سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد، گفت: درصد قابل توجهی از مسائل باقی‌مانده در کارگروه‌های سه گانه تکمیل شده و درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.

گیل خبر/ به گزارش خبرآنلاین؛ خطیب زاده  بیان کرد:در صورت لزوم کمیسیون مشترک این هفته جلسه برگزار می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم در صورت لزوم کمیسیون مشترک این هفته جلسه ای در وین داشته باشد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره توافق اولیه با ۱+۴ گفت: هنوز گفت و گوها ادامه دارد هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در این کارگروه تکمیل شده درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.

 او تصریح کرد: موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره حملات به کشتی‌های ایرانی گفت: حملات به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه یابی شده است. من گزارش ها را ندیدم باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه گفت: مسئول پیگیری این امر وزارت اطلاعات است و ما با آنها در تماس هستیم. به محض اینکه به نتیجه ای برسند یا مصلحت بدانند پروسه را بیان کنند حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 وی یادآورشد: وزارت امور خارجه هم در کنار نهاد ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد.

 شایعات درباره همسر ظریف واقعیت ندارد

 خطیب زاده درباره شایعه ممنوع الخروجی همسر محمد جواد ظریف هم گفت: در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی چنین خبری را ندیدم اما در فضای مجازی ده‌ها و صدها شایعه از این دست منتشر می شود که این موضوع را تکذیب می‌کنم. همسر ظریف همراه وی در سوریه بودند و این مطالب اصلا واقعیت ندارد.

 سفرا دیپلمات‌های نظام هستند

خطیب زاده در واکنش به اظهارات یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که اعلام کرد همه سفرا را در صورت رییس جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امور خارجه دستگاه حاکمیتی است و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب ساز و کارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند.

 این دیپلمات عالی رتبه ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی همواره رویه ای داشته که براساس آن رویه عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام و امضا نمی‌کند. اما سفیرانی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رییس کشور میزبان تسلیم می‌کنند. بنابراین این اظهارات، غیرحرفه‌ای و مضیق است.

خطیب‌زاده همچنین گفت و گوهای ایران با عربستان را درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی عنوان و تصریح کرد: هر موضوع دیگری درباره این گفت و گوها اساسا صحت ندارد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code