از یک متخصص سوال کردیم که واقعاً ریشه درد چیست؟ پروفسور پل بوتون، پزشکی در مرکز ملی میگرن، یک موسسه خیریه مستقر در لندن که 37 سال است بیماران مبتلا به سردرد و میگرن را درمان می‌کند، برخی از دلایل سردردی که شما ممکن است در نظر نگرفته باشید را توضیح می‌دهد.

گیل خبر/ به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلثی مگزین، وی برخی از دلایل سردردی که شما ممکن است در نظر نگرفته باشید را توضیح می‌دهد.

1. قند خون پایین

بوتون می‌گوید: این یک عامل محرک قوی سردرد است، بنابراین وسوسه نشوید که صبحانه را کنار بگذارید و روز خود را بدون هیچ غذایی در معده شروع کنید. با این حال، مهم است که یک صبحانه متعادل بخورید، زیرا تغذیه با غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش و جهش قند خون شود که باعث می‌شود دوباره به سردرد حساس شوید. 

یک رژیم غذایی متعادل و پر از سبوس، حبوبات و میوه‌های مختلف برای جلوگیری از سردرد و میگرن بسیار مفید است زیرا شما کربوهیدرات‌ها را به شکلی دریافت می‌کنید که به آرامی در بدن شما آزاد می‌شود. وعده‌های غذایی منظم و میان‌وعده‌های سالم بین وعده‌های غذایی برای ثابت نگه داشتن قند خون  داشته باشید.

2. عادت خواب نامنظم

بسیاری از ما به دلیل عدم تعادل در الگوی خواب خود دچار سردرد خواهیم شد. بوتون می‌گوید: ما می‌دانیم که خواب زیاد و خواب کم هر دو عامل محرک هستند و کسانی که دارای الگوی خواب نامنظم هستند، مانند کارگران  دارای شیفت کاری، میگرن بدتری را تجربه می‌کنند، اما هنوز نمی‌فهمیم که این اتفاق چگونه می‌افتد. 

برای اینکه خواب را به عنوان یک دلیل سردرد حذف کنید، بهتر است عادت‌های سالم‌تری داشته باشید. به نظر می‌رسد خواب منظم مهم است. و بهداشت خواب خود را بهبود ببخشید: از کافئین، الکل یا تلویزیون قبل از خواب خودداری کنید و اتاق خواب خود را ساکت و تاریک کنید.

3. مصرف بیش از حد مسکن

بوتون می‌گوید: حدود 25٪ از بیماران جدیدی که می‌بینم از سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو رنج می‌برند. اگر عادت داشته باشید که به طور مرتب مسکن استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد، زیرا وقتی سطح آن کاهش می‌یابد، مغز آن را به عنوان درد تعبیر می‌کند. 

داروهای کدئین بدترین مقصر هستند و اگر بیش از 10 روز در هر ماه برای بیش از چهار ماه از آنها استفاده کنید، به الگوی مصرف بیش از حد دارو دچار خواهید شد. برای ایبوپروفن و پاراستامول، 15 روز در ماه است. یک متخصص سردرد می‌تواند روش‌های درمانی برای کمک به شما در ترک مصرف بیش از حد دارو فراهم کند و شما می‌توانید از این مسکن‌ها دوباره استفاده کنید، اما نه در همان سطح قبلی.

4. کافئین

مصرف مقادیر بالای کافئین بدون اینکه حتی متوجه شوید نیز آسان است. کافئین و همچنین چای و قهوه، عنصر برخی از نوشیدنی‌های گازدار و انرژی زا است، به علاوه در شکلات و برخی داروهای بدون نسخه نیز موجود است. 

به همین دلیل ممکن است مقدار زیادی به بدن شما وارد شود. بوتون می‌گوید: کافئین به خودی خود یک مسکن خوب است، بنابراین می‌توانید همانند مصرف بیش از حد داروهای مسکن با استفاده بیش از حد از کافئین دچار سردرد شوید. با استفاده از نوشیدنی‌های بدون قهوه یا گیاهی و میوه‌ای این خطر را به حداقل برسانید.

5. رژیم غذایی

برای برخی از افراد، غذا می‌تواند به عنوان محرک سردرد عمل کند، اما مطالعات زیادی وجود ندارد که نشان دهد در هر مورد میگرن می‌تواند یا نمی تواند ایجاد شود. در مورد لبنیات صادق است، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. 

بوتون می‌گوید: اگر فکر می‌کنید چیزی که می‌خورید باعث سردرد می‌شود، آن را برای مدت یک تا سه ماه از رژیم خود جدا کنید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا ببینید چه تاثیری روی شما دارد، اگرچه هیچ چیز به طور کامل میگرن شما را از بین نمی‌برد.

6. ترکیب محرک‌ها

بوتون همچنین معتقد است که باید ”تئوری آستانه محرک‌ها“ را به خود یادآوری کنیم: هنگامی که شما یک محرک را روی بقیه قرار می‌دهید. ممکن است یک دوره استرس در محل کار خود داشته باشید، ساعات طولانی را تحمل کنید، وعده‌های غذایی را کنار بگذارید، تا دیروقت کار کنید و بیشتر از حد معمول بنوشید و نتیجه آن سردرد است. 

یکی از این عوامل ممکن است به خودی خود برای ایجاد سردرد کافی نباشد، اما این ترکیب آن را به وجود می‌آورد. و گرچه کاهش کار یک شغل پرمشقت ممکن است دشوار باشد، اما اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید.به موقع به رختخواب بروید، غذای سالم بخورید و به حد کافی آب بنوشید. این اقدامات اصلی خودمراقبتی می‌تواند شما را در زیر آستانه قرار دهد.