به مناسبت دومین سالگرد درگذشت طنزنویس شاخص معاصر؛
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۰:۳۴ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: دهم آذرماه، دومین سالروز درگذشت زنده‌یاد استاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد»، شاعر، نویسنده و طنزپرداز بزرگ معاصر است.

به این مناسبت نگاهی داشتیم به کنایه های این طنزپرداز که در مجله گل آقا که  با عنوان ملانصرالدین مشهود بود. 

ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه گذار «تذکرة المقامات» مجله گل آقا بود که کنایه ای بود به بعضی شخصیت های سیاسی در دهه هفتاد!

شیخ صادق صادقی گیوی خلخالی

مولانا شیخ مهدی کروبی گفت:«در طول ریاست ما،در مجلس،سیزده هزار داد و فریاد کرده اند که دوازده هزار فقره ی آن از شیخ ما خلخالی بوده است.»گفتند:«آن هزار تای دیگر از که بود؟»گفت:«از ما بود که او را امر به سکوت می کردیم!»

نقل است که از اصول دیپلماسی آگاه بود و از وقایع سیاسی ،خبر می داد.روزی با شیخ علی اکبر محتشمی مباحثت می کرد.گفت:«زود می بینیم که بریطانیا با انگلستان مجادلت کنند.»شیخ علی اکبر در حیرت شد،پس گفت:«یا مولای ما،این چگونه تواند بود؟»گفت:«این از اسرار دیفلوماسی است و هر که علم «اکوتکنیک»(1)نخوانده باشد،اینها نداند.»

 

علی اکبر ولایتی 

آن نور چشم اهل نظر، آن دوستدار سیر و سفر، آن پدرخوانده مردمان سودانى، آن لله پناهندگان افغانى، آن مظهر تدبیر و با کفایتى، خضرالوزرا "على اکبر ولایتى" از یاران شفیق و از ثابتان طریق بود.
گویند: پیوسته طى طریق کردى، از ولایتى به ولایت دیگر رفتى و به هر کجا که رسیدى فرمودى: "خوب جایى است این ولایت!" "ولایتى"اش گفتند.
"مولانا حکیم لاریجانى" گفت: روزى از او پرسیدم، "سبب طول وزارت تو چیست؛ که چندین کابینه آمده ‏اند و رفته‏ اند و تو همچنانى که هستى؟!" گفت: "از مدت وزارت، آن به حساب آید که در داخل گذرد. بنگر تا چه سهم از وزارتم در این ملک سپرى گشته است!" دانستم که به این زودى‏ها رفتنى نیست!

 

مهدی کروبی

مولانا «هاشمیان» نایب الرئیس مجلس گوید: در پایان جلسه اى، کروبی از من  پرسید: «هیچ دانستى که امروز در مجلس چه مى گفتند؟» گفتم: «اى مولاى ما، امروز، ما را چُرت - لعنةالله عَلَیه درگرفته بود و ندانستیم که در مجلس چه گذشت.» گفت: «هاشمی انا! «چُرت» را چه مقدار باشد؟ آن سان که من از فراز صندلى ریاست درمى نگریستم، بسیارى دیدم که قیلوله مى کردند!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code