گیل خبر/ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت دیشب در گفتگوی ویژه خبری ساعت 20 شبکه باران از افتتاح 41 پروژه آب و فاضلاب این استان در ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه ها شاخص بهره مندی شهرهای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی 0.01 درصد و در حوزه روستایی 2 درصد ارتقاء می یابد.

سید محسن حسینی افزود: مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان  نیز در هفته سوم اسفندماه سال جاری افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی در تعدادی از شهرهای استان شبکه آب وجود داشت، افزود: در آن زمان آبرسانی به این شهرها توسط شهرداری ها انجام می شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط 5 درصد از روستاهای استان تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار داشتند، گفت: با اقدامات ارزنده ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت شاخص بهره مندی شهرهای گیلان از آب شرب بهداشتی به 99.96 درصد و در حوزه روستایی این شاخص به 77.32 درصد افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه 6 پروژه نیمه تمام در بخش آب و 11 پروژه نیمه تمام در بخش فاضلاب استان وجود دارد، افزود: هر ساله بر اساس اعتبارات تخصیصی، عملیات اجرایی این پروژه ها تکمیل می شود.

حسینی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار استان در اولویت است، گفت: از 2060 روستای بالای 20 خانوار گیلان تعداد 1712 روستا از نعمت آب شرب مطلوب و بهداشتی برخوردارند.

وی تصریح کرد: پس از یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی گیلان در اسفندماه سال 98 اقدامات خوبی جهت تامین آب شرب روستاهای فاقد انجام شد که تامین آب آشامیدنی 23 روستای استان با استفاده از تاسیسات مشترک شهری و روستایی از مهم ترین آن هاست.

حسینی با تاکید بر اجرای پروژه های مختلف جهت تقویت کمیّت و کیفیت آب شرب 226 روستای استان در مدت یکساله پس از یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی، سالانه 2 درصد شاخص بهره مندی روستاهای استان از نعمت آب شرب افزایش خواهد یافت. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از هدررفت آب و ترمیم خطوط آسیب دیده گفت: امسال در دو مرحله نسبت به رفع نشت خطوط انتقال شرق شهر رشت و مناطق شرقی گیلان اقدام شد.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار و 500 کیلومتر خط انتقال و 26 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در استان وجود دارد، افزود: مردم عزیزمان در صورت مشاهده شکستگی خطوط، گزارشات را از طریق سامانه 122 به شرکت آب و فاضلاب اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تخفیف کامل قبوض مشترکین کم مصرف این استان با اجرای طرح ملی "آب امید" خبر داد و گفت: با استناد به تصویب نامه هیات وزیران به منظور بهینه سازی مصرف آب و تشویق مشترکین مصرف، طرح ملی آب امید در استان گیلان اجرا شد.

وی افزود: در راستای این طرح، مشترکین کم مصرف خانگی که از ابتدای دیماه تا یک سوم الگوی تعیین شده برای استان گیلان (5 مترمکعب) در ماه از آب شرب استفاده کرده اند، از معافیت صد درصدی در پرداخت صورتحساب آب بهاء بهره مند می شوند.

حسینی تصریح کرد: حدود 104 هزار خانوار کم مصرف گیلانی مشمول تخفیف صد درصدی آب امید خواهند شد.