با حکم آیت الله رئیسی انجام شد؛
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۶:۲۳ چاپ

سخنگوی قوه قضاییه از دو انتصاب جدید در دستگاه قضا خبر داد.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا، غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۰ گفت:‌ حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق به ریاست دیوان عدالت اداری و علی غلامی از اساتید دانشگاه و برجسته به عنوان معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه منصوب شدند.

 در روزهای اخیر دو انتصاب در قوه قضاییه صورت گرفته است. علی غلامی از استادان برجسته علم حقوق به عنوان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منصوب شد. 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق به عنوان ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شده است.

مراسم معارفه در روزهای آینده برگزار خواهد شد

پیش از این حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی ریاست دیوان عدالت اداری را از سال ۱۳۹۵ برعهده داشت.

دیوان عدالت اداری با رویکرد ایجاد نظام اداری صحیح و محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی، بر اساس اصول ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی در مهرماه ۱۳۶۱ فعالیت خود را آغاز کرد.

در اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی آمده است: «به ‌منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آئین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تأسیس می گردد که حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می کند.»

بر این اساس، قانون ابتدایی دیوان عدالت اداری مشتمل بر ۲۵ ماده و ۹ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی وقت رسید و البته پس از آن هم چندین بار از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تفسیر و اصلاح قرار گرفت و آخرین اصلاحات و تغییرات قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مربوط به ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۲ است.

طبق ماده ۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، این دیوان متشکل از شعب بدوی، تجدید نظر، هیات عمومی و هیات های تخصصی است و تشکیلات قضایی اداری با تصویب رییس قوه قضائیه تعیین می شود و براساس تبصره این ماده، رییس دیوان عدالت اداری می تواند پیشنهادات خود را به رییس قوه قضائیه در این زمینه ارائه کند.

محمدباقر الفت نیز پیش از این معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code