سخنگوی وزارت خارجه دولت جدید آمریکا با ابراز تأسف و یأس از رأی دیوان لاهه در پرونده شکایت ایران، مدعی شد این فقط یک حکم اولیه بوده و تصمیم‌گیری نهایی نیست.

گیل خبر/ به نقل از فارس؛ رد اعتراض واشنگتن درباره عدم صلاحیت دیوان لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران درخصوص تحریم‌ها، با واکنش منفی دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مواجه شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) طی نشست خبری ضمن ابراز تأسف و سرخوردگی از رأی دیوان لاهه در این خصوص، اما تصریح کرد که واشنگتن برای این نهاد قضائی بین‌المللی «احترام زیادی» قائل است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پرایس در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «ما از اینکه دادگاه استدلال‌های صحیح ما مبنی بر اینکه شکایت ایران خارج از صلاحیت دادگاه است را نپذیرفت، مأیوس شدیم».

وی ضمن انتقاد از اینکه ایران از این رأی دیوان لاهه به عنوان یک پیروزی یاد می‌کند، اظهار داشت: «دادگاه فقط یک حکم اولیه صادر کرده و تصمیم‌گیری نهایی درخصوص صلاحیت نیست».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن در مرحله بعدی دادگاه توضیحاتی درباره معتبر نبودن ادعای ایران ارائه می‌کند، افزود: «ما نسبت به خطراتی که فعالیت‌های شرورانه ایران دارد، هوشیار هستیم و به همین دلیل است که [مسیر] مهم دیپلماسی را در پیش گرفته‌ایم».

عصر چهارشنبه بود دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) به عنوان رکن قضائی اصلی سازمان ملل اعتراض آمریکا در خصوص اینکه این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا ندارد را رد کرد. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران شکایتی را بر اساس «عهدنامه مودت» به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم کرد و خواستار دستور دادگاه به واشنگتن برای لغو این تحریم‌ها شده بود.

پیش از این، وکلای ایالات متحده آمریکا در جلسه ۲۴ شهریورماه صلاحیت قضایی این دادگاه را برای بررسی شکایت ایران رد کرده بودند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code