رفع تحریم ها بر صنایع لوازم خانگی چه تاثیری خواهد داشت؟

با ورود تحریم ها به بازار ایران زمینه ای برای ورود کالاهای بی کیفیت و قاچاق باز شد. اما با رفع تحریم ها ورود برندهای باکیفیت و خارجی به ایران باز خواهد شد. طی 3 سال گذشته با افزایش نرخ ارز قیمت لوازم خانگی هم چند برابر شده است. چراکه باعث کاهش قدرت خرید عموم و نگرانی ها در کشور شده است. در ادامه این مقاله از نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی همراه ما باشید.

صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع درآمدزا در جهان محسوب می ‌شود. که در 3 گروه صوتی و تصویری، آشپزخانه و تهویه مطبوع وجود دارند. مشکلات خرید مواد اولیه، فروش محصولات، استخدام نیروی کار و هزینه‌های جاری، ضعف نسبی در طراحی محصول، به روز نبودن قطعات حرفه ‌ای و البته شبکه فروش ضعیف خارجی اما به این صنعت آسیب زده است.

تاثیر رفع تحریم ها بر بازار لوازم خانگی کشور

1.رفع تحریم‌های بانکی و برداشته‌ شدن موانع واردات و صادرات کالا، قیمت تمام‌ شده کاهش می یابد
2.تا حد معقولی قیمت‌ها کاهش یابد.
3.افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در این صنعت
4.کالاهای فاقد کیفیت پس از لغو تحریم‌ها به ‌تدریج از لیست خارج می‌شوند
5.اگر تولیدکننده ‌ای نمی‌تواند تولیدی با کیفیت داشته باشد از رقابت خارج خواهد شد
6.در زمینه واردات نیز می‌توانیم با کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی در زمینه لوازم خانگی مراوداتی داشته باشیم
7.حجم تجارت بعد از لغو تحریم با کشورهایی مانند کره، ترکیه و چین کاهش می‌یابد.
8.تولید کننده می‌تواند برای حداقل ۶ ماه آینده خود برنامه‌ریزی کند

تاثیر رفع تحریم بر برندهای سامسونگ و ال جی

بسیاری از برندها مانند سامسونگ SAMSUNG  و الجی LG  که در کشور ایران مونتاژ میشدند، به دلیل تحریم ها کوچ کرده اند و دیگر جایگاهی در بازار ایران ندارند. در نظر داشته باشید که ضعف کمبود قطعات باعث شده است؛ شرکتهایی که به مونتاژ برندهای مختلف در داخل کشور میپرداختند با مشکل مواجه شوند.

تاثیر رفع تحریم ها بر حضور دوباره برند بوش و جنرال الکتریک در بازار ایران

بسیاری از برندها مانند بوش یا جنرال الکتریک که از مارک های خارجی محسوب میشوند به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا جایگاهی در ایران ندارند و سلب نمایندگی نموده اند. با این شرایط امیدواریم تا پایان سال شاهد پیشرفت چشمگیری در صنعت لوازم خانگی باشیم. و این موضوع میتواند باعث نگرانی یا خوشحالی عموم جامعه شود.

سابقه حضور برند بوش و جنرال الکتریک در ایران

برند های بوش و جنرال الکتریک سابقه حضور فعالی را در بازار ایران داشته اند و بخش عمده ای از محصولات لوازم خانگی اعم از یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و... را در بازار ایران عرضه می کردند. اما اکنون حضور فعالی ندارند. البته در صورتی که شما از محصولات این برند ها استفاده می کنید این امکان وجود دارد که برای تعمیرات انواع لوازم خانگی مانند یخچال و... از برند های بوش و جنرال الکتریک از خدمات نمایندگی های تعمیرات یخچال بوش Bosch  و جنرال الکتریک GENERAL ELECTRIC  در ایران استفاده نمایید.

همچنین در صورتی که مجددا شاهد حضور این دو برند مطرح در بازار لوازم خانگی ایران باشیم قطعا رقابت مناسب تری بین تولید کنندگان داخلی و محصولات وارداتی از برند های مطرح شکل خواهد گرفت.

نکات مثبت رفع تحریم در بازار لوازم خانگی

-ایجاد موج مثبت نیروی کار میباشد
-خروج برندهای خارجی
-جایگاه مثبت بازار لوازم خانگی برای برندهای ایرانی
-رونق تجاری به بخش تولید کنندگان لوازم خانگی برگردد.
-اوضاع فروش بیشتر، کارخانه های ایرانی مجبور به جذب نیرو میشوند
-کمک به گردش مالی در داخل کشور

نکات منفی رفع تحریم در بازار لوازم خانگی

-عدم تعامل مثبت دولت و سازندگان لوازم خانگی منجر به متضرر شدن عموم جامعه برای مصرف لوازم خانگی میشود.
-از آنجاییکه برخی تولید کنندگان برای تولید محصولات خود به کشورهای خارجی نیازمند هستند، اگر قطعات از جانب دولت تامین نشود باعث گرانی محصولات و در نهایت عدم رقابت از لحاظ قیمتی در بازار میشود.

تاثیر رفع تحریم بر تعمیرات لوازم خانگی

با رفع تحریم بخش بزرگی از خدمات کشور بر عهده ی تعمیرگاه های مجاز میباشد. با استفاده از بازار آزاد میتوانند قطعات خود را تامین کنند و مشکل تعمیرات لوازم خانگی عموم را رفع کنند. به علت گرانی قطعات، هزینه ی خدمات تعمیر لوازم بالا رفته و خود باعث نگرانی مردمی که قدرت خرید لوازم خانگی جدید را ندارند شده است. البته هم اکنون نیز نمایندگی های مجاز تعمیرات لوازم خانگی از برند های مختلف مانند نمایندگی تعمیر الجی LG  و سامسونگ SUMSUNG در کشور فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه صنف توزیع ‌کنندگان لوازم خانگی تهران به خبرگزاری ایرنا گفت که اعمال تحریم‌ها علیه ایران که خروج شرکت ‌های بزرگ از جمله ال ‌جی و سامسونگ کره‌ جنوبی از بازار لوازم خانگی این کشور را به دنبال داشت، باعث شد که تولید کنندگان ایرانی این شرکت‌ها، محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود را جایگزین این شرکت‌ ها کنند.

به گفته این مقام صنفی، نام شرکت‌های ایرانی که محصولات جدید را به بازار عرضه می کنند (سام) و (جی‌ پلاس) و گارانتی‌های آن‌ها (سام ‌سرویس) ‌و (گلدایران) خواهد بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code