نمکی گفت: به کسانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، میگوییم بی خیالی و بی توجهی دیگر بس است.

گیل خبر/ به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در نشست استانی ستاد مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان گفت: حق داریم که به کسانی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بگوییم که بی خیالی و بی توجهی دیگر بس است، کرونا هنوز تمام نشده است.

نمکی افزود: شهری نیست که سفر کنم و تصاویر شهیدان کادر درمان دلم را به درد نیاورد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از هدایای ارزشمند برای مردم و نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی این بود که در رقابتی نابرابر و اوج تحریم‌ها در عرصه جهانی بدرخشیم، افزود: در روز‌هایی که مردم قدرتمندترین کشور‌ها در باتلاق کرونا از بین می‌رفتند و کشوری مثل آمریکا مرگ بالای ۴ هزار نفر را تجربه می‌کرد، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان به روزانه کمتر از ۸۰ نفر رسید، گرچه همین تعداد هم داغ سنگینی بود، اما این موضوع افتخاری بزرگ برای کشورمان بود که با دست‌های بسته در این اقیانوس شنا کرد و با تمامی محدودیت‌ها در مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

نمکی با اشاره به اینکه این موفقیت با همکاری همه دستگاه‌ها به دست آمد، افزود: همواره نگران بازگشت موج طوفان سمهگین کرونا هستیم و باید حواسمان باشد که نباید رعایت دستورالعمل‌ها را نادیده بگیریم.

او گفت: کادر درمان در گرما و سرما با لباس رزم در کنار خط تولید ایستادند و همچون سربازانی گمنام و شجاع از هیچ تلاشی برای مبارزه با کرونا در طول شبانه روز ذره‌ای عقب نشینی نکردند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروز سربازان سلامت احساس می‌کنند که ممکن است، بار دیگر موج شدیدی از کرونا بازگردد، افزود: در اردیبهشت ماه بار‌ها تاکید کردم مراقب باشید که در وقت‌های اضافه گل نخوریم و هر موقع احساس کردم رعایت شیوه نامه‌ها با عادی نگاری کنار گذاشته خواهد شد، آن زمان شکست مان برابر غول سهمگین کرونا رقم می‌خورد.

نمکی با بیان اینکه موج گسترده مسافرات‌ها نگران کننده است افزود: این گونه رفتار‌ها خستگی کادر درمان را دو چندان می‌کند.

او با اشاره به اینکه در کمتر از یک ماه ۲۵۰۰ تخت ICU تجهیز کردیم و در کمتر از دو ماه نیز به کشور صادر کننده ماسک و لباس درمانی تبدیل شدیم، گفت: امروز صادرکننده مازاد بر نیاز بسیاری از دارو‌ها و تجهیزات ویژه کرونا هستیم و این یعنی شکست دشمن که می‌خواست ما را در باتلاق ببیند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وقتی هجمه‌ای از سفر را به استانی می‌بینیم که سرریز بیماری ممکن است گرفتارش کند، همه را نگران می‌کند، گفت: ما می‌دانیم مردم خسته و نیازمند سفرند و کسبه نیازمند چرخه اقتصادی هستند، اما هیچ آفتی جز طولانی شدن بیماری برای اقتصاد کشور خطرناک‌تر نیست.

نمکی با اشاره به اینکه همه باید به هم کمک کنیم تا چرخش بیماری کرونا در کشور متوقف شود، اضافه کرد: وقتی از سفر نگران می‌شویم، برای این است که به اندازه ۱۰ کشور اروپایی وسعت اقلیم و تنوع ژنتیکی داریم و این ویروس در هر چرخه و ژنتیکی قابلیت تغییر دارد. به طور مثال ژنتیک هرمزگان با کردستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و نباید اجازه چرخش بدهیم.

او با بیان اینکه اتفاقی که در مازندران و شمال کشور افتاد، اگر هوشمندانه با آن مقابله نمی‌کردیم، آتش بیماری کل شمال کشور را در می‌گرفت، افزود: به زودی وضعیت هر ۱۰ شهر قرمز در مازندران نارنجی خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همکاران من هم داغدار هستند و شهدای زیادی را برای مهار کرونا تقدیم کرده ایم، گفت: اخیرا مراسم‌هایی برگزار می‌شود که شیوه نامه‌های در آن رعایت نمی‌شود، نظیر کاشان که امیدوارم از این دست اقدامات تکرار نشود.

سعید نمکی گفت: قم پایگاه انقلاب اسلامی است و ما مدیون مردم قم هستیم که پرچم انقلاب اسلامی را برافراشته اند و هیچ زمان این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.

نمکی اضافه کرد: تردید ندارم همکارانم جز احترام به مبانی انقلاب اسلامی دیدگاهی ندارند و معاونم در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا با دلسوزی نکاتی را برای مدیریت مطرح کرده و قرار بر پخش زنده هم نبوده است، بلکه جلسه کارشناسی بوده است و باید این موارد در آن جلسه مطرح می‌شد.

او با بیان اینکه همکارانم ۱۲ ماه است خواب و خوراک ندارند و در صحنه نبرد با کرونا حضور دارند و جز دلسوزی برای مردم هدفی ندارند، افزود:برای فدا شدن آمده ایم نه برای چسبیدن به صندلی. آبروی خود را برای حفظ جان مردم گذاشته ایم و نیت ما اهانت به هیچ فردی نبوده و نیست، آن هم در شهری که سمبل خون و قیام بوده و هست و اگر سوتفاهمی برای مردم قم به وجود آمده است باید بگویم جز احترام و سربلندی مردم هیچ چیزی طلب نمی‌کنیم.

مصرف واکسن ایرانی کرونا از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف واکسن ایرانی کرونا از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه خانواده سلامت عزادار است و نباید با بی توجهی، بیشتر از این داغ دلشان را تازه کنیم، افزود: آن فردی که جلوی دسته‌ای راه می‌افتد و جمعیتی را با خود همراه می‌کند به دنبال ثابت کردن چه چیزی است و این موضوع جز سنگین‌تر کردن بار بیمارستان‌ها هیچ نتیجه‌ای ندارد.

نمکی با اشاره به اینکه اگر یک قدم دیگر با هم برداریم به طور حتم می‌توانیم غول بی شاخ و دم وحشی کرونا را کنترل می‌کنیم، گفت: هفته آینده از شروع اولین فاز واکسن کرونای ساخت داخل در موسسه رازی رونمایی می‌شود.

او درباره واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا نیز گفت: این مجموعه که با انتقال دانش فنی در کوبا و در انستیتو پاستور در حال انجام است، فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا طی می‌کند و فاز سوم را در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و با نام پاستور در کشور آغاز می‌کنیم. امیدواریم که مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار سال آینده داشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: با تاکید رئیس جمهور به اندازه کافی برای گروه‌های آسیب پذیر واکسن کرونا تامین شده است و امیدواریم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون گروه‌های خاص را شروع کنیم.