گیل خبر/ یادداشت دریافتی: یکی از دغدغه های بسیاری از فعالین محیط زیست کشتار دسته جمعی پرندگان در سالهای اخیر در گیلان می باشد.متاسفانه این کشتار که به غلط عنوان صیدوشکار به خود گرفته هر روزه به شکل های جدید در حال گسترش می باشد.

 

در این نوشتار به برخی از این شیوه ها می پردازیم که اصولا هیج وجدان آگاهی آنها را معقول ومنطقی نمی بیند.امیدوارم آگاهی عمومی فتح بابی شود برای مقابله با این شیوه های غیر متداول کشتار دسته جمعی پرندگان.

در سالهای اخیر این شیوه ها چنان در لاهیجان ولنگرود گسترده شده که بدون اغراق می توان گفت بعد از فریدونکار مازندران  دومین کانون کشتار دسته جمعی پرندگان می باشد.


قرق:
یکی از این شیوه ها که در برخی روستاهای لاهیجان ولنگرود متداول است است ایجادقرق است.
در این شیوه کشتار دسته جمعی پرندگان عده ای سودجو با اعمال محدودیت های غیر قانونی اقدام به ایجاد قرق(منظور از قرق در واقع قرق آبگیرها و اراضی کشاورزی می باشد) در روستاها می نمایند. در مدت قرق تردد در منطقه تحت کنترل این مافیای شکار می باشد وبعضا با مسدود نمودن جاده ها وگماردن نگبهان اجازه تردد به کسی نمی دهند. این شیوه بیشتر این را به ذهن می آورد که شاید در حال روایت یک سناریوی فیلم هالیوودی هستیم. ولی  دقیقا این اقدام در روستاهای ایران در حال رخ دادن است.

این قانون شکنان با اعمال ممنوعیت تردد در یک منطقه ودانه پاشی در مزارع فضا را برای حضور پرندگان امن می کنند و در نهایت پس از مدتی که پرندگان را به قرق خود جذب کردند در یک شب اقدام به دام گستری وکشتار دسته جمعی پرندگان می نمایند.(در یک شب هزاران پرنده نادربه دام می افتد!)
در این شیوه عمل دامگاههای واقع در قرق به قیمت های بسیار بالا (از 20 میلیون تا بعضا 50میلیون تومان )خرید وفروش می شود.
در یک قرق ممکن است50 تا 100 دامگاه وجود داشته باشد.
متاسفانه خیلی از کسانی که سالیانه این دامگاهها را اجاره می کنند بومی محل مذکور نیستند(واصولا کسی که مشکل معیشت دارد اگر 50 میلیون داشته باشد دیگر به دنبال این شیوه غیر متعارف شکار نخواهدرفت.)
مافیای کشتار دسته جمعی پرندگان در لاهیجان ولنگرود این قرق ها را هدایت می کند وبا مظلوم نمایی و دروغ پراکنی تحت عنوان معیشت به دنبال این است که آدرس اشتباه بدهد.
متاسفانه این شکارچیان سودجوی سنگدل با گستردن دار دام وراه دام اقدام به کشتار دسته جمعی همه گونه ها بدون هیچ ملاحظه ای می نمایند.


2_شکارگاههای دائمی
در برخی مناطق لاهیجان ولنگرود که دیگر امکان برقراری قرق در آن نیست شکارچیان سودجو اقدام به دام گستری دائمی می نمایند.
اگر در این فصل به روستاهای منطقه مراجعه کنید شاهد شبکه های در هم تنیده دام های هوایی خواهید بود که از دور به نظر می رسد که منطقه را مه فراگرفته است.
این شبکه در هم تنیده همانند تارهای عنکبوت اجازه عبور هیچ پرنده را نمی دهد.
3_کومه های شکار
یکی دیگر از روش های شکار غیر مجاز احداث کومه های شکار می باشد که شکارچیان سودجو با استفاده از اردک های پلاستیکی یا اردک های دست آموز اقدام به جذب پرندگان می نمایند و با دو روش هکش نما (نوعی تور)یا تفنگ اقدام به شکار این پرندگان می نمایند.


4_تله های بازگیری
این شیوه شکار درابتدای فصل شکار ودرحاشیه تالاب انزلی،بوجاق و امیر کلایه وخط ساحلی متداول است وشکارچیان با قرار دادن تله های سیمی بر روی درختان بزرگ پرندگان شکاری را به دام می اندازند.
علاوه بر روشهای فوق می توان به موارد زیر هم اشاره نمود:
- ایجاد چاله و استتار قاچاقچی در آن و کار گذاشتن تله در بیرون چاله.
- استفاده از کبوترهایی که روی بدن شون تله بافته شده و در واقع بعنوان طعمه استفاده می شوند.