رکورد فساد در استان شکست؛
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۱۴:۲۹ چاپ

گیل خبر/ سرویس استانی: چند سال پیش که فساد سه هزار میلیارد تومانی سروصدای فراوانی در سطوح مختلف ایجاد کرد که  متهم اصلی و بخش عمده ای از اختلاس در گیلان اتفاق می افتاد. سیر اتفاقات پرونده به گونه ای بود که تعدادی از روسای بانک های کشور، نمایندگان مجلس و تعداد از مقامات دیگر نیز در پرونده به عنوان متهم و مطلع شناخته شده بودند. بعد از آن پرونده های دیگری نیز مطرح شده است که هرکدام از آن ها دارای پرونده های فساد چند هزار میلیاردی است. اخیرا نیز یکی از مقامات دادگستری گیلان از پرونده فساد 35 هزار میلیاردی در استان  خبر داده که افراد پرنفوذ در سایه حمایت تعدادی از مسئولین به آن مبادرت ورزیده اند. 

دریافت سند برای بیش از ۱۵۰ هکتار از پادگان حسن رود

به دنبال سفر رئیس قوه قضائیه به استان گیلان، جان احمد آقایی معاون دادگستری کل گیلان از دریافت سند برای بیش از ۱۵۰ هکتار از پادگان حسن رود خبر داد و خواستار دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی این موضوع شد. بنا به گفته وی این زمین ۳۵ هزار میلیارد تومان قیمت دارد و بزرگترین فساد استان محسوب می‌شود.

چه کسی افشاگری کرد؟

با توجه به این که معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان فردی با سابقه و بدون حاشیه محسوب می شود که به مانند بسیاری از افراد بدون سند و مدرک از افشای فساد صحبت نمی کند، اظهارات وی نیازمند واکاوی عمیقی است. به خصوص که شهامت وی پرونده ای را باز کرده است که مرتبط با یک پادگان نظامی متعلق به نیروی دریایی ارتش است. 

انتقاد از عدم نظارت!

انتقاد معاون دادگستری از عدم نظارت کافی در پرونده پادگان حسن رود نشان از آن می دهد که وی نسبت به نحوه عملکرد دستگاه قضائی نیز شکایت دارد. امری که ممکن است پای بعضی از مسئولین را به این پرونده باز کند. وی گفته است «باید دید آیا مسئولان قضائی بسترسازی برای مبارزه با فساد انجام داده‌اند یا خیر؟» وی همچنین از رئیس دستگاه قضا خواسته است که بررسی کنند چه کسانی از این افراد حمایت می‌کنند!

گفتنی است در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه، وی از عملکرد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تقدیر کرده است و این نشان می دهد که از نحوه فعالیت و پیگیری های وی رضایت دارد. البته تداوم  شهامت  معاون دادگستری استان بستگی دارد که وی تا کجا این پرونده را جلو می برد.  شاید با مسائلی که او پرده از آن برداشته باید منتظر یک ماجرای بزرگ دیگر در سطوح ملی باشیم که پای بعضی مسئولان نیز در آن دخیل است.