گیل خبر/ نسرین عشقی

از روزه‌داری علاوه بر جنبه و مذهبی آن ، به عنوان یک روش غیردارویی برای کاهش بسیاری از امراض، نام برده میشود. اما اینکه چگونه روزه صحیح بگیریم تا بدن بجای صحت و سلامت دچار مشکلات و بیماری نشود، موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته و توجه گردد.

روزه داری همانقدر که برای افراد با مشکلات معده باید با احتیاط صورت گیرد، برای افراد با ریسک بیماریهای قلبی که در معرض خطر انسداد رگها و فشارخون هستند، مفید شناخته شده است.

برای یک روزه داری صحیح غذاهای کم حجم و مفید بخورید و غذاهای جامد را بخوبی بجوید.
بخاطر داشته باشید یک روزه صحیح برای بدن فرحبخش بوده و بسیاری از امراض، چربیها و سموم را سوزانده و از بدن آزاد میسازد.
آب کافی و مایعات بنوشید و غذاهای جامد را قبل از بلع بخوبی بجوید.
روزه داری میزان تجزیه گلوکز را افزایش داده و قند و چربیهای اضافه خون را کاهش میدهد و از هفته دوم روزه‌داری میتوان این احساس سبکی و فرحبخشی را در بدن احساس نمود.

روزه ‌داری به ترک عاداتی مانند سیگار و غیره کمک میکند. روزه‌های سالیانه از درگیری بدن با چند نوع سرطان پیشگیری کرده و به لحاظ احساس معنویتی که به روزه‌دار میدهد استرسهای وارد بر بدن را کاهش میدهد.

البته روزه داری پدیده‌ای منحصر به دین اسلام نیست.
بسیاری ادیان پیش از اسلام نیز از روزه‌داری بعنوان یک روش موثر در تذهیب نفس و پاک شدن جسم و روح اشاره داشته اند.
حتی قومهایی مانند بوداییان ، هندوها و مکزیکیان قدیم پرهیز از خوردن غذا را بعنوان کفاره گناه بجا می آورده‌اند.

در کتاب زرتشتیان بویژه در بخش گاتها به روزه معنوی یا مینوی اشاره شده است. مفهوم روزه‌داری در آیین زرتشت بیشتر گرایشات باطنی دارد به این صورت که زرتشتیان باید هفت عضو بدن شامل دو چشم و دو گوش و دو پا و زبان خود را از گناه و پلیدی باز دارند.
برخی زرتشتیان نیز کل ماه بهمن ( ماه وهومن به معنای منش نیک) هر سال از خوردن گوشت پرهیز میکردند.
پرهیز از خوردن گوشت و فرآورده‌های حیوانی در آیین مسیحیت نیز رواج دارد.

این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که هر عدد زولبیا با اندازه متوسط دارای ۸۵۰ کالری و هر بامیه متوسط ۱۲۰ کالری انرژی با خود به همراه دارد و هر سی دقیقه تردمیل با سرعت متوسط تنها ۴۰۰ کالری از انرژی حاصله را میسوزاند.
روزه‌داری برای افراد مسن و افراد با کمبود وزن شدید توصیه نمیشود.
سلامت باشید.