به تازگی برخی اعتراضات نسبت به آلودگی هوا و قطعی برق در برخی شهرها مطرح شده است که برخی معتقدند دلیل این موضوع استخراج دولتی بیت کوین بوده است.

گیل خبر/ به نقل از تجارت نیوز، نایب‌‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق، وجود این احتمال را رد کرده است اما یکی دیگر از فعالان صنعت ماینینگ صحت این موضوع را امکان‌پذیر دانسته است. در این روزهایی که آلودگی هوا در تهران و برخی دیگر از کلان‌شهرها زیاد شده است؛ یک کلیدواژه به نام مازوت به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

برخی دیگر از مقامات دولتی اعلام کردند که افزایش پیدا کردن مصرف گاز خانگی باعث شده است که گاز برخی نیروگاه‌ها قطع شود و آن‌ها نیز برای تولید برق مازوت بسوزانند. برخی از مسئولان نیز قطع شدن برق در برخی از شهرها را نیز به این موضوع نسبت داده‌اند. به بیان ساده‌تر آن‌ها اعلام کردند که مردم گاز کمتری مصرف کنند تا مجبور به تنفس مازوت نشوند و برق آن‌ها نیز قطع نشود.

در این روزها برخی دیگر از کابران در شبکه‌های اجتماعی احتمال دیگری را نیز برای این ایجاد این شرایط مطرح کردند. به گفته آن‌ها ماینینگ رمزارز به ویژه بیت کوین از طرف نهادهای دولتی باعث این موضوع شده است.

طبق این شائبه دولت به دلیل افزایش قیمت بیت کوین در حال استفاده از ظرفیت شبکه برق کشور برای تولید این رمزارز است. در نتیجه مجبور است برای تولید برق بیشتر از گاز و مازوت استفاده کند. این موضوع توسط پیام باقری، نائب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق رد شده است اما امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ، چنین احتمالی را منطقی اعلام کرده است.

باقری درباره این موضوع اعلام کرد که اطلاعات رسمی ندارد اما وجود این ارتباط دور از ذهن است. در ایران صنعت ماینینگ گسترش پیدا نکرده است و فشار زیادی را نیز به شبکه برق کشور به ویژه در فصل زمستان وارد نمی‌کند.

این فعال صنعت برق همچنین تاکید کرد: «استخراج رمزارز در فصل تابستان و شرایط اوج مصرف، ممکن است برخی مشکلات را برای شبکه ایجاد کند. اما در زمستان که مصرف برق کاهش پیدا می‌کند و ۲۰ هزار مگاوات از تولیدات صنعت برق نسبت به تابستان آزاد می‌شود، ماینینگ نمی تواند فشاری برای شبکه باشد.»

در ادامه این موضوع امیر بیات، فعال صنعت ماینینگ اعلام کرده است که این موضوع می‌تواند منطقی باشد. طبق آمارهایی که به دست آمده است حدود ۸ درصد از ماینینگ‌های جهان در ایران انجام می‌شود و به نظر نمی‌رسد که این حجم از استخراج با روش‌های غیرقانونی و خانگی صورت بگیرد؛ در نتیجه به احتمال قوی برخی نهادهای دولتی که به برق قوی دسترسی دارند در حال انجام ماینینگ صنعتی هستند.»

بیات همچنین افزود: «ماینرهای معمولی به منابعی مانند برق پنج مگاواتی دسترسی ندارند و چنین امکانی در کارخانه‌های بزرگ، نهادهای دولتی یا در جوار نیروگاه‌ها یافت می‌شود. وی همچنین افزود در این شرایط می‌توان نتیجه گرفت یا مراکز دولتی به صورت مستقیم در حال ماینینگ هستند یا این امکان را در اختیار افرادی قرار داده‌اند که از روابط ویژه‌ای برخوردارند.»