آمارها از فوت سه میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت حکایت دارد، در حالی که تاکنون سهام عدالت ۱۲۰ هزار نفر از اموات به وراث منتقل شده است.

گیل خبر/ به گزارش همشهری آنلاین، در حالی که کمتر از یک ماه دیگر به زمان برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مانده است، تکلیف سهام عدالت حدود سه میلیون نفر مشخص نیست؛ سه میلیون نفری که از ابتدای واگذاری سهام عدالت تاکنون فوت کرده اند. به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد سهام عدالت تا به حال حدود ۱۲۰هزار نفر مراجعه کرده اند و سهام متوفیان به وراث منتقل شده است.

از میان ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت در سطح کشور ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود و ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را برای این کار انتخاب کرده‌اند که گروه دوم سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند.

مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد برگزار می‌شود و وراث افراد متوفی در این مرحله امکان مشارکت در انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت را نخواهند داشت؛ به استثنای بیش از ۱۰۰ هزار نفری که اقدام کردند و سهام به وراثشان منتقل شده است.

نحوه انتقال سهام

انتقال سهام عدالت به وراث، نیازمند مراجعه وراث به مراجع قضایی برای گرفتن گواهی حصر وارثت است.

وراث باید اقدامات زیر را برای دریافت سهام عدالت متوفیان انجام دهند:

در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

در این قسمت مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه می‌شود، ذکر شده است.

پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مداکر مذکور را تحویل می‌دهد و این دفاتر فرمی که توسط نماینده تکمیل شده است را برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می‌کند. درواقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می شود، در غیر این صورت به نماینده اطلاع داده و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

سوالات متدوال

بخشی از سوالات متداول در خصوص انتقال سهام عدالت متولیان به وراث و پاسخ به آنها را در زیر می‌خوانید.

۱- چگونه می توان اطلاع حاصل کرد که شخص متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده است یا خیر؟

پاسخ: وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

۲-  تقسیم سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه انجام می‌شود؟

پاسخ: وراث قانونی متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام کنند.
بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام نکنند، به درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک کنند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نیست.

۳-  مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان چیست؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی
ب- اصل کارت ملی وراث قانونی
پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
ت- شماره شبای بانکی وراث
ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

۴- آیا وراث می توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی نیز منتقل کنند؟

پاسخ: وراث قانونی صرفا می‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی به عنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نیست.

۵- آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

پاسخ: بلی. وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان‌پذیر است.

۶- آیا مهلتی (سقف زمانی) برای مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت تعیین شده است؟

پاسخ: خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است لیکن به تمامی ذینفعان (وراث قانونی) توصیه می شود در اسرع وقت به این دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

۷- تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟

پاسخ: وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند و صرفا به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت توجه کنند.