وزیر دفاع انگلیس خواستار اجرای کامل برجام از سوی جمهوری اسلامی شد. بن والاس که پیشتر ریاست گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس را برعهده داشت و به ایران هم سفر داشته، روز دوشنبه با ایراد سخنانی در مجلس عوام، از تهران خواست تا در زمینه برجام «به طور جدی» با جامعه جهانی تعامل کند.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا: وزیر دفاع انگلیس خواستار اجرای کامل برجام از سوی جمهوری اسلامی شد.

بن والاس که پیشتر ریاست گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس را برعهده داشت و به ایران هم سفر داشته، روز دوشنبه با ایراد سخنانی در مجلس عوام، از تهران خواست تا در زمینه برجام «به طور جدی» با جامعه جهانی تعامل کند.

جمهوری اسلامی ایران بعداز خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد همین توافق هسته ای برخی اقدامات برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر گرفت اما همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا وعده داده بود که درصورت پیروزی در انتخابات به توافق هسته ای با ایران باز می‌گردد. با این حال وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی شرط گذاشته که « اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، ایالات متحده همان کار را خواهد کرد و از آن به عنوان سکویی برای یک توافق درازمدت‌تر و قوی‌تر شامل سایر مسایل دیگر استفاده کنیم»

آنتونی بلینکن با بیان اینکه ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن داریم،مدعی شده است: ایران در چندین زمینه به این توافق پایبندی ندارد، آنها باید به تبعیت از تعهداتشان باز گردند و ما نگاه می‌کنیم که آیا عمل کرده‌اند یا خیر؟ هنوز که به این مرحله نرسیده‌ایم.

جمهوری اسلامی، آمریکا را ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته و تاکید دارد که آمریکا باید گام نخست را برای احیای برجام بر دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با یادآوری اینکه ایران با وجود نقض برجام از سوی آمریکا به تعهدات خود پایبند ماند، خطاب به وزیر خارجه ایالات متحده گفت که اشتباه رئیس جمهوری سابق آمریکا را تکرار نکند و «شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.»

وزیر دفاع انگلیس در بخش دیگری از اظهاراتش با مطرح کردن ادعاهایی بی اساس نسبت به آنچه حمایت ایران از گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه که در فهرست تحریم‌های لندن قرار دارند ابراز نگرانی کرد.

والاس از دولت ایران خواست تا به میز مذاکرات برجام بازگردد و «به لطف دولت جدید آمریکا مناقشه اتمی را حل و فصل کند تا به ثبات بازگردیم».