گزارش تصویری گیل خبر از پره های صید ماهی گیلان

گیل خبر/ همه ساله پاییز و زمستان ماهیگیران پیر و جوان گیلان (لسمان) در پره های صیدماهی دریای کاسپین، دل به دریا زده و روزی خود را از دریا به دست می آورند.
دستانی ترک خورده از سرمای آب و پیشانی قرمز از سایش باد، مردان دریا با صورت خندان و پوست های سخت و بازوان قدرتمند، با استقامت و پایداری به مصاف موج های شوریده و گیله وا می روند و اگرچه گاه مشکلاتی مانند بیمه بیکاری و حوادث ناخواسته و خرابی کشتی و قیمت پایین ماهی بخاطر وجود دلال ها، به کارشان لطمه می زند، اما باز این شغل هزاران سال کار اجدادی ساحل نشینان خزر بوده است.

اگر مسیرتان به سواحل کاسپین خورده باشد، در محدوده انزلی تا زیباکنار، سواحل خشکبیجار و حاجی بکنده و امین آباد و کیاشهر و آستانه و چمخاله و رضوانشهر و تالش و آستارا ... مردان ساحل نشین با لباس های بادگیر و پا در آب، تورها را در اعماف دریا گسترده و بار دیگر نیمه ی روز، آن را جمع می کنند تا ماهی های صید شده را بار نیسان کرده و روانه بازار رشت و انزلی و یا بازار ماهی فروشان مراکز شهرهای دیگر کنند.

در هوای دلنواز روزهای آفتابی پاییز و زمستان هم، گردشگران و مردم عادی که به تماشای دریا آمده اند، سری به پره های صیادی زده و فرصت می یابند تازه ماهی های سفید و کفال درشت را سر پره از صیادان بومی خریداری کنند.

اما به خاطر آورید تابستان های گرم که سواحل خنک شمال جای سوزن انداختن نیست، در برخی مناطق کوه زباله و دریای آلودگی سوغات شهرنشینان به طبیعت گیلان است و چندماه بعد یعنی پاییز و فصل صید که رسید، همین زباله ها به ساحل چهره ی زشت و متروک می دهد و گاه کار صیادان را با مشکل مواجه می کند!
ای کاش در هجوم ساخت و سازهای افسارگسیخته و بدقواره ی تازه واردان شهری که کوه و جنگل و دریا را تسخیر می کنند، بیش از همیشه مراقب سلامت ساحل و کوه و جنگل های گیلان باشیم.
و تا پیش از بهار و فصل تخم ریزی و تعطیلی صیدماهی، اگر فرصت کردید، شما هم سری به پره های صیدماهی گیلان بزنید.

 

عکس: کمیل فتاحی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code