بانوان گیلان در بسیاری امور در کشور پیشتاز و نوآور هستند / ذهنیت ها در امور زنان باید عوض شود و آن ها می توانند محور باشند

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی کشور  و اولین کاندیدای ریاست جمهوری برای سفری سه روزه عصر دیروز وارد گیلان شد و با جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی استان دیدار کرد.

گیل خبر/ حسین دهقان عصر دیروز چهارشنبه 13 اسفند در کانون جوانان رضوی رشت حضور یافت.

وی با حضور در میان جمعی از فعالان فرهنگی رشت ضمن اشاره به کرامات ایام ماه رجب و شعبان عنوان کرد:ما مشکلات مبنایی در کشور داریم و باید اذعان کنیم در نطام آموزش کشور، پرورش که مهم تر و قابل اهتمام تر از آموزش است مغفول مانده است. سوال اینجاست که اکنون ما فرزندان خود را چقدر اماده کرده‌ایم که در فردای این کشور زندگی کرده و مهیای اداره کشور شوند؟ وی در ادامه افزود: ما یک وحشت و نگرانی از آینده را به شکل ناخودآگاه وارد ضمیر و ذهن بچه هایمان کرده ایم. سوال این است که آیا یک فارغ التحصیل دانشگاه می تواند مخارج خود را تامین کرده و استعدادها و آموخته های خود را در زندگی روزمره بکار گرفته و درامدزایی کند؟

وی در ادامه یادآور شد ما باید ابتدا بچگی کردن را به کودکان یاد دهیم و فرزندان خود را از چالشهای کوچک زندگی تا چالشهای مهم بدون ایجاد نگرانی و تشویش آشنا کنیم و در کنار آن انسان بودن و چگونگی لذت بردن از مواهب زندگی را به او بیاموزیم.

 دهقان در پایان خاطرنشان کرد: ما باید توان مهارتهای جمعی و مسئول بودن را به فرزندانمان بیاموزیم تا رفته رفته تاثیر آن را در جامعه شاهد باشیم.

همچنین وی  با حضور در مجتمع گیل بانوی رشت (مرکز خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار) در جمع تعدادی از بانوان تحصیل کرده و کارآفرین رشت حضور یافت. یکی از بانوان صادرکننده و کارآفرین کشور در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکردی از حوزه کاری خود که اعم از پشتیبانی از فعالیتهای تجاری و کارآفرینی بانوان تحت پوشش بود گفت: ما اقداماتی در جهت سازماندهی زنان خوداشتغال کشور و استان انجام داده‌ایم.
وی گفت زنان این استان دارای مهارتهای بالایی هستند که در صورت رسیدگی به شکوفایی صددرصدی خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه مادران این استان در گذشته به تنهایی اقتصاد خانواده را اداره میکردند و بهترین محصولات کشاورزی را به بازارها تزریق می کردند، گفت: در مورد زنان امروز گیلان داستان فراتر رفته و به جرات می توان گفت، زنان امروز گیلانی علاوه بر آن قابلیت، باسواد و روشنفکر و دارای ایده های خلاقانه نیز هستند.
وی در موضوع زنان تحصیل کرده بیکار گفت: اینان برای تهیه سرمایه‌های اشتغال‌زایی تحت تاثیر سناریوی ناتوانی در دریافت وام و ضامن و هزار و یک مشکل لاینحل دیگر قرار دارند و در این راه خواستار ایجاد تسهیلات در رابطه با بیمه، وامهای سهل‌الوصول معاف از ضامن با تنفس کاری هستند و تاکید می کنیم این یک معضل واقعی جامعه امروز ماست. نرخ مشارکت اقتصادی بانوان گیلانی امروز ۲۱ درصد است و پتانسیل بسیار بالایی دارد.

خانم قلی زاده فعال حوزه اقتصادی در این نشست گفت: ما در ۱۵ محله‌ آسیب‌پذیر ، نهادهای حمایتی از خانواده در برابر آسیبهای اجتماعی احداث کرده‌ایم اما از لحاظ نقدینگی بسیار دچار چالش هستیم.

گلناز گیلکی نظامی مدیر گیل بانو نیز در این راستا اظهار کرد:گیلان جزو هفت استان آسیب پذیر کشور در حوزه مشکلات و ناهنجاریهای خانوادگی است.


همتی، مشاور خانواده نیز در این جلسه به اجحاف مدنی علیه زنان در خانواده و جامعه اشاره کرده و گفت وضعیت زن در جامعه امروز ما هنوز قرون وسطایی است.
وی افزود بنده در مقام یک مشاور می بینم که زنان جامعه‌ام مورد ضرب و شتم قرار میگیرند و با آتش سیگار می سوزند آن هم عمدتا از سویی مردانی که ادعای اخلاقیات دارند.

در ادامه دکتر دهقان در جمع بانوان کارآفرین رشت پس از گفتمانی مفصل و شرح معضلات موجود در حوزه اشتغال زنان گفت:  بانوان گیلان در بسیاری امور در کشور پیشتاز و نوآور هستند و قابلیت این را دارند که برای بسیاری از دیگر نقاط کشور الگوسازی کنند. وی گفت: می شود ذهنیت ها را عوض کرد و رو به محوریت زنان و اقتصاد سیاسی زنان در جامعه پیش رفت.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code