گیل خبر/ محمدرضا شوقی*

*فعال رسانه ای

امروزه از میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان خواسته شده است تا فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بدین روش از انتشار و همه گیری ویروس کرونا جلوگیری کنند.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در حال حاضر و در میان این همه‌گیری انجام دهیم و نشان دهیم چقدر برایمان مهم است "فاصله های اجتماعی است" چرا که حتی اگر خودمان نیز سالم باشیم، می‌توانیم به راحتی ویروس را به دیگران انتقال دهیم، و این کار باعث به خطر افتادن جان کسانی که ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند می‌شود.

مسری بودن کرونا برهمگان عیان است و به همان نسبت مهربانی ما انسان‌ها نیز به یکدیگر مسری است.
ما باید مواظب هم باشیم، پس هر حرکت هرچند کوچک به نشانه احترام به حقوق دیگران در جامعه اهمیت دارد.

اکنون، بیش از یک سال است که از شیوع همه‌ گیری ویروس کرونا می‌گذرد. کرونا در این مدت عده‌ای را بیمار و برخی را به کام مرگ کشیده است.

 در گذر از یک سالگی کرونا علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با ویروس قدیمی و اولیه، موجی جدید از شیوع نوع دیگر این بیماری، به نامهای کرونای انگلیسی، هندی و... در جهان و کشور ما شروع به جولان دادن کرده است. 

با وجود این همچنان شاهد هستیم که برخی در خیابان‌ ها و یا محل کار خود ماسک نمی‌ زنند و یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند!!

اینکه چه عواملی سبب می‌شود افراد پس از گذشت زمان زیادی از شیوع این ویروس ، نسبت به دستوراالعملعای بهداشتی بی اعتنا باشند، همچنان جای سوال است؟؟!!!...

چه دلایلی باعث می‌شود مردم کرونا را جدی نگیرند؟؟

شاید هنوز آموزشهای لازم و فرهنگ سازی مناسب صورت نگرفته است.

اهمیت این نکته چنان است که بسیاری از متخصصان اشاره می کنند که فردی که علامت دار است قرنطینه‌  این شخص بسیار مهم تر از رعایت سایر افراد جامعه است.

با توجه به اینکه اکنون در پیک چهارم هستیم و این پیک نسبت به پیک‌ های قبلی سرعت همه گیری بیشتری دارد ولی بیشتر مردم پروتکل های بهداشتی را در زمینه این بیماری رعایت نمی‌کنند و کرونا را به شوخی می‌گیرند.

نکته دیگر این است، شاید در مورد دستورالعملهای این بیماری مردم کمی بی اعتماد شده اند.!!!
این عدم اعتماد دلایل مختلفی دارد که در بحث‌های مختف و وعده‌هایی که داده شده اما عملی نشده می‌توان آنها را ریشه‌یابی کرد.

بطوری که این بی اعتمادی سبب شده افراد دیگر نسبت به آمار و مسایل دیگر حساس نباشند و دستورالعمل ‌ها و قرنطینه را جدی نگیرند.

البته یکسری دلایل هم در زمینه بهداشت و درمان وجود دارد. به این معنا که از ابتدا چون شناخت کافی از این بیماری وجود نداشت طبیعی بود که حرف‌های ضد ونقیض زده شود و در زمینه درمان هم این حرف‌های ضد و نقیض وجود داشته باشد، بنابراین، اینگونه موارد در اعتماد مردم تاثیر می‌گذارند.

به نظر می رسد چین اولین کشوری بود که این بیماری منحوس در آنجا گزارش شد و اگر آمار این کشور را دنبال کنیم، می‌بینیم که چقدر خوب و آگاهانه این بحران و اپیدمی در کشورشان کنترل شد.

در کشور ما هم قوانین خوب و هم غربالگری خوبی انجام شد و به طور حتم همکاری و اتحاد مردم نیز در این زمینه خیلی موثر خواهد بود.

پس بیاییم دست در دست هم دهیم و با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی این ویروس منحوس را از کشورمان ریشه کن کنیم.

پی نوشت؛
هدف از یادداشت فوق جلوگیری از شیوع بیماری همه گیرانه کرونای انگلیسی و هندی است‌.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code