بیانیه انجمن های زیست محیطی لاهیجان؛
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۸:۳۲ چاپ

گیل خبر/ همواره در شش ماهه دوم سال سرما و یخبندان و تغییرات آب و هوا در عرض های شمالی زمین موجب می شود تا پرندگان برای دستیابی به آب و هوای معتدل و غذا اقدام به مهاجرت به عرض های جنوبی تر کنند. یکی از مقاصد مهاجرت پرندگان، کشور ایران است که هر ساله از اوایل پاییز در دریاچه ها، تالاب ها و آبگیر استان های مختلف کشور جهت زمستانگزانی وارد می شودند.


صید و شکار پرندگان از دیرباز بخشی از سبد غذایی جوامع محلی و در راستای برطرف نمودن نیاز های معیشیتی آنان در حاشیه زیستگاه ها محسوب می شد اما در طی سالهای اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و افزایش جمعیت انسانی و رشد و گسترش آبادی ها صید و شکار نیز فزونی یافته به نحوی که به یک پدیده تجاری تبدیل شده و نسل پرندگان مهاجر را تهدید می کند.


کشتار سالانه بیش از یک میلیون پرنده در شمال ایران با ابزارهای غیرقانونی به اغلب مناطق تسری یافته به طوریکه در اکثر اراضی شالیزاری روستاهای جلگه ای در حاشیه تالاب ها و آبندان ها با پدیده صید و شکار غیرمجاز مواجه ایم.

بر اساس بند الف ماده 10 قانون شکار و صید مصوب 16/3/1346 و اصلاحیه بعدی مورخ 25/9/1375 : شکار و صید جانوران وحشی بدون پروانه و بر اساس بند ج همین ماده حمل،عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع بوده و متخلفین به جزای نقدی و حبس از یک الی شش ماه محکوم می شوند.

در بند ج ماده 11 این قانون نیز شکار و صید از طریق غیرمجاز دارای جریمه و حبس از 91 روز تا شش ماه می باشد.


مصرحا در ماده 14 این قانون نیز استفاده از وسایل شکار و صید از قبیل تفنگ، فشنگ، نورافکن، دوربین چشمی، تور و قلاب
ماهیگیری و سایر ادوات ارتکاب جرم که مرتکبان به همراه دارند و همچنین موتور سیکلت‌هایی که مرتکبان به طور مستقیم برای شکار مورد استفاده قرار می‌دهند توسط سازمان‌توقیف و این وسایل تا خاتمه رسیدگی و صدور حکم قطعی زیر نظر سازمان به صورت امانی نگهداری شده و دادگاه پس از صدور حکم نسبت به اموال‌ یاد شده تعیین تکلیف می‌کند.


سازمان حفاظت محیط زیست بر حسب قانون سالانه اقدام به صدور پروانه صید و شکار می نماید. در سال جاری و بدلیل وجود بیماری کرونا جهت جلوگیری از تجمعات انسانی و به دلیل مثبت اعلام شدن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چند استان پروانه ای برای صید و شکار صادر نگردیده است. از سویی دیگر با حضور پرندگان مهاجر در اراضی شالیزاری و تماس طیور محلی از طریق آب و مدفوع خطر سرایت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ایجاد تلفات و خسارات جانی برای انسان ها نیز وجود دارد. لذا با این وجود شاهد صید غیرقانونی با استفاده از دام های هوایی در اراضی شالیزاری در روستاهای استان های گیلان و مازندران می باشیم.

چه باید کرد :

هر یک از ما ضمن آگاه سازی خانواده ، آشنایان و سایر افراد جامعه می بایست برای بقای پرندگان مهاجر و کیفیت زیستگاه های طبیعی آنان تلاش نموده و اجرای قانون را از دستگاه های متولی مطالبه نماییم.
همچنین با عدم خرید و مصرف گوشت پرندگان که بطور بی رحمانه ای در حال صید و شکار هستند به چرخه مالی این تجارت غیرقانونی پایان ببخشیم.

پرندگان مهاجر میراث هایی جهانی اند که در قوانین ما نیز بخشی از انفال محسوب می شوند.

قرآن کریم نیز در آیه 32 سوره انعام می فرماید : "محققا بدانید که هر جنبده ای در زمین و هر پرنده ای که با دو بال در آسمان پرواز میکنند همگی طایفه ای مانند شما نوع بشر هستند. همگی به سوی پرورگارتان بازخواهید گشت."