گزارش تصویری دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان گیلان با رئیس قوه قضائیه

گیل حبر/ به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در دیدار با قضات گیلان در سالن اجتماعات دادگستری گیلان با بیان اینکه توجه به عدالت در جامعه باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: در دین مبین اسلام توجه و گستردگی به عدالت بسیار زیاد بوده و هیچ مفهومی مثل آن وجود نداشته لذا باید این امر مورد تأکید قرار گیرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های امام و رهبری در جامعه اسلامی گفت: در کنار خلقت، امامت، معاد و نبوت عدالت وجود داشته و به این دلیل یکی مهم‌ترین ویژگی‌های امام و رهبری در جامعه اسلامی عدالت است.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم توجه آحاد مردم به خداترس بودن و عادلانه رفتار کردن، افزود: عدالت لایحه‌ای دارد مثل عدالت در دادگاه و یا امامت جماعت لذا در دستگاه قضایی قاضی باید خود را در محضر پروردگار دیده در اخلاق و عملش جلوه خدایی وجود داشته و بداند جایگاه قضاوت در پیشگاه پروردگار بسیار ارزشمند و مهم بوده و به‌نوعی عبادت است.

رئیسی با درخواست از قضات قوه قضائیه در خصوص رسیدگی عادلانه به پرونده‌ها بیان کرد: قضات باید یک پرونده عادلانه را رسیدگی کنند، زیرا انجام این کار مساوی با افضل اعمال و همراه با خدا دیدن است و این امر منجر به سعادت رسیدن می‌شود.

وی با اذعان به اینکه بی‌حوصلگی در قضات درروند رسیدگی به پرونده‌ها خلل وارد می‌کند، تصریح کرد: تعداد پرونده‌های موجود در دادگستری اگرچه زیاد است ولی از قضات انتظار دارم در قضاوت عادلانه عمل کرده زیرا بی‌حوصلگی امر عدالت را دچار خلل می‌کند.

رئیس قوه قضائیه دادگستری را پناهگاه مردم دانست و گفت: در دستگاه قضایی باید مقتدرانه، مدبرانه عمل کرد و با مردم مهربان بود و مردم باید حس کنند دادگستری پناه مردم بوده و ما نباید بر گرفتاری مردم اضافه کنیم لذا لازمه اقتدار بداخلاقی نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه قضا باید در مقابل قانون‌شکنان ایستادگی کنند، بیان کرد: فردی که از مناطق دور می‌آید و اگر حق با اوست باید قضات حق او را گرفته و باید این قشر از جامعه حس کنند قضات پناهگاهی برای آنان هستند.

وی با اذعان به اینکه برخی از پرونده‌های دادگستری بسیار پیچیده هستند، افزود: پرونده اقتصادی، بانکی پولی و مالیاتی بسیار پیچیده است ک باید قاضی مطلع شود لذا باید دادگاه‌ها در کشور تخصصی شود.

رئیس قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت کارکنان دادگستری مورد تأکید قرار داد و گفت: وضعیت معیشتی کارکنان دادگستری به لحاظ اقتصادی و تأمین منزل مورد تأکید قوه قضائیه در دیدار جلسات شورای عالی قضائی است.

رئیسی یکی از سیاست‌های مقام معظم رهبری را حبس زدایی عنوان کرد و افزود: حبس زدایی یکی از سیاست‌های رهبری و قوه قضائیه است لذا تأکید می‌کنم قضات سریع حکم حبس صادر نکرده و مجازات‌های جایگزین را تشخیص و یا وثیقه صادر کنند البته نه با مختل‌کنندگان نظم و امنیت جامعه.

وی به  ایرادات وجود در قانون شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: مجلس قانون شورای حل اختلاف را تصویب و شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده امیدوارم با رفع ایرادات این قانون تصویب شود.

 

عکس: علی سمرقندی