گیل خبر/ سرویس سیاسی: همزمان با آغاز بررسی شکایات کاندیداهای شورای شهر در هیات های نظارت استانی، نگرانی ها بابت نحوه رسیدگی به شکایات توسط این هیات که با ترکیبی از نمایندگان مجلس انتخاب شده افزوده شده است. از سویی با بحث ردصلاحیت های گسترده و عدم مشارکت گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی همراه هستیم و از سوی دیگر عدم عدالت لازم در بررسی شکایات حرف و حدیث هایی را به همراه داشته است.

انتخاب هیات های نظارت از میان نمایندگان مجلس با اشکالات و ایرادات زیادی از میان کارشناسان همراه بوده است. زیرا هر دوره مجلس با ترکیب جدید سیاسی نمایندگان شیوه تایید صلاحیت کاندیداهای شورا با تفاوت معناداری همراه است. در همین استان گیلان خلیل بهروزی فر به عنوان رئیس، غلامرضا مرحبا به عنوان نائب رئیس و جبار کوچکی نژاد به سخنگوی هیات نظارت انتخابات شورا در استان گیلان معرفی شده اند که هر سه با قرعه کشی بین نمایندگان گیلان این توانایی را پیدا کرده اند که در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها تاثیرگذار باشند که این نیز به نوبه خود خالی از اشکال نیست.

حالا هم که کار هیات های نظارت شهرستانی به پایان رسیده این استنباط ایجاد می شود که ادامه کار با نمایندگان استان با عدالت لازم همراه نباشد و شاید بخشی از کار با رویکردهای جناحی مورد رسیدگی قرار گیرد. در این میان شنیده می شود که بعضی افرادی که استعلام آن ها توسط مراجع چندگانه تشخیص صلاحیت کاندیداها منفی اعلام شده بار دیگر مورد تایید قرار می گیرند و یا کسانی که صلاحیت آن ها مثبت شده ممکن است دوباره ردصلاحیت شوند. عدم اجرای عدالت  در شهرستان هایی چون  تالش، رودبار و لاهیجان بیشتر دیده شده است و این شیوه بررسی، نگرانی ها از بابت کار هیات های نظارت را با ابهام مواجه کرده است.

شاید وظیفه رئیس و دیگر اعضای هیات نظارت در این برهه این باشد که بدون توجه به رویکردهای جناحی و همچنین لابی های گسترده و تلاش های گسترده عده ای برای تاثیرگذاری اقدام کنند و فرصت های مشارکت اجتماعی را فراهم و فعالان اجتماعی و جوانان را بیشتر از این با دلسردی روبرو نکنند. هرچند تا اینجا چندان خبری از خلیل بهروزی فر رئیس هیات نظارت استان برای پاسخگویی به افکار عمومی نبوده و بیشتر حضور سخنگوی هیات را  برای پاسخگویی مشاهده کردیم. این عدم پاسخگوئی رئیس ابهامات و نگرانی ها در مورد عدم عدالت لازم در بررسی پرونده های کاندیداهای شورا را بیشتر از گذشته می کند.