رقابت برای ۶ کرسی خالی مجلس از فردا با ثبت نام نامزدهای انتخابات میان دوره ای آغاز می شود.

گیل خبر/ ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای ثبت نام داوطلبان اولین میاندوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «بهار و کبودرآهنگ»، «گچساران و باشت»، «آستانه اشرفیه» و «میانه» را ۸ تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

از بین این ۶ حوزه، فاطمه رهبر، عیسی جعفرزاده و محمدعلی رمضانی دستک منتخبان و نمایندگان تهران، بهار و کبودرآهنگ و آستانه اشرفیه به علت ابتلا به کرونا درگذشتند، منتخب حوزه انتخابیه گچساران و باشت غلامرضا تاجگردون بود که اعتبارنامه او رد شد، سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش بعد از راهیابی به مجلس به علت جعل مدرک رد صلاحیت شد، و انتخابات دور دوم میانه هم به علت رد صلاحیت نماینده راه یافته به دور دوم لغو شد.

در اطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور آمده است:  به آگاهی  می‌رساند، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات اولین میاندوره ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حوزه‌های انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «بهار و کبودرآهنگ»، «گچساران و باشت»، «آستانه اشرفیه» و «میانه» از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه تاریخ ۰۸/فروردین/۱۴۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۸ روز شنبه تاریخ ۱۴/فروردین/۱۴۰۰ (جمعاً به مدت ۷ روز) به عمل خواهد آمد.

روش های ثبت نام

۱. ثبت نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (دانلود برنامه ثبت¬نام از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره ۳۰۰۰۷۷۸۷ (v.Keshvar)؛
۲. ثبت نام از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه (دانلود برنامه ثبت نام از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره ۳۰۰۰۷۷۸۷ (v.Keshvar)؛
۳. ثبت¬نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا ستاد انتخابات کشور (از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰) و دریافت رسید ثبت¬نام.
 

مدارک الزامی جهت ثبت نام و اعلام داوطلبی

۱- اصل کارت ملی و تصویر آن.
۲- اصل شناسنامه عکسدار و تصویر کلیه صفحات آن.  
۳- یک قطعه عکس جدید ۴ × ۳ (ترجیحا با زمینه روشن). 
۴- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل معتبر.  
۵- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.  
۶- اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی.

به استناد ماده ۲۸  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب¬شوندگان هنگام ثبت¬نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱- اعتقاد و التزام عملی به اسلام.  
۲- التزام عملی به  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
۳- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۴- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.
۵- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن.  
۶- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.  
۷- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.  
۸- حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام.  
تبصره ۱- داوطلبان نمایندگی اقلیت¬های دینی مصرّح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.  
تبصره ۳ ـ هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.