رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۱۰:۱۰ چاپ
بندر گناوه

معرفی بندر گناوه

استان بوشهر از جمله استان‌های بسیار دیدنی جنوب ایران محسوب می‌شود که به دلیل داشتن‌ شهر و بنادر ساحلی به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شده است. یکی از بندرهای بسیار جذاب بوشهر که مسافرت به آن به همه‌ی علاقمندان به مکان‌های دیدنی توصیه می‌شود بندر گناوه است. این بندر با دارا بودن حیات وحش بسیار خارق العاده و سواحل زیبا و همچنین وجود مراکز بسیار هیجان انگیز تفریحی به انتخاب اول گردشگران مبدل گشته است. البته نباید از بازارهای سنتی این بندر نیز به راحتی عبور کرد. حال با این توضیحات مختصر اجازه دهید که به طور مفصل‌تری به معرفی این بندر زیبا بپردازیم.

مردمان بندر گناوه به چه زبانی صحبت می‌کنند

خاص بودن بندر گناوه حتی از نوع صحبت کردن آنها نیز مشخص است چرا که مردم این شهر با وجود آنکه فارسی صحبت می‌کنند اما لهجه محلی بندری یا جنوبی دارند که در آن به خوبی می‌توان گویش‌های سیوندی و لری را نیز مشاهده کرد. اگر کمی به زبان مردمان بندر گناوه دقت کنید، حتی بعضاً کلمات بیگانه به زبان‌های پرتغالی، انگلیسی و حتی غربی هم خواهید یافت که در نوع خود جالب توجه است.


آب و هوای بندر گناوه و بهترین فصل برای سفر

به طور کلی هوای این بندر گرم و مرطوب است و اگر قصد سفر به این بندر زیبا را دارید، توصیه می‌کنیم که از حد فاصل بین ماه آبان و فروردین را انتخاب کنید. گفتنی است که در این 6 ماه، شهر از گل‌های بسیار زیبا پوشیده شده است. ناگفته نماند که هوای این شهر آنقدر ممکن است گرم باشد که در حالت عادی نیز لباس‌تان از عرق خیس شود.

بازارهای معروف بندر گناوه

خرید کردن برای ما ایرانی‌ها بسیار لذت‌بخش است و این لذت در بندر گناوه به مراتب بیشتر خواهد بود چرا که زمانی که پا به این بندر می‌گذارید با انواع و اقسام بازار روبرو خواهید شد که شاید وقت نکنید به همه‌ی آنها سر بزنید. از مهمترین بازارهای این بندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بازار اصلی بندر گناوه
در این بندر یک بازار بعنوان بازار اصلی برپا است که به جرأت می‌توان گفت که هر چیزی که بخواهید می‌توانید از آنجا تهیه کنید، حتی اگر لوازم مربوط به جهیزیه باشد. از ویژگی‌های بازار اصلی بندر گناوه حضور دستفروشان در کنار بازارچه است که بازدید از محصولات‌شان هیجان انگیز خواهد بود.

• بازار دیلم
این بازار در نزدیکی بندر گناوه قرار دارد که تقریباً باید حدود سه ربع رانندگی کنید تا خود را به آن برسانید. در این بازار می‌توانید محصولات با کیفیت دیگر کشورها مانند تایلند، سنگاپور و حتی چین را نیز خریداری کنید.

• بازار ماهی فروشان
این بازار در بلوار ملوان بندر گناوه قرار دارد که اگر اهل خوردن انواع ماهی هستید، به هیچ عنوان آن را از دست ندهید. در این بازار ماهی‌های مختلفی مانند مرکب ماهی، خرچنگ و حتی کوسه به فروش می‌رسد.

مکان‌های تفریحی بندر گناوه
نام بردن از مکان‌های تفریحی بندر گناوه در هزاران مقاله هم نمی‌گنجد چرا که این شهر بندری آنقدر جاذبه‌های گردشگری دارد که برای توضیح هر کدام به ساعت‌ها وقت نیاز است. با این حال در ادامه به معروف‌ترین جاذبه‌های تفریحی این بندر خواهیم پرداخت:

• تالاب حله
بندر گناوه مکان‌های حفاظت شده‌ی زیادی دارد که یکی از بهترین و دیدنی‌ترین آنها تالاب حله است. در این تالاب انواع پرندگان و جانواران زندگی می‌کنند که از جمله می‌توان به شغال، گراز و حتی گرگ اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که اگر اهل حیات وحش بکر تالاب‌ها هستید در اولین فرصت خود را به تالاب 40 هزار هکتاری حله برسانید.

• ساحل شنی بندر گناوه
در ساحل شنی بندر گناوه تفریحات بسیار جذابی منتظر شما عزیزان است که از جمله می‌توان به قایق‌سواری اشاره کرد. از این ساحل می‌توان روستاهای اطراف بندر گناوه را نیز به خوبی مشاهده کرد و از زیبایی‌های بی‌حد و حصر آنها لذت برد. در نظر داشته باشید که اگر برای ماه فروردین به بندر گناوه و ساحل شنی آن می‌روید، با بازی‌های بومی این شهر نیز آشنا خواهید شد.

• بناهای مذهبی
در این بندر زیبا، بناهای مذهبی فوق العاده‌ای نیز وجود دارد که شاید در هیچ کجای ایران مانند آن را نتوانید پیدا کنید. از جمله‌ی این مکان‌ها می‌توان به بی‌بی مریم، شاه صدالدین و امامزاده سلیمان اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که حتماً به این بناها نیز سری بزنید چرا که از شکل و شمایل‌های بسیار جذابی برخوردار هستند.

هتل‌های بندر گناوه

برای اقامت در شهر بندری گناوه نیاز به استفاده از هتل‌های بی‌نظیر آن دارید که ما در ادامه به مجهزترین آنها اشاره خواهیم کرد:

• هتل ستاره خلیج فارس گناوه
این هتل در قسمت ساحلی بندر گناوه بنا شده است که واقعاً سرسبز است. هتل ستاره خلیج فارس که در سال 84 آغاز به کار کرده است، یک بار در سال95 مورد بازسازی نیز قرار گرفته است. این هتل در سه طبقه و 24 اتاق پذیرای مهمانان گرامی است. از مزیت استفاده از این هتل دسترسی آسان به کلیه مراکز خرید و تفریحی است.

• هتل آپارتمان دهدشتی گناوه
از دیگر هتل‌های بندر گناوه هتل آپارتمان دهدشتی است که تأسیس آن به سال 86 باز می‌گردد. این هتل دارای 10 اتاق و سوئیت است که در یک موقعیت خوب در اختیار مسافران قرار داده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این هتل فاصله‌ی حداکثر 2 کیلومتری آن با ساحل دریاست. همچنین امکانات این هتل 1 ستاره در حد قابل قبول بوده و تقریباً اکثر مسافران از خدمات تیم مدیریتی هتل آپارتمان دهدشتی ابراز رضایت کرده‌اند.

درآمد در بندر گناوه به چه صورت است

بیشترین کسب و کارهایی که در این بندر وجود دارد مربوط به کشاورزی، دامداری و یا ماهیگیری است. البته بعضاً دیده شده است که تجارت با کشورهای همسایه نیز می‌تواند به شغل مناسبی برای برخی افراد بدل شود. به طور کلی بخش اقتصاد در این بندر بر روی دو مقوله‌ی ماهیگیری و تجارت متمرکز است. البته از بازدهی خرما در این بندر نیز نمی‌توان به آسانی گذشت. گفتنی است که بخش کشاورزی در بندر گناوه به دلیل ناکافی بودن آب به صورت نصفه و نیمه انجام می‌شود. با این حال در بخش‌هایی که عنوان کردیم، قابلیت پیشرفت وجود دارد که البته باید پیش‌زمینه‌های مختلفی را فراهم کرد تا بتوان به حصول نتایج دلخواه امیدوار بود.

ویکی پدیا

گناوه 22

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code