مسعود حلاج‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به مناسبت ثبت ملی 5 شهر و روستای‌صنایع دستی یادداشتی منتشر کرده است.

گیل خبر/ متن این یادداشت به شرح ذیل است:

«شهریست پرظریفان و از هر طرف نگاری یاران صلای عشق است گر می‌کنید کاری»

حال آنکه کشور عزیزمان ایران سرفراز، در مرحله‌ای بسیار حساس و خطیر قرار دارد که می‌توان آن را به عنوان دوره گذار از اقتصاد متکی بر نفت به عصر اقتصاد مستقل از نفت دانست.

بدیهی است گذار از این مرحله مهم هزینه هایی را تحمیل خواهد کرد و یکی از رویکرد‌های کاربردی در این خصوص را می‌توان، معطوف کردن نگاه‌ها و توجهات به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی باشد که توأمان جنبه‌های فرهنگی، تاریخی، هنری و اسلامی را در کنار الزامات اقتصادی با خود به همراه داشته باشد

شاید در نگاه نخست دستیابی به این مهم دور از ذهن به نظر آید، اما این در حالیست که حوزه صنایع‌دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود دقیقاً نقطه‌‌ تلاقی تمام موارد ذکر شده و حتی بیشتر از آن خواهد بود.

از این رو پرداختن به حوزه صنایع‌دستی و یافتن ساز وکارهای قوام‌بخش آن علاوه بر مصون داشتن خود از گزند تخریب هویتی فرهنگی، از ضروری‌ترین مواردی است که امکان تاب‌آوری و تکیه بر تولید داخلی را به نحو بارز و چشمگیری افزایش می دهد.

با توجه به آمار بانک مرکزی در خصوص سهم 11.7 میلیارد دلاری GDP وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از کشور، حفاظت و احیاء مواریث فرهنگی را می توان به عنوان یکی از موئلفه‌های امنیت ملی و منطقه‌ای و ارز‌آوری تلقی کرد. مخصوصا در روزگار حاضر که تحریم‌های ظالمانه باعث فشار مضاعف بر مردم شریف ایران شده نیز می‌تواند یکی از راه‌های تقویت بنیه اقتصادی خانوارها باشد.

یکی از بنیادی‌ترین و در عین حال کم هزینه‌ترین کار‌ها به منظور تقویت صنایع‌دستی و استفاده از ظرفیت‌ های بومی ثبت‌ ملی آن‌هاست. لازم به ذکر است ثبت ملی شهر‌ها و روستاهای صنایع‌دستی یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری داخلی در عین تقویت حیثیت فرهنگی، تاریخی و هویت بخشی است. از همه مهمتر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید می باشد،

اقتصادی درونزا و برون‌گرا که بر اساس توانمند‌سازی جوامع محلی و نیروی انسانی کارآمد با تکیه بر فناوری بومی و تجربه و میراث گذشتگان تشکیل می‌گردد. و قوام آن با ریل گذاری مناسب، و تجاری‌سازی بر بستر گردشگری با توجه به ارزش افزوده فراوان محصول نهایی، منحصر به فرد می‌باشد. شایان ذکر است خوشبختانه در سال جاری با برنامه‌ریزی مناسب ، و تلاش همکارانم و حمایت مسوولین با ثبت ملی چهار روستای عنبران، شالما، ارده ، جیرده، و شهر رشت اتفاق مبارکی تحقق یافت، که در تداوم تحقق برنامه‌هایمان شاهد رشد اقتصادی در استان خواهیم بود.

لذا شایسته است، تمامی مسوولان و ذینفعان توسعه با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب در جهت بهره‌برداری از این فرصت استراتژیک، و ایجاد زنجیره ارزش در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری خلاق، همکاری و ممارست لازم را مبذول دارند. به جهت تسهیل گری این امور، الزاماتی از قبیل ایجاد بازارچه های مناسب، تسهیلات ارزان قیمت، شبکه توزیع ارزان قیمت، حمایتهای رسانه‌ای، پوشش های بیمه‌ای مناسب، وجود فضای کارگاهی مناسب در نقاط مختلف جهت مشارکت اجتماعی بیشتر جوامع محلی و.... وجود دارد. که امید است با تلاش مضاعف همگان در رسیدن به مقصود میسر و محقق گردد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code