بعد از اذعان به ناکارآمدی و کاهش اختیارات شوراها؛
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۳:۴۵ چاپ

گیل خبر/ سرویس شهری: اعضای شوراهای شهر در سراسر کشور از جمله رشت طی چند روز گذشته انتقادات زیادی را متوجه مصوبه تحت بررسی مجلس کردند که بر اساس آن تعیین عوارض از اختیارات شورای شهر خارج می شود. اعضای شوراهای شهر معتقدند با این مصوبه اختیارات اعضای شورا کاهش پیدا می کند و عملا دیگر کارایی چندانی ندارند. حتی محسن هاشمی رئیس شورای تهران اعلام کرده است: «مصوبه مجلس، دادن علامت منفی به مردم جهت مشارکت در انتخابات شوراهاست»

این که مصوبه جدید مثبت یا منفی است در این مقال نمیگنجد. اما اینکه اعضای شوراها میخواهند از ماهیت نهاد خود دفاع کنند در جای خود قابل تامل است. اعضای شورا بهتر است بیندیشند که عملکردشان تا چه اندازه منفی بوده که همان اختیارات فعلی نیز قرار است از آن ها گرفته شود. بسیاری از مردم تا پیش از این نمی دانستند که عوارض شهری با مصوبه شوراها اجرایی می شود. اما خبر دارند که اختلافات درون شورایی تا چه اندازه روند کار مدیریت شهری را مختل کرده است.

به طور مثال اعضای شورای شهر رشت باید پاسخ دهند که نحوه عملکردشان در قهر و اختلاف و جدال تا چه اندازه شهرداری رشت را به یک نهاد بی ثبات و بدهکار تبدیل کرده است. طوری که بسیاری از مردم بر این عقیده شده اند که نبود شوراها آن هم با رای مردم بهتر از بودنشان است. 
از ماه اسفند ثبت نام کاندیداهای شوراها در سراسر کشور آغاز می شود و بیشتر اعضای شورا علی الخصوص در رشت قصد دارند بار دیگر کاندیداتوری خود را اعلام کنند. آن هم در حالی که ثمره عملکرد آن ها در شورای پنجم با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شده است. حتی بیشتر اعضای شورا نیز اذعان کره اند که در این دوره شورا کار خاصی انجام نداده اند. البته بعضی افراد مثل رئیس فعلی شورای شهر رشت به خودشان نمره بیست از بیست داده اند که در جای خود نشانه غرور و شگفتی است. ولی با این وضعیت ناکارآمدی  آیا کسی در میان اعضای شورای شهر این شجاعت را دارد که به عنوان اولین نفر اعلام کند که قصد حضور دوباره در انتخابات را ندارد؟ امری که باعث می شود مردم بیشتر از گذشته متوجه شوند که حرف و عمل این اعضا یکی است و بهانه ها برای کاهش اختیارات تنها یک شعار برای در امان ماندن از انتقادات نیست.