گیل خبر/ کمیل فتاحی: اغلب اوقات رسانه ها و به طبع آن مردم عادت دارند بیشتر چهره هایی را برجسته کرده و بشناسند که بواسطه خصوصیات خود از شهرت زیادی برخوردارند و همواره در معرض دید قرار دارند.

در این بین جوان های مستعدی هم در رشته های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی هستند که گاه علیرغم موفقیت های حرفه ای و آثار ارزنده، از شهرت چندانی برخوردار نیستند و تاکنون کمتر در رسانه ها نامی از آنها به میان آمده است.در  هر شهر و روستای ایران از این دست جوان ها بسیارند که هرکدام در یک یا چند رشته بخصوص توانایی قابل توجه و مهمی دارند و وظیفه رسانه هاست تا با شناسایی آنها، نسل جدید جوانهای موفق را به مخاطب معرفی کنند.

در حوزه ادبیات، یکی از ده ها چهره ی جوان و موفق گیلان، وحید شعبانی است که پاییز ۱۳۶۰ در خانواده ای گیلک، در محله ی بهارستان تهران متولد شد، اما پس از چندسال همراه خانواده به گیلان کوچ کرده و سالهای رشد و تحصیل خود را در لشت نشاء گذراند.
وی از نوجوانی به نویسندگی علاقه نشان داد و جز آن در رشته ورزشی فوتبال هم فعالیت داشت، حتی مدتی در تیمهای مطرح شهر رشت بازی کرد تا آنکه به دلیل مصدومیت برای همیشه از مستطیل سبز جدا شد.

وی چندسال بعد بعنوان روزنامه نگار ورزشی همکاری اش را با رادیو و تلویزیون آغاز کرد و علاوه بر مجریگری برای برنامه های ورزشی متن می نوشت.
پژوهش گسترده پیرامون کشتی گیله مردی از مهمترین فعالیتهای شعبانی در همین دوران است که بیش از ده سال به طول انجامید و حاصل آن ثبت گفتگوهای مستند و مهمی با پیشکسوتان کشتی گیله مردی استان است.
همچنین وحید شعبانی بعنوان بازیگر تئاتر و نمایشنامه نویس، آثار مختلفی در کارنامه هنری خود دارد که از جمله ایفای نقش در چندین نمایشنامه از آثار اکبر رادی است.
وی در سالهای اخیر برای تدریس در موسسات آموزشی، مدارس تیزهوشان و دانشگاه نیز دعوت به همکاری شد تا تجربیات خود در زمینه ادبیات و روزنامه نگاری را با هنرجویانش به اشتراک بگذارد.

مجموع این تجربیات باعث شد او که بخاطر دغدغه هایش انواع فعالیت هنری را دنبال کرده، در نهایت بر عالم ادبیات متمرکز شده و آثار قابل تامل و موفقی خلق کند.
از جمله داستان «سازدهنی» در سال ۹۰ و داستان ساطور مریل استریپ در سال ۹۴ که در جشنواره ی داستان خلاقانه سال ایران پذیرفته شد.
وی سال ۹۵ با داستان کوتاه بوسه بر خرگوش در جمع ۱۰ اثر برتر جشنواره حیرت حضور یافت و و سال ۹۷ در جایزه ادبی بیژن نجدی با نقطه های نور، جایزه برتر این جشنواره معتبر ادبی را از آن خود کرد.
این نویسنده گیلانی اخیرا نیز در اختتامیه داستان خلاقانه سال ایران جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد تا به تدریج جایگاه محکم تری در ادبیات کشورمان از آن خود کند.

عصاره ی روح ناآرام این جوان دهه شصتی باعث شده تا همچون بسیاری از هم نسلانش نسبت به جهان پیرامون و درهم تنیدگی بسیاری از مفاهیم همچون اخلاق، منفعت، فرهنگ، سانسور و جامعه نگاه نقادانه و جستجوگری بیابد.

اما وحید شعبانی نویسنده جوان گیلانی در این گفتگوی ویدئویی که یک ساعت و نیم به طول انجامید با صراحت و صداقت به پرسش هایم پاسخ داد که به دلیل فشرده کردن مدت زمان مصاحبه، به ناچار در خروجی نهایی سوال ها حذف شده و قسمت های مهم گفتگو که نشان دهنده نگاه نویسنده به موضوعات مختلف است، مورد استفاده قرار گرفته است. این گفتگوی ویدئویی را در زیر مشاهده کنید:

 

گفتگو، تصویر و تدوین : کمیل فتاحی

تهیه شده در واحد تولیدات چند رسانه ای گیل خبر