انجام پروژه مهندسی برق برای گرایش های مختلف در آریاپروژه

در دنیای امروز، برق به یکی از ضروریات زندگی تبدیل شده است که بدون آن تقریبا هیچ کاری نمی توان انجام داد. انجام پروژه مهندسی برق توسط فارغ التحصیلان این رشته جذاب می تواند تاثیر زیادی در پیشرفت کشور داشته باشد. مهندسی برق دارای چهار گرایش الکترونیک، قدرت، مخابرات و کنترل می باشد. گرایش الکترونیک به چگونگی طراحی مدارت الکترونیکی و بردهای چاپی می پردازد. در گرایش مخابرات تاکید بر نحوه ارسال و دریافت دیتا از طریق امواج الکتریکی در فضا است. گرایش قدرت با پست های فشار قوی و نیروگاه های تولید برق سروکار دارد و گرایش کنترل به طراحی سیستم های کنترلی اختصاص پیدا می کند. فارغ التحصیلان این چهار گرایش باید مهارت و تخصص کافی را در زمینه فعالیت خود بدست آورند تا بتوانند از عهده انجام پروژه مهندسی برق مختلف بر بیایند. در ادامه می خواهیم شما را با انواع پروژه مهندسی برق در گرایش های مختلف که دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته با آن ها روبرو می شوند آشنا کنیم.

انجام پروژه مهندسی برق گرایش الکترونیک

بدون علم الکترونیک، دستگاه هایی مانند گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، تلویزیون و … وجود خارجی ندارند. این علم با قطعات الکترونیکی بسیار کوچک سروکار دارد که شاید در وهله اول بلا استفاده به نظر برسند. اما همین قطعات ریز وقتی در کنار یکدیگر و بر روی یک برد الکترونیکی قرار بگیرند، می توانند تبدیل به یک دستگاه کاربردی مثل تلفن همراه شوند. قطعاتی مثل مقاومت، سلف، خازن، دیود، ترانزیستور و … اجزای اصلی این بردهای الکترونیکی هستند که در انجام پروژه الکترونیک استفاده می شوند. این پروژه ها شامل الکترونیک دیجیتال، نانو الکترونیک، فیزیک الکترونیک و میکروالکترونیک می باشند. همچنین بسیاری از نرم افزارهای شبیه سازی برای طراحی مدارات الکترونیکی و بردهای چاپی به بازار عرضه شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به نرم افزار پروتئوس، آلتیوم، متلب و کد ویژن AVR اشاره کرد.

انجام پروژه مهندسی برق قدرت

برق قدرت را می توان یکی از گرایش های مهم مهندسی برق دانست. این رشته تمرکز اصلی خود را بر تولید برق در نیروگاه های مختلف، منتقل نمودن آن به وسیله خطوط انتقال و توزیع در شبکه های شهری به منظور مصرف در مصارف صنعتی و خانگی می گذارد. در واقع رشته برق قدرت پایه و اساس تولید و توزیع برق در کشور است. دانشجویان این رشته با انجام پروژه مهندسی برق قدرت در زمینه های الکترونیک قدرت، سیستم های قدرت، ماشین های الکتریکی، سیستم های حفاظت و … می توانند مهارت خود را افزایش دهند و به راحتی جذب بازار کار شوند. تجهیزاتی مانند موتورهای الکتریکی، ژنراتورهای تولید برق، انواع ترانسفورماتور و … از تجهیزات مورد استفاده در رشته مهندسی برق قدرت هستند. نرم افزارهای مهمی که برای انجام پروژه مهندسی برق قدرت مورد استفاده قرار می گیرند شامل نرم افزار متلب، نرم افزار ETAP، ePLAN، PSCAD  و بسیاری نرم افزارهای تخصصی دیگر می باشد.

انجام پروژه برق گرایش مخابرات

افرادی که در رشته مهندسی مخابرات تحصیل می کنند، با طراحی و برنامه ریزی شبکه های مخابراتی و تجهیزات مربوط به آن آشنا می گردند. مدارها و سیستم های RF، آنتن و انتشار امواج، سیستم های ارتباط سیار فوتونیک و … از مهم ترین مباحثی است که دانشجویان این رشته با آنها روبرو می شوند. هدف اصلی گرایش مخابرات این است که با کمترین اتلاف انرژی بتواند داده ها و اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کند. فرستنده ها و گیرنده ها عناصر اصلی رشته مهندسی مخابرات هستند. این رشته با مدارات مختلف سیستم های فرستنده و گیرنده دستگاه های مخابراتی سروکار دارد. از مهم ترین نرم افزارهایی که در انجام پروژه مهندسی مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به نرم افزار HFSS، نرم افزار متلب، نرم افزار Optisystem و نرم افزار AWR Microwave اشاره نمود.

انجام پروژه برق گرایش کنترل

این رشته نقش مهمی در صنعت دارد و تمرکز آن بر کنترل فرآیندی و سیستمی دستگاه های گوناگون می باشد. مباحثی چون شبیه سازی سیستم ها، روش های طراحی کنترل کننده و بررسی انواع سیستم ها در این رشته بسیار مهم هستند. یک سیستم کنترلی وظیفه دارد که فرامین لازم را برای بخش های مختلف صادر نموده و عملکرد آن ها را کنترل کند. اگر کنترل دستگاه های مختلف یک کارخانه به خوبی انجام نشود، فعالیت همه اجزا مختل خواهد شد و دستگاه ها نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. یک واحد پردازنده مرکزی که به عنوان مغز سیستم کنترل شناخته می شود، کلیه فعالیت های مجموعه را رصد می کند و موجب می گردد که اگر بخشی از سیستم دچار اختلال شد، به دیگر بخش های آن آسیب وارد نشود. بنابراین وجود سیستم کنترل در کارخانه ها و مجموعه های تولیدی، دارای اهمیت ویژه ای است. انجام پروژه مهندسی برق کنترل معمولا با نرم افزارهایی نظیر SIMATIC Manager و نرم افزار متلب انجام می گردد.

کاربرد نرم افزار متلب در انجام پروژه مهندسی برق

اگر دقت کرده باشید در تمام گرایش های مهندسی برق، نرم افزار متلب کاربرد دارد. می توان این نرم افزار را به عنوان نرم افزار پایه رشته برق در نظر گرفت. در واقع نرم افزار متلب جهت انجام محاسبات مهندسی و ریاضی دارای یک زبان برنامه نویسی راحت و آسان است که برای شبیه سازی سیستم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد نرم افزار متلب در گرایش قدرت شامل پیاده سازی توسعه شبکه انتقال، مکان یابی خازن های جبران ساز، برنامه ریزی سیستم های قدرت، توسعه انتقال شبکه، مکان یابی واحدهای تولید پراکنده و … می شود. برای گرایش مخابرات می توان از این نرم افزار در پردازش سیگنال، انواع مدولاسیون و دمدولاسیون و … استفاده نمود. نقش نرم افزار متلب در گرایش کنترل به طراحی سیستم های کنترل تطبیقی، بهینه، هوشمند، مقاوم، کنترل و تحلیل سیستم های دینامیکی خطی و غیر خطی، شبیه سازی فرایندهای ساخت و بهینه سازی و … اختصاص دارد. همچنین در گرایش الکترونیک از این نرم افزار برای پیاده سازی یکسوسازهای نیم موج و تمام موج، تنظیم کننده های دیود زنری، مبدل های تریستوری، IGBT، ماسفتی، AC و DC و … استفاده می گردد.

سایت آریاپروژه

سایت "آریاپروژه" بعنوان یک سایت مرجع در انجام پروژه های مهندسی برق تلاش زیادی را در جمع آوری تیمی قدرتمند در حوزه مهندسی برق نموده است.هم اکنون با داشتن ده ها مجری و برنامه نویس متخصص آماده انجام پروژه های دانشجویی و تجاری مهندسی برق می باشد و کارها را در صورت درخواست کارفرمای گرامی بهمراه آموزش انجام خواهد داد.

اعتقاد ما این است که کسب رضایت از مشتریان عزیز باعث افزایش و گسترده تر شدن کسب و کار ما خواهد شد.

برای سفارش پروژه مهندسی برق در سایت آریاپروژه می توانید از طریق تماس با شماره 09125013094 و یا ارسال پیام به تلگرام یا واتساپ همین شماره اقدام نمایید.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code