رئیس پلیس امنیت اقتصادی گیلان گفت: ابتدای سال تاکنون ۲۷ فقره پرونده احتکار کالا تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی دارد.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم؛ سرهنگ ارحام عفت‌دوست، درباره رصد کالا از مبدأ تا توزیع اظهار داشت: ناجا برای رصد کالا از مبدأ تا توزیع تعامل تنگاتنگی با سازمان صمت گیلان دارد و در این راستا اطلاعات سامانه جامع انبارها سازمان صمت گیلان در اختیار ما قرار دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گیلان با بیان اینکه این تعاملات در راستای مقابله با جرایم اقتصادی به‌ویژه احتکار نقش ویژه‌ای دارد افزود: ضمن رصد اطلاعاتی توسط سامانه‌ها، نشست‌های ماهیانه و همکاری‌های میدانی خوبی با سازمان صمت گیلان به‌ویژه با معاونت بازرسی داریم.

وی از افزایش 100 درصدی پرونده‌های احتکار در گیلان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 27 فقره پرونده احتکار به ارزش 19 میلیارد ریال تشکیل شده است؛ کشفیات کالاهای احتکار شده شامل 44 تن شکر، 67 تن آرد، 8 هزار و 772 بطری انواع روغن، 3 تن سیمان، 832 حلقه لاستیک و سایر اقلام بوده است.

 عفت‌دوست خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برای افرادی که مرتکب احتکار می‌‌شوند پرونده تشکیل شده و به‌ویژه اگر این احتکار عمده باشد به‌عنوان اخلال در نظام اقتصادی تلقی می‌شود؛ امسال 4 فقره پرونده اخلال در نظام اقتصادی تشکیل و با متخلفان شدیداً برخورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گیلان با بیان اینکه ناجا با یگان حفاظت از منابع طبیعی در راستای مبارزه با قاچاق چوب همکاری خوبی دارد گفت: در موارد قاچاق چوبی که توسط پلیس کشف می‌شود اصل چوب را به منابع طبیعی تحویل می‌دهیم و پرونده تشکیل داده شده نیز به تعزیرات ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین تخلفات در حوزه منابع طبیعی قطع درختان و قاچاق محصولات جنگلی است افزود: طبق اصل 45 قانون اساسی منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها و مراتع جزو انفال بوده و طبق اصل 50 حفظ و صیانت از منابع به‌عنوان وظیفه عمومی تلقی شده و تخریب آن ممنوع است.

عفت‌دوست با اشاره به توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور که از سال 96 طبق ماده 38 قانون برنامه ششم انجام شد تصریح کرد: این ممنوعیت بهره‌برداری سبب افزایش قیمت چوب و ترغیب سوداگران و فرصت‌طلبان به تخریب عرصه‌های جنگلی شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان ابراز داشت: از طرفی در قانون مبارزه با قاچاق چوب تنها حمل چوب به‌عنوان قاچاق تلقی می‌شود و نگهداری چوب قاچاق محسوب نشده است همچنین قاچاقچیان از قانون کاهش مجازات حبس تعزیری نیز سو استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این قانون با نگاه رأفت اسلامی تصویب شد گفت: این قانون در عمل باعث شده که قاچاقچیان ترسی از حبس نداشته باشند و با توجه به ارزش بالای چوب به سمت قاچاق آن کشیده شوند؛ امسال 151 فقره پرونده قاچاق چوب در گیلان تشکیل شده و متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

عفت‌دوست درباره سامانه‌های الکترونیکی گمرکی با بیان اینکه پلیس گمرک در آستارا مستقر بوده و استقرار آن در بندر انزلی نیز در حال اقدام است افزود: با استفاده از سامانه‌های گمرکی محموله‌هایی که وارد استان می‌شوند به‌ویژه محموله‌های ترانزیتی که از مرز خارج می‌شوند مورد رصد قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان ضمن قدردانی از مردم به‌دلیل اطلاع‌رسانی در زمان رصد موارد احتکار خاطرنشان کرد: پلیس امنیت اقتصادی با اقدامات مشترکی که با سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و تعزیرات دارد با این موارد برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: از شهروندان تقاضا داریم که در صورت مشاهده موارد احتکار کالا و قاچاق چوب مراتب را از طریق سامانه 110 به ما اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.