معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:
۱۳۹۹/۰۹/۰۹ ۱۱:۳۴ چاپ

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به جایگاه نوزدهم این استان از نظر نرخ تورم آبان ماه، گفت: در این ماه نرخ تورم در گیلان ۲۷.۶ درصد اعلام شده است.

گیل خبر/ به نقل از مهر؛ وحید طیفوری صبح‬ یکشنبه‬ در‬ جمع‬ خبرنگاران‬ با اشاره‬ به‌ اعلام‬ شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی، ‬ اظهار کرد: ‬ با اعلام‬ این‌ شاخص‬ در‬ آبان‬ ماه‬ گیلان‬ در‬ جایگاه‬ نوزدهم‬ کشور‬ قرار‬ گرفته‬ است.

وی‬ با بیان اینکه‌ نرخ تورم کل کشور‬ در‬ آبان‬ ماه‬ ۲۹‬ درصد‬ بوده‌ در‬ حالی‬ که‬ این‌ نرخ‬ در‬ گیلان ۲۷/۶ درصد اعلام شده است، افزود: جایگاه نوزدهم گیلان در کشور برای آبان ماه در حالی است که در ماه‌های پیشین، استان در جایگاه بیست و یکم کشور قرار داشت.

طیفوری با اشاره به اینکه این نشان دهنده این بوده که میانگین افزایش شاخص قیمت در گیلان نسبت به برخی استان‌ها سرعت بیشتری گرفته است، گفت: استان آذربایجان غربی با نرخ ۲۵.۴ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان هرمزگان با نرخ تورم ۳۴.۲ درصد بالاترین نرخ تورم در کشور را در ماه گذشته داشته‌اند.

وی به وضعیت استان‌های مجاور گیلان اعم از قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل نیز اشاره و اضافه کرد: این استان‌ها به‌ترتیب دارای رتبه‌های هفدهم، بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و هشتم بوده و استان گلستان نیز دارای رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‬ به نقطه آبان‬ ماه امسال در کشور و استان به ترتیب برابر ۴۶.۴ و ۴۷.۵ درصد عنوان کرد و ادامه داد: بررسی تغییرات شاخص قیمت آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر ۵.۲ درصد و در گیلان برابر ۵.۵ درصد است.