رئیس‌جمهور گفت: نگاه ما در بودجه امسال نگاه حمایتی به اقشار کم در آمد است تا این بخش از جامعه مورد حمایت قرار گیرند؛ پیام بودجه به افراد کم‌درآمد این است که شما تنها نیستید.

گیل خبر/ به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: امسال قبل از موعد مقرر در دوازدهم آذرماه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم. بودجه امسال به اعتقاد من یک بودجه راهبردی است یعنی با همه بودجه‌های  ۷ سال قبلی که دولت آنها را تقدیم کرده تا حدی متفاوت است. اولین پیام  بودجه این است که یک چشم‌انداز بسیار روشن و امید بخشی برای ۱۴۰۰ داریم؛ البته این بر مبنای این نیست که ما می‌خواهیم با کسی مذاکره کنیم.

وی افزود: در شرایط جنگ اقتصادی در کشاورزی، صنعت هم در ۶ ماهه اول نسبت به ۶ ماهه سال گذشته و هم ۳ماهه دوم تابستان نسبت به ۳ ماهه دوم سال گذشته کاملا مسیر امیدوار کننده است. بنابراین اساس این بودجه اعلام شرایط مناسب‌تر اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ است واین پیام از طریق اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، اعلام کردیم. سال آینده هم قدرت داریم که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کنیم و هم قدرت فروش داریم یعنی تولید می‌کنیم و خواهیم فروخت. 

وی ادامه داد: دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که ایران شرایط تولید و فروش نفتش با دو سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند اما این چراغ امیدی برای ملت برای سال آینده است. 

رئیس‌جمهور گفت: نگاه ما در بودجه امسال نگاه حمایتی به اقشار کم در آمد است تا این بخش از جامعه مورد حمایت قرار گیرند؛ پیام بودجه به افراد کم‌درآمد این است که شما تنها نیستید. امروز هم دولت دو مصوبه درباره‌ آب و گاز دارد که این دو مصوبه مشابه مصوبه‌ای است که برای برق داشتیم. در «برق امید» مردم را به کم‌مصرفی دعوت کردیم و پاداشی برای آن اعلام کردیم که اگر از حد مصارفی که اعلام کرده‌ایم، وجهی دریافت نمی‌شود. 

وی افزود: بر اساس گزارش وزیر نیرو مصرف برق آبان نسبت به آبان سال قبل شاهد کاهش هستیم و تعداد کسانی که کم‌مصرف هستند، بیشتر شده و تعداد مصرف پرمصرف‌ها هم ۱۳ درصد کاهش یافته است. این ترویج خوب مصرفی برای صنعتی است که گران برای دولت ایجاد می‌شود.  

وی تاکید کرد: این دولت در فضای مجازی کار عظیمی انجام داده است  شما مشاهده کردید در دوران کرونایی دولت الکترونیک چه کاری انجام داده است.دولت تلاش همواره بر این بوده است که به معیشت مردم و همچنین درآمد اقشار کم‌درآمد توجه خاص و ویژه داشته باشد.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد :پیام دیگر ما عدم اتکا بودجه به نفت است، بله نفت استخراج می‌کنیم و از این فرصت هم استفاده می‌کنیم  اما مهم این است که بودجه جاری ما اتکا به نفت نداشته باشد.

 وی تأکید کرد :ما باید در سطح جهانی  باید قدرت بزرگ صادر کننده  نفنت این تکلیف ملی ایران  است. اگر  در سال ۹۰ و ۹۱  اگر ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم  نمی توانستند ما را تحریم کنند. هنگامی که شما صادرات نفتی که استخراج می‌کنید  چند میلیون بشکه میشود ما را نمی توانند تحریم کند.

 روحانی گفت: اگر صادرات پتروشیمی و نفت ما به ۲ برابر امروز باشد قدرت تحریم را ندارند، اگر بازار محصولات غذایی ما دو برابر امروز باشد قدرت تحریم ما را ندارند، اگر تولیدات ما در حوزه صنعت و معدن سه برابر باشد کسی قدرت تحریم ما را ندارد، شما اگر در بازار باشید نمی‌و تواند شما را حذف کنند.

وی  خاطر نشان کرد:هنگامی که صادرات پایین بیاید به راحتی می‌توانند ما را اذیت کنند ما باید کاری کنیم قدرت‌های بزرگ در آینده نتوانند ما را تحریم کنند و این توانستند با شعار درست نمی‌شود این نتوانستند با قدرت درست می‌شود و این قدرت با علم و تولید و با جهش تولید درست می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: ما با جهش تولید باید توانمند می‌شویم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفت می‌فروشیم  در سال آینده بسیار بیشتر از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت خواهیم فروخت و این رقمی که در بودجه آمده  حداقلی است. 

روحانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ نخستین کار مشترک میان دولت و مجلس یازدهم است، اظهار داشت: متاسفانه در این مدت مجلس محترم لوایح ما را به اتاق بایگانی برد اما سونامی طرح ها را راه انداخته است و این خلاف توسعه کشور است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم با همکاری میسر می‌شود، اگر می‌خواهند طرح بدهند مشکلی نیست اما با لایحه است که کارها بهتر پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ما هم بیش و پیش از آنکه دولتی باشیم، مجلسی هستیم، من هفت سال است که در دولت هستم اما پیش از آن ۲۰ سال در مجلس بودم.

روحانی اظهار کرد: کسی نمی‌تواند برای دولت خط مشی تعیین کند، خط مشی را فقط رئیس جمهور تعیین می‌کند، برنامه دولت را کسی نمی‌تواند تعیین کند و بر همین اساس است که مردم پای صندوق رأی می‌آیند و به شخص رئیس جمهور و برنامه رئیس جمهوری رأی می‌دهند. برنامه ای که ۲۴ میلیون نفر به آن رأی دادند را که نباید نادیده گرفت.

رئیس‌جمهور گفت: یکی از مسائل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است. هیچکدام اینها آرزو نیست. دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه اینها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام گرفته است.