«لاک پشت» و تکرار سریال سازی گذشته؛
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۱۴:۳۶ چاپ

گیل خبر/ سامان بدر: سریال لاک پشت شبکه باران نشان داد که مدیریت این شبکه جای ارتقای فیلم و سریال سازی در استان گیلان مایلند همان راه گذشته را ادامه دهند و در این راه اجازه هرگونه خلاقیتی را می گیرند. سعید نعمتی هنرمند جوانی است. او سریالش را با کپی از سکانس فیلم هومن سیدی و فیلمبرداری جدید شروع کرد و خواست کمی با برداشتن از اینجا و آنجا متفاوت از پیشینیان برود. اما هرچه جلوتر رفت به  سریال های  تکراری شبکه باران نزدیک تر شد. شخصیت های تیپ سریال هیچ فرصتی برای خلاقیت پیدا نمی کنند. همان شوخی ها و مزه بازی های همیشگی شخصیت های  ساده با لهجه گیلکی! یک عمه عصبانی و پدر بی پول، یک دختر نیمه دیوانه (البته این بار با مدرک تحصیلی)، یک آرایشگر عاشق، یک آذری زبان عاشق نان بربری، یک زن و شوهر با اختلاف سنی بالا و یک پسر خالی بند و ساده دل، همه این شخصیت ها را قبلا هم دیده ایم و کم کم داریم از دیدن تکراری آن ها  حرص می خوریم. حالا کاری نداریم که خیلی از بازیگران سریال کمدین هم نیستند و شاید رفاقتی در مجموعه هستند. این وسط  از یک اینفلوئنسر فضای مجازی هم بهره بردند که هیچ کدام از آن فضای شاد صفحه اینستاگرامی خود را نمی تواند در این سریال نشان دهد و گهگاه کارش در این فضا نیز مورد تخطئه  و شوخی کارگردان( به عنوان بازیگر سریال) قرار می گیرد. 

سریال دوست دارد در قسمت هایی انتقادات اجتماعی خود را مطرح کند. اما مشخص است که زبان شبکه باران در این زمینه الکن است. «روغن بنفشه» را نشان می دهند اما نمی دانند که چگونه با آن شوخی کنند که مخاطب متوجه منظور شود. با «عمه» و «نان بربری» هم دوست دارند شوخی کنند، اما ممیزی ها اجازه پیشروی را به آن ها نمی دهد. با وضعیت اقتصادی و کرونا شوخی می کنند، ولی چیزی جزء همان پست ها و شوخی های تلگرام و اینستاگرام  نیست! 

سعید نعمتی بازیگر جوان خوبی است. شاید با همین سریال بیشتر شناخته هم شده باشد. اما شاید خودش هم می داند که کار خاصی انجام نداده است و یا اجازه ندادند که کار جدیدی کند. رضا عطاران مدتی پیش سر فیلمبرداری سریال لاک پشت حاضر شده بود. پر بیراه نیست که بگوئیم که نعمتی هم مایل بود که عطاران جدید گیلان لقب بگیرد. اما شاید به همان سرنوشت «ادوود» کارگردان آمریکایی دچار شده که  دوست داشت «اورسن ولز» جدید سینمای آمریکا باشد، اما همه او را به خاطر کارهایش سرزنش می کردند و برای همین لقب بدترین کارگردان سینمای آمریکا را دریافت کرد و به همین دلیل بعد از مرگش مشهور شد! سعید نعمتی هم تلاشش را کرد که پیشرفت کند، اما به نظر می رسد شبکه باران جایی برای خلاقیت هنری ندارد. مثل هومن سیدی که می گوید وقتی پیشرفت کردم که از شبکه باران اخراج شدم! البته شاید اگر کسی خواست عضو شورا و یا نماینده ای شود بتواند روی شبکه باران حساب باز کند. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code