نقد مدیریت شهری در گفتگو با مسعود عباس نژاد:
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۴:۲۰ چاپ

گیل خبر/ سرویس شهری: در ادامه بررسی نقد مدیریت شهری در گفتگو با فعالان اجتماعی، مسعود عباس نژاد رئیس گروه گردشگری مجمع جهانی شهرهای ابریشم، در گفتگو با گیل خبر نقطه نظرات خود را مطرح کرد که در زیر  تیزر مصاحبه ویدئویی و متن آن را مشاهده می کنید: 

طی سال های گذشته هیچ خروجی از توسعه شهری کسب نکردیم

مسعود عباس نژاد هستم متولد 1362 و در محله منظریه شهر پرافتخار رشت بدنیا آمدم. مدرک تحصیلی بنده کارشناسی عمران و همچنین کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری است. حدود 15 سال است که مدیرعامل شرکت عمرانی مرزگستر گیلان و مجری طرح آموزشگاه رانندگی در استان گیلان هستم. رئیس گروه گردشگری مجمع جهانی ابریشم و عضو هیئت رئیسه هیأت انجمن های ورزشی استان گیلان از جمله سوابق من در سال های گذشته است.

در زمینه فعالیت های اجتماعی همیشه در مناسبات اجتماعی شهر تلاش داشتم تا بتوانم حرکتی موثر برای استان رقم بخورد. باتوجه به نزدیکی به دوستان خوب در مجموعه شورای شهر و شهردار وقت (نصرتی) داشتم اطلاعاتی را کسب کردم که در واقع استعدادها و فرصت هایی شهر ما دارد که در بازی های کودکانه اعضای شورای شهر یکی پس از دیگری از بین می رود. چند دهه است که در شهر رشت علی رغم این که شهر اولین ها وبرترین ها بودیم اتفاق خاصی رقم نمی خورد و ما تنها به گذشته خودمان افتخار می کنیم. در امروزی که میراث گذشتگان خودمان هستیم چیزی برای عرضه نداریم. علی رغم همه مشکلات و تحریم های ظالمانه کشورمان، شهرهای اطراف در حال توسعه و پیشرفت هستند و در شهر ما به دلیل عدم ثبات مدیریتی در واقع هیچ خروجی از توسعه شهری کسب نکردیم.

از فرصت مجمع جهانی شهر های جاده ابریشم استفاده نکردیم!

مجمع جهانی شهر های جاده ابریشم متشکل از 300 شهر در 72 کشور است که در واقع بستری است که شهرهای این مجمع از فرصت ها و پتانسیل خودشان برای جذب سرمایه گذار و گردشگر استفاده کنند. این فرصتی برای شهر رشت است که بتواند باحضور مدیران شهری این مجمع فرصت های سرمایه گذاری را ارائه دهند و برای ورود گردشگر به شهر رشت استفاده شود. ولی متاسفانه در سال های اخیر علاوه بر اینکه نتوانستیم جذب سرمایه گذار داشته باشیم، خیلی از موانع و مشکلات را دوچندان کردیم. یکی از موانع ما ثبات مدیریت شهری است. تغییر شهرداران موجب شده که جاذبه ای برای سرمایه گذاران برای ورود به شهر رشت نبینیم. ما امید داریم با همدلی همه شهروندان و مجموعه یکپارچه شهری و کمک مسئولان دیگر در سال 1400 که به نام مانع زدایی نامگذاری شده موانع را جلوی پای سرمایه گذار برداریم تا توسعه شهری راحت تر اتفاق بیفتد.


اتفاقات پروژه های خاتم الانبیاء نشان داد کار کارشناسی در اینجا اتفاق نمی افتد

یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر ما شاهد بودیم این بود که شهرداران را با سلام و صلوات و رزومه بالا به شهرو ورود دادیم، ولی مشاهده کردیم که اجازه ندادند برنامه ای موردنظر خودشان را ثمر دهند و با طرح سوالات غیر کارشناسی و استیضاح ، مشکلات بزرگی سرراهشان ایجاد کردیم و از اینجا رفتند.

یکی از کارهایی که در شورای پنجم اتفاق افتاد و می توانیم اشاره مستقیم داشته باشیم این بود که فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء را با کلی عکاس و خبرنگار می اورند و مراسم کلنگ زنی میگرفتند و بعد می بینیم که این پروژه ظاهرا نیازمند مصوبه شورا است و اعضای شورا با آن مخالفت می کنند. این نشان می دهد کارها به صورت کارشناسی انجام نمی گیرد. مرکز پژوهش های شورا تعطیل شده و مصوبات شورا یکی پس از دیگری توسط فرمانداری رد می شود. تنها قصد دارند چیزی که خوشایند مردم است را بازگو کنند ولی مردم نتیجه خاصی را مشاهده نمی کنند.

هرجا جوانان ورود کردند نوآوری داشتند

اعضای شورا در کمیته های شورایی به نوعی قصد دارند نمایندگان ستادهای انتخاباتی خود را قرار دهند. در واقع کسی که منتخب مردم است نماینده همه شهر است و باید همه سلایق احترام و جوانب مردم را مدنظر قرار دهد. ورود جوانان به عرصه انتخابات بسیار بااهمیت است. ورود جوانان همیشه می تواند اثرات خوبی را در هربخشی داشته باشد. هرجا جوانان ورود کردند نوآوری داشتند و شکوفایی را مشاهده کردند و امروز هم تکلیف است که آن ها ورود کنند تا با ایده های نو گره های مدیریت شهری را باز کنند.

باید به مصوبات خلاف نظر خودمان تمکین کنیم

یکی از سوالات جدی مردم از ما این است که شما در شورای شهر چگونه با دیگر اعضای شورا تعامل خواهید داشت. شورا محل خردجمعی است و این امر تعیین کننده است. در سال های اخیر اختلافات اعضای شورا به مجموعه مدیریت شهری و در نهایت مردم آسیب جدی زده است. مردم اعضای شورا را انتخاب کردند که دور یک میز بنشینند و برای مسائل شهری راه حلی پیدا کنند. ولی متاسفانه شورای شهر به زعم مردم خودشان به یک مشکل تبدیل شده است که باید این اتفاق را بشکنیم. اگر جایی عضو شورایی خلاف نظر من داشت و مصوبه مورد اشاره وی تایید شد بنده بایداز فردای تصویب، تمکین کنم . در سال های اخیر شاهد بودیم اعضای شورا برای این که مصوبه ای مدنظر خودشان نبود به هر طریقی متوسل شدند که جلوی ان را بگیرند و این بزرگترین آسیب این شورا بود که نتیجه اش تغییر پیاپی شهرداران بود.


بعضی شهرها در چهل سال هم هشت شهردار را هم نمی بینند

امروز حقیقتا اگر اعضای شورا به وظیفه شان عمل می کردند امثال عباس نژاد به این عرصه ورود نمی کردند. رشت شهر اولین ها و برترین ها در همه شاخص های امروزی جزء استان های محروم است و این زیبنده مردم ما نیست. ما برای فردی که به شهر رشت ورود میکند هیچ جایی اماده نکردیم و هیچ زیرساختی نداریم. متاسفانه باید این حقیقت را بپذیریم که طی چند سال اخیر حتی یک هتل هم نساختیم. اگر مسافری کنار خیابان چادر می زند با بدترین شکل برخورد می کنیم. ورود مسافر به شهر کارآفرینی ایجاد می کند و خیلی از مشکلات را حل می کند. باید برای این موضوع فکر کنیم. استان های اطراف ما مثل قزوین، اردبیل و مازندران به سرعت در حال سرمایه گذاری هستند، ولی شهر ما آسیب های جدی از همین عدم ثبات مدیریتی می خورد. هرجایی این اتفاق نمی افتد که طی چهل ماه هشت شهردار و سرپرست داشته باشیم. در بعضی شهرها در چهل سال هم هشت شهردار را هم نمی بینند، ولی این شهر در اثر بی توجهی مدیریت شهری فرصت ها را از دست می رود و ما امروز حسرت چیزهایی را می خوریم که در گذشته نه چندان دور داشتیم.


در عید 1400 یک شهر کویری و خاموش بودیم/ گلکاری درست هم بلد نیستیم

ما قبلا شهربازی داشتیم که خیلی از مسافران از شهرهای اطراف به این شهر می آمدند و به نوعی رونق اقتصادی برای شهر ما بود. ما به جای اینکه این شهربازی به روز رسانی کنیم همان را هم بستیم. دو رودخانه زرجوب و گوهررود ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی دیگران شده است. رودخانه ای که شاید کشورهای دیگر میلیاردها دلار هزینه کنند که بخشی از این دو رودخانه را داخل شهرشان داشته باشند. ما داخل شهر خودمان این دو رودخانه را داریم و با بدترین وضعیت محیط زیستی اداره می کنیم. تالاب عینک هم به همین شکل با بدترین وضعیت از ان بهره برداری می کنیم. شهرهای اطراف ما با ایجاد یک استخر به عنوان مقصد گردشگری محسوب می شوند و شهر ما یک شهر گذرا است.

روح مردمان ما آزرده است

در همین عید 1400 کرونا را کنار بگذاریم، انگار ما یک شهر کویری و خاموش بودیم. بدون هیچ گونه هیاهوی نوروزی! روح مردمان ما آزرده است. سرانه فضای سبز ما سه متر است و این جای تاسف دارد. بعضی از چیزها را که ما نباید اختراع کنیم. در همین شهر فومن ورودیش را مشاهده می کنید که جاذبه اش درختان پنجاه سال اخیر است. در عوض ورودی شهر ما چرا اینقدر نابسامانی دارد. هرساله ما میلیاردها تومان هزینه می کنیم که درخت بکاریم و نمی دانیم کجا هزینه می شود. در تهران که یک شهر کویری است سرانه فصای سبزش به 15 متر می رسد و ما متاسفانه در بدترین شکل اقدام می کنیم.

متاسفانه اعضای شورا ما با عملکرد بد به خودشان آسیب زدند . ما بودجه را می بندیم که چهل درصد از آن با استفاده از تخلفات ساختمانی است. یعنی مردم را به خلاف سازی تشویق می کنند تا بودجه خودشان را افزایش دهند. برای بودجه در شهر باید ثبات پایدار بخواهیم. بدون شک اگر شهروند ثروتمند داشته باشیم شهرمان هم ثروتمند خواهد شد. در این زمینه باید زیرساخت ها را فراهم کنیم. خداوند این نعمت را داده که در بهترین نقطه جغرافیایی زندگی می کنیم که متاسفانه از مواهب آن بی بهره هستیم.

در شورای بعدی صد مشکل را بنویسیم تا ده مشکل را حل کنیم

من این ها را به صورت شعار نمی گویم. این مشکلات یک شبه نیست و در دهه های مختلف به وجود امده است. ما اینها را کارشناسی کردیم و با برنامه ریزی در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می توانیم این همه کم کاری ها را به سرعت پوشش دهیم. معتقدم در شورای ششم اگر صد مشکل را بنوییسم و برای راه حل آن ده مشکل را حل کنیم و تحویل شورای بعدی دهیم بدون شک اتفاق بزرگی در شهر رشت رقم می خورد. بدون شک نمی توان همه مشکلات را حل کرد ولی از جایی به بعد باید برای رسیدن به شهر ایده ال شروع کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code