مقایسه عملکردی دو بانوی مدعی انتخابات این دوره شورای شهر رشت:
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۱۰:۵۰ چاپ

گیل خبر/ سرویس شهری: با اینکه تاریخ رشت، سرشار از حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مدیریتی و اجتماعی است ‌و همواره نقش زنان و همیاری آنان در حرکتهای گروهی این شهر بسیار دیده می‌شود و با اینکه در بسیاری از اسناد تاریخی، حتی عکسهای قدیمی شاهد حضور غیرمنفعلانه‌ی بانوان در کنار مردان رشتی و گیلانی ، در امور اقتصادی و شغلی  بوده‌ایم، اما کارنامه‌ی کوتاه مدت شورای شهر در شهر باران از حضور کمی و کیفی زنان سهم چندانی نبرده  است.

پس از نخستین شورای شهر رشت که شاهد حضور دو خانم در آن بودیم، در دوره‌های دوم و سوم شورا که ده سال به طول انجامید عملا هیچ بانویی به عنوان عضو شورا نقشی در تصمیم‌سازیهای مدیریت شهری نداشت. در دوره چهارم نیز دو خانم و در دوره پنجم نیز تنها یک خانم کارگزار اندک سهمیه زنان رشتی در شورا بودند.
در انتخابات پیش رو نیز علیرغم حضور پرتعداد کاندیداها، به نظر می‌رسد تعداد کاندیداهای مطرح خانم، اکنون، در کمتر از پنجاه روز مانده به انتخابات، حتی به شمار انگشتان یک‌دست نیز نمی رسد.
فاطمه شیرزاد که در دو دوره چهارم و پنجم در شورای شهر حضور پیدا کرد همچنان خود را به عنوان یک مدعی نشان می دهد. این مجری و گزارشگر شبکه‌‌ی استانی  با توان حمایتی خانواده‌ی همسرش که در میان  اصولگرایان محبوب و سرشناس بودند،  توانست کرسی شورا را از آن خود کند.
 شیرزاد بیشتر از این که به آرای زنان متکی باشد، به خاطر زاویه ای که با بسیاری از زنان در بدنه مدیریت شهری دارد، شناخته شده است. تقریبا وی منتقد اکثر مدیران زن در شهرداری است. در دوره چهارم شورا هم اختلافات وی با دیگر بانوی شورا شهره عام و خاص شده بود. 

در مورد حفظ و تاکید بر حقوق مدنی و دفاع از آزادی‌های مشروع و قانونی زنان نیز چندان فعالیتی از شیرزاد دیده نشده است و شاید تنها یک بار در مقابل اظهارات نادر قاضی پور در مورد زنان موضع گیری کرده است.

تا این لحظه ، تایید صلاحیت وی نیز برای شرکت در انتخابات در هاله ای از ابهام قرار دارد و شاید این بانوی اصولگرا هم نتواند در انتخابات آتی شانسی برای کسب موفقیت و حتی حضور داشته باشد.از سوی دیگر در صورت تایید صلاحیت در این مرحله نیز به نظر می‌رسد، حضور وی به عنوان یکی از اعضای ثابت لیست های اصولگرایان ، که شاید تنها شانس او برای  رای آوری است، با اما و اگر فراوانی مواجه خواهد شد. 

در نقطه مقابل شاید در میان بانوان  نسبتا شناخته شده در این کارزار انتخاباتی می توان به مریم گیلان پور اشاره کرد. گیلان‌پور متولد سال 58 و دارای تحصیلات در حوزه مدیریت بازرگانی و روانشناسی است.
وی موسس مجموعه مدارس پیشگامان و پیشتازان ایران در رشت که در مدت کوتاهی با تاکید بر روشهای نوین تحصیلی و آموزش هوشمند توانست تعداد شعب خود را به نحو شگفت آوری افزایش دهد.
از سوی دیگر این فعال فرهنگی بنیان گذار و مدیر اجرایی «موسسه کلاسه» به عنوان  یکی از پرچمداران آموزش آنلاین در ایران است که پس از شیوع کرونا در حوزه‌ی خدمات آموزش آنلاین توانست تاکنون بیش از دوهزار مدرسه در سراسر کشور را تحت پوشش خود قرار دهد و در سطح ملی جز اندک ارائه دهندگان خدمات بروز و آنلاین باشد.
مریم گیلان‌پور، به دلیل ایجاد چند صد شغل مستقیم و غیر مستقیم بارها در حوزه کارآفرینی و آموزش مورد تقدیر قرار گرفته‌است و عناوینی چون بانوی برتر کارآفرین و مدیر نمونه اجرایی سال ۹۹ را در کارنامه‌ی خود دارد .
هرچند وی فاقد سابقه سیاسی است و برای  نخستین بار است پا به عرصه رقابت انتخاباتی  گذاشته است خبر حضور و حمایت چهره‌های تاثیر گذار انتخاباتی از وی، شانس گیلان‌پور برای حضور در شورای شهر این دوره و احیای بخشی از سهم فراموش شده‌ی  زنان در عرصه‌ی مدیریت شهری را افزایش داده است.
از دیگر نام های شنیده‌ی شده زنان در انتخابات این دوره می‌توان به معصومه رجبی، زهرا نامور حقیقی و ام البنین فتوحی و ....اشاره کرد که در میان اندک شعله‌های روشن حضور بانوان در انتخابات این دوره سوسویی می زنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code