گیل خبر/ محمد رحیمی

بگمان اینجانب آنچه زیبایی یک انتخاب را دو چندان میکند حضور گسترده آحاد ملت است ، که تبلور جمهوریت را به عرصه ظهور می رساند .
حال در این وانفسای کمتر از یکماه تا ثبت نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با لشکری از اسامی مواجه هستیم که هرکدام از این افراد دارای عقبه سیاسی و اجتماعی خودشان هستند .

با توجه به آمارها موجود تا امروز حدود سی و اندی درصد در انتخابات آتی مشارکت خواهند داشت که البته میتواند دلایل خاص خودش از همه گیر شدن کرونا تا تعدد کاندیدای احتمالی و عدم شفافیت لازم در خصوص شرکت کاندیدای سرشناس را از دلایل آن برشمرد و صد البته شرایط خاص معیشتی، سیاسی و اجتماعی کشور نیز از عوامل برخورد سرد جامعه با مسئله انتخابات آتی می‌باشد .

با توجه به آنکه سید حسن خمینی در چند روز اخیر با شعار همه با هم به نوعی اعلام کاندیداتوری کرده بود و حضور آقایان رئیسی ، لاریجانی ،ظریف، هاشمی ، رضایی ، دهقان و... در انتخابات آتی محتمل بنظر می‌رسد ،مخالفت رهبر معظم انقلاب با کاندیداتوری سید حسن خمینی و رسانه ای شدن آن را میتوان حاوی چند پیام دانست .

اول آنکه نیاز امروز کشور فردی با تجربه، توانا و کاردان در حوزه های اقتصادی و سیاست است ، دوم شرایط کشور پس از شکاف های ایجاد شده در آبان ۹۸نیازمند رفتارهای سنجیده است که باید تحلیل نمود کدام یک از نامزدهای انتخابات پیش رو این قابلیت را دارا هستند .سوم آنچه مقبولیت یک نظام سیاسی را برجسته مینماید مشارکت اجتماعی شهروندان است حال با توجه به عقبه های موجود کدام نامزد احتمالی که دارای پتانسیل های فوق است دارای مقبولیت حداکثری هم می باشد !؟با توجه به نظر سنجی ها و تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به گمان بنده انتخابات این دوره بیش از پنج کاندیدا خواهد داشت که امیدوارم اینگونه نباشد ، این مسأله می‌تواند باعث دو دوره ای شدن انتخابات پیش رو باشد .

حال دقت بفرمایید مشارکت حداقلی و دو دوره ایی شدن انتخابات یعنی احتمال رییس جمهوری فردی با زیر ده میلیون رای ، حال بنظر شما فرد انتخاب شده به عنوان رییس جمهور با رای ده میلیون نفر میتواند نماینده همه صداها و حمایت همه گروها در داخل و قدرت چانه زنی مقتدرانه در خارج از کشور را داشته باشد ؟

با احترام به همه کاندیدای عزیز و با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه به نظر بنده پیام رهبر انقلاب کاملا روشن و شفاف است ، گروهای سیاسی و اجتماعی تلاش کنند بر سر دو یا سه کاندیدا که مقبولیت لازم و توان مدیریت کشور را دارند تمرکز کنند .

بنظر نگارنده مخالفت رهبر انقلاب با نامزدی سید حسن خمینی میتواند حامل کدهای احتمالی چند گروه با توجه به اینکه طبق اخبار و روایات بعضی از نام ها به ایشان مراجعه نموده تا رخصت لازم برای ورود به انتخابات آتی را بیابند که با پاسخ شفاف و قاطعی مواجه نشده اند و پیشنهاد مخالفت رهبری به سید حسن خمینی میتواند برای این افراد ، از جمله روسای دو قوه ،برخی از نظامیان و افرادی که به دفعات شانس خود را در انتخابات آزموده اند پیام شفاف و روشنی را بهمراه داشته باشد.

البته در سنوات گذشته داشته ایم که برخی افراد با پیشنهاد مخالفت ایشان جهت نامزدی در انتخابات مواجه شده ولی کار خودشان را کردند که تکلیف این گونه افراد با نظام و جامعه روشن است .

حال باتوجه به اتفاقات پیش رو همه نخبگان سیاسی و اجتماعی کشور باید برای اعتلای نظام سیاسی و تعالی جمهوریت ایران اسلامی بیش از پیش تلاش نمایند تا زمینه حضور گسترده و مشارکت حداکثری آحاد جامعه فراهم گردد.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code