنعت توریسم شهری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار واعمال مدیریتی پویا و همه جانبه با تقویت زیرساخت‌ها، حمل و نقل و ارتباطات میتوان شاهد اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهروندان بود .