رپورتاژ خبری؛
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۱:۰۸ چاپ

ترکیه به اتباع خارجی شش نوع اجازه اقامت، می دهد که در زیر بیان شده است، اقامت ترکیه توسط ماده 30 قانون مربوط به خارجی ها و حمایت بین المللی شماره 6458 صادر می شود. ابتدا درخواست های تمدید یا انتقال باید از طریق سیستم اقامت الکترونیکی بصورت آنلاین انجام شود.

انواع اقامت ترکیه

1.اجازه اقامت کوتاه مدت (حداکثر 1 سال صادر شده)

2.اجازه اقامت طولانی مدت (صادر شده برای مدت نامحدود)

3.اجازه اقامت خانوادگی (حداکثر 2 سال صادر شده)

4.اجازه اقامت دانشجویی (صادر شده برای دوره تحصیل)

5.اجازه اقامت بشردوستانه (حداکثر 1 سال صادر شده)

6.اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان (در ابتدا به مدت 30 روز ، تا 6 ماه تمدید شده ، بیش از 3 سال)

در مورد اقامت ترکیه می توانید یک مقاله کامل در این لینک مفید مطالعه کنید.

 هزینه اقامت ترکیه به سه صورت جهت پرداخت به اداره کل مدیریت مهاجرت ترکیه یا (DGMM) وجود دارد. زمانی که برای اجازه اقامت در ترکیه اقدام می کنید، اینکه کدام یک از آنها را باید پرداخت کنید، به ملیت شما بستگی دارد، بسته به هر توافق نامه بین المللی که کشور مبدا با ترکیه بسته باشد، یا اینکه شما با ویزا یا بدون ویزا وارد ترکیه شده اید.

 از جمله هزینه های اقامت ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.هزینه صدور کارت: این هزینه برای صدور کارت اجازه اقامت شما است، هرکسی فارغ از ملیت این هزینه را پرداخت می کند. در سال 2021، این هزینه 125 ₺  است.

2.هزینه ویزای یکبار ورود: این هزینه فقط شامل شهروندان کشورهایی می شود که به طور قانونی بدون ویزا وارد ترکیه شده اند. در سال 2021، این هزینه 758.90  پوند است. در ضمن، این هزینه را بصورت پیش پرداخت نپردازید. آن را در طول مصاحبه اجازه اقامت پرداخت خواهید کنید.

3.هزینه مجوز اقامت:  این هزینه بسته به ملیت فرد متفاوت است. معمولاً این هزینه ها به لیره ترکیه است اما بر اساس دلار آمریکا نیز گاهی محاسبه می شود. بنابراین مقدار دقیق آن نیز با توجه به نرخ ارز متفاوت خواهد بود.

توجه: در هر صورت، در مورد پرداخت هزینه های اقامت ترکیه بیاد داشته باشید، هنگامی که شما درخواست آنلاین خود را تکمیل می کنید، بصورت آنلاین سیستم هزینه های دقیق شما را برای پرداخت محاسبه می کند.

میزان مبلغی که پرداخت خواهید کرد، به توافق دولت ترکیه با کشور شما و به مدت زمانی که می خواهید با اجازه اقامت خود در ترکیه بمانید نیز بستگی دارد. همچنین در زمان محاسبه از کودکان 50٪ هزینه اجازه اقامت گرفته می شود،  اما هزینه کامل برای چاپ کارت اجازه اقامت و هزینه ورود بطور کامل محاسبه می شود.

برای پرداخت هزینه اقامت ترکیه شما به شماره مالیات نیاز دارید

اگر برای اولین بار درخواست می دهید، باید (شماره مالیات) دریافت کنید. برای دریافت کد مالیاتی باید به اداراه مالیات منطقه زندگی تان مراجعه کنید. روند کار ساده و سریع است. شما با گذرنامه خود به اداره مالیات می روید و یک شماره می گیرید. کارمند اداره مالیات اطلاعات گذرنامه شما را وارد سیستم خود می کنند و به طور رایگان شماره مالیات به شما می دهند. در زمان اخذ اجازه اقامت شماره شناسایی خارجی یا (YKN) که دریافت کردید، می توانید از به جای شماره مالیات خود استفاده کنید.

کجا و چگونه هزینه ها اقامت ترکیه را پرداخت کنیم؟

پرداخت بصورت آنلاین

در پایان مراحل درخواست، شما می توانید هزینه ها را به صورت آنلاین پرداخت کنید. 

پرداخت در بانک های مربوطه

بانک های زیر پرداخت حق اقامت را قبول می کنند:

- واکیف بانک
- زراعت بانک
- هالک بانک

برای پرداخت در بانک، به گذرنامه، نسخه قابل چاپ از درخواست اجازه اقامت و کد پرداخت نیاز دارید.

پرداخت در اداره مالیات

همچنین می توانید هزینه ها را در اداره مالیات پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه ها در اداره مالیات، گذرنامه و درخواست اجازه اقامت چاپی خود را همراه داشته باشید. اگر می خواهید شماره مالیات خود را دریافت کرده و سپس در همان بازدید هزینه ها را پرداخت می کنید.

در هر صورت بیاد داشته باشید، رسیدهای خود را دریافت کرده و نگه دارید. اگر هزینه را آنلاین پرداخت کرده باشید، سیستم آنلاین به شما رسید نمی دهد زیرا پرداخت شما در سیستم است. نداشتن رسید (ها) در زمان ترک کشور  ترکیه، پس از قرار ملاقات و قبل از دریافت کارت اجازه اقامت، می تواند برایتان مشکل ساز شود.

اگر در اداره مالیات یا بانک پرداخت کنید، اصل و کپی رسیدهای پرداخت کارمزد را دریافت خواهید کرد. وقتی به مصاحبه می روید اصل را به DGMM بدهید.

همانطور که در بالا ذکر شد، در صورت نیاز به ترک ترکیه و بازگشت، یک نسخه از این رسیدها را نگه دارید.

بازپرداخت هزینه مجوز اقامت

اگر مدت طولانی تری از اجازه اقامت خود نسبت به زمان ماندن تان را پرداخت کرده اید، به عنوان مثال اگر هزینه یک اجازه اقامت دو ساله پرداخت کرده اید و فقط یک سال اجازه دریافت کرده اید، یا اگر درخواست شما رد شده است، می توانید بازپرداخت وجه را دریافت کنید.

محاسبه هزینه اقامت ترکیه

همانطور که گفته شد، هزینه مجوز اقامت ترکیه و پول مورد نیاز هنگام درخواست ویزای ترکیه یا اجازه اقامت بسته به  نوع مجوز شما متفاوت است. برای توضیح بیشتر، فرض کنید که شما برای اقامت کوتاه مدت ترکیه از ایران درخواست می کنید. طبق قوانین فعلی، هزینه اقامت ترکیه برای یک سال به شرح زیر است:

هزینه اقامت 484 TL 85
هزینه رزرو 110 TL
هزینه ویزا 568 TL

هزینه مجوز اقامت ترکیه

هزینه مجوز اقامت ترکیه در کشورهای مختلف متفاوت است. هزینه اجازه اقامت اعلام شده توسط اداره کل مدیریت مهاجرت ترکیه  به شرح زیر است:

- ماه اول - 25 دلار
- ماه دوم به بعد، هر ماه 5 دلار

ثبات مالی خود برای اقامت ترکیه را ثابت کنید

یکی دیگر از عناصر مهم که باید از آن اطمینان حاصل کنید، اثبات ثبات مالی شماست و قادر به حمایت از خود و  یا اعضای خانواده ای هستید که در ترکیه با شما زندگی می کنند.

این هزینه شامل توانایی پرداخت اجاره، خرید غذا و پرداخت هزینه های دیگر مربوط به زندگی روزمره در ترکیه است.  در حالی که هزینه اقامت در ترکیه ممکن است متفاوت باشد، هزینه آن برای هر نفر تقریباً 500 دلار در ماه است.

مسلماً اگر بهمراه خانواده باشید، هزینه زندگی در ترکیه نیز افزایش می یابد و باید ثابت کنید که درآمد شما برای تأمین این هزینه کافی است. به عنوان مثال، اگر شما خانواده ای با 2 بزرگسال و 2 فرزند هستید، در این صورت هزینه ماهانه زندگی شما در ترکیه 1200 دلار خواهد بود.  به یاد داشته باشید این فقط هزینه زندگی روزمره در این کشور است.

به عنوان مثال از شما خواسته می شود قرارداد اجاره نامه تهیه کنید و سپس ثابت کنید که توانایی پرداخت این هزینه را دارید.  هنگام درخواست مجوز، بیانیه مالی حداقل 6 ماهه مورد نیاز خواهد بود. به همین ترتیب، شما باید مدرکی ارائه دهید که می توانید ماهیانه قبض آب و برق را پرداخت کنید، هزینه مدرسه فرزندان خود را تأمین کنید و بتوانید هر روز به خانواده خود غذا بدهید.

توصیه شرکت رسمی استانبول همراه به شما این است که، قبل از اقدام به اجازه اقامت علی الخصوص اقامت خانوادگی، مطمئن شوید که پول کافی برای حمایت از همه اعضای خانواده خود دارید. نکته مهم این است که، هزینه اجازه اقامت ترکیه حداقل یک سال هزینه یکبار مصرف خواهد بود (بسته به مجوز مورد نیاز شما) اما هزینه زندگی یک هزینه مداوم است که باید برای آن آماده باشید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه اخذ انواع اقامت ترکیه و برآورد هزینه های محتمل، می توانید با کارشناسان خبره استانبول همراه از طریق لینک  istanbulhamrah.com  در ارتباط باشید.