مصاحبه با نمایندگان مجلس یازدهم گیلان در گیل خبر/ قسمت سوم: حسن محمدیاری
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۷:۴۶ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی:  حسن محمدیاری نماینده شهرستان های تالش،رضوانشهر و ماسال بعد از کاظم دلخوش و جبار کوچکی نژاد، سومین نماینده گیلان در مجلس یازدهم بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. محمدیاری که در آخرین روزهای بررسی صلاحیت کاندیداها حوزه انتخابیه خود را تغییر داد سابقه وکالت و قضاوت را در کارنامه کاری خود دارد. هرچند حمایت برادرش در انتخاب وی نقش مهمی را ایفاء کرد، اما در چند ماه گذشته با حضور فراوان در حوزه انتخابیه خود به یک فرد شناخته شده تبدیل شده است. با محمدیاری درباره عملکرد مجلس یازدهم، استقلال وکلا، تقویت زبان تالشی و  مشکلات مدیریتی در استان و شهرستان تالش به گفتگو نشستیم.

آقای محمدیاری تا همینجا عملکرد مجلس یازدهم را چطور می بینید. خیلی ها معتقدند نتوانسته در مهار مشکلاتی که هست موفق بیرون بیاید و بعضی طرح هایی نیز که ارائه می شود با انتقادات افکار عمومی مواجه می شود.

 

با توجه به نامگذاری مجلس یازدهم به مجلس«امید» و مجلس«انقلابی» قطعا انتظارات مردم هم از نمایندگان این مجلس هم بالا رفته است و این انتظارات هم به حق است . مشکلات اقتصادی و مسائلی از این دست وجود دارد که عمدتا ناشی از تحریم های ظالمانه و گاه به خاطر ناکارآمدی بعضی مسئولین و مدیران است. تمام اهتمام ما این است که در مجلس یازدهم با ارائه طرح ها و لوایح که در مجلس دهم مطرح بوده در واقع فرایندی را طی کنیم که خروجیش به نفع منافع مردم پائین دست و میان دست باشد. مردم آسیب دیده ای که در تهیه مایحتاج عمومی خود با مشکل روبرو هستند. برای همین طرح تامین کالاهای اساسی را تصویب کردیم که دولت مکلف به ارائه بن الکترونیک برای قشر آسیب پذیر باشد و منابع آن را نیز پیش بینی کردیم.
علاوه بر این طرح هایی داشتیم. مثل طرح قیر رایگان که در واقع ترمیم و رگلاژ جاده ها را صورت دهد. ما در حوزه های انتخابیه خودمان به ویژه در جاده های روستایی و عشایری و همچنین مسیرهای ترددی با مشکل روبه رو هستیم. با توجه به تحریم ها و عدم صدور مناسب نفت باید از مشتقات نفت برای توسعه زیرساخت هااستفاده کنیم . در مورد مشکل فرهنگیان و کسانی که در آن درگیر بودند پیگیری هایی خوبی داشتیم و این موضوع را توانستیم با طرحی از مجلس بگذارنیم که مشکل بخش عمده مراجعان را تا حدودی حل و فصل کنیم.

در بخش ملی با توجه به عهدشکنی طرفهای برجام ما نیاز داشتیم که یک پاسخ مناسبی به این عهدشکنی ها داشته باشیم که برای همین طرح موضوع فعال سازی فردو و غنی سازی ان را مطرح و با رای بالا تصویب کردیم. این هم یکی از حرکات انقلابی مجلس است.


در مورد این مصوبات واکنش هایی از دولت داشتیم. مثل همان توزیع کالابرگ که خود شورای نگهبان هم نسبت به آن ایراداتی دارد.در بحث فردو هم صحبت این است که این را بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده و در واقع ممکن است چالش ها را با دولت جدید آمریکا نیز بیشتر کند و در اقع اهرم فشاری بر دولت است.

بحث غنی سازی و ذخیره صدو بیست کیلوگرم اورانیوم غنی شده مربوط به قبل از انتخابات امریکا بود که هنوز مشخص نبود که چه کسی رئیس جمهور این کشور می شود. به هر صورت ما خودمان را باید با چالش ها آماده کنیم. نظام قطعا در چارچوب برجام هرگاه نیاز به مذاکره باشد قطعا این کار را صورت خواهد داد. ولی به دولتمردان آمریکا نمی شود اعتماد کرد. لذا باید با احتیاط و وسواس این موضوع را پیگیری کرد که منافع ملی و منافع نظام تامین شود.

 

در شهرستان تالش زمانی که نماینده شدید مشکلات زیادی بود. چندین سیلی که آمد خسارات فراوانی برجای گذاشت و زیرساخت های فراوانی آسیب دید. در بخش اداری هم شاهد نابسامانیهای اداری هستیم که در بحث دو شهردار بودن تالش نمود بیشتری پیدا کرد. در این ماه های اخیر چقدر توانستید پیگیری داشته باشید.

در سیل اخیر فقط از ظرفیت های استانی و شهرستانی استفاده کردیم


تالش آبستن خیلی از حوادث به ویژه سیل است. در بحث سیل اخیر فقط از ظرفیت های استانی و شهرستانی استفاده کردیم. ما این را در مجلس مطرح کردیم و مقرر شد که کمیسیون عمران و مسئولان آب نیرو برای بازدید میدانی ورود کنند و خسارت ها را بررسی کنند. ما در سیل اخیر حدود دویست میلیارد تومان خسارت دیدیم. اکثر رودخانه های ما نیاز به بسترسازی و لایروبی دارند. این لازمه کسب اعتبار ویژه هستند که باید در این زمینه وزرا از نزدیک ببینند. ما باید زیرساخت ها را رصد کنیم. یازده رودخانه ما اگر سازمان پیدا نکنند شاهد حوادثی این چنینی خواهند بود. ناکارامدی بعضی مدیران هم در اینجا دخیل بوده است که ما تذکرات لازم را دادیم و بازهم از این ظرفیت استفاده می کنیم. امیدواریم بتوانیم در اینده سروسامانی به این وضعیت بدهند.

بعضی مدیران فکر می کنند که با منتفی شدن استیضاح رئیس جمهور نظارت هم تعطیل شده است


عملکرد مدیران استان به ویژه در حوزه شهرستان تالش را چطور می بینید؟

مجلس یک سری اهرم های قانونی دارد که قوانین مصوب شده را عملیاتی کنند. یکی از وظایف نمایندگان اجرای درست بر قوانین است. متاسفانه اخیرا این شائبه درست شده که مثلا چون استیضاح رئیس جمهور منتفی است و مقام معظم رهبری همراهی با دولت ها را سرلوحه کار خود قرار داده اند پس نمی شود در حوزه های مختلف ورود کرد و نظارت داشت. این شائبه دارد در عمل خودش را نشان می دهد و تسامح و تساهل را در حوزه های مختلف مدیریتی مشاهده می کنیم و این زیبنده نیست. هرمسئولیتی حق الناس است و تا روز آخر مسئولین باید کار خود را ادامه دهند و این موضوع نباید خدشه وارد شود. حتی اگر استیضاح و طرح سوال ما از رئیس جمهور و یا وزرا به صلاح نباشد. ما تعامل خوبی با مدیران از جمله استاندار و فرماندار داریم، اما مشکلاتی نیز است.

با کاهلی مسئولین استانی دو هلی کوپتر برای اطفای حریق را از دست دادیم


به طور مثال ما بحران آتش سوزی جنگل های ییلاقی در منطقه ماسال و رضوانشهر را داشتیم که ما در سطح ملی پیگیری کردیم و مقرر شد دو فروند هلی کوپتر برای پوشش اطفای حریق به منطقه اعزام شوند که با متاسفانه با کاهلی مسئولین استانی مواجه شدیم و اعلام نیاز نکردند و این عدم هماهنگی زیبنده نیست. وقتی اعلام نیازی می شود و امکانی فراهم می شود، نباید مسئولین دست رد به سینه مردم بزنند.

منابع طبیعی در صدور پروانه برای روستاییان کوتاهی می کند

در حوزه منابع طبیعی بخش عمده ای از مردم برای پیگیری مشکلات روستاها مراجعه می کنند. اگر طرح هادی در روستایی اجرایی شد. قطعا مکلف هستند که ماده 4 ساماندهی مسکن را اجرایی کنند و منابع طبیعی این اراضی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد. متاسفانه با وجود این که واگذاری ها صورت می گیرد بازهم در مقام صدور پروانه منابع طبیعی کوتاهی می کند و این مردم را به ستوه اورده است. ما اخیرا جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها در تهران داشتیم و مصوب کردیم که بخشنامه ای صادر شود که در این حوزه ها استعلام صورت نگیرد که قرار است بعد از این عملیاتی گردد تا بخش عمده مشکلات حل شود.

برادرم مشاور من است/ در تصمیم گیری ها حرف اول و آخر را خودم می زنم

یک سوال نسبتا شخصی هم بپرسیم. در مورد نقش و جایگاه برادر خودتان(بهمن محمدیاری) فکر می کنید ایشان یک فرصت هستند یا تهدید؟


ما اصطلاحی داریم که تجربه بالاتر از علم است. به اذعان دوست و مخالف و موافق تجربه سه دوره نمایندگی برادر ما خیلی کارساز بود. به عنوان مشاور از تجربیات ایشان استفاده می کنم. ولی در تصمیم گیری ها حرف اول و آخر را خودم می زنم. هیچ کس حق دخالت در کار من را ندارد. حتی ایشان که یک امتیاز و برجستگی های خاصی در منطقه دارند و همه روستاهای دورافتاده سه شهرستان را می شناسند.از مشاورت ایشان بهره مند هستم که شاید خوشایند خیلی ها نیست. برای این که از زیرو بم خیلی مسائل آگاه هستند و در اختیار من می گذارند برای برخی افراد خوشایند نیست. من این را به عنوان یک فرصت می بینم و امری متداول است که همه مدیران برای خود مشاوری دارند و من هم افتخاری میکنم که از چنین مشاوری برخودار هستم که امین است.

از روز اول مردم به اسم ما اکتفا می کردند/ در این شش ماه اخیر  یک تغییر و تحول اساسی صورت گرفته است

 

شما در دوره گذشته از تهران ثبت نام کرده بودید و بعد هم برادرتان عدم احراز صلاحیتش قطعی شد، حوزه انتخابیه خودتان را تغییر دادید. خودتان فکر می کردید به این سرعت نماینده شوید؟

اعتقاد داریم بیشترین و بالاترین سرمایه ما دوستان ما هستند. وقتی سرمایه شما مردم و دوستان شما باشند نباید ترسی داشته باشید. از روز اول که ما ورود کردیم برای ما مسجل بود که دوستانمان ما را قطعا همراهی خواهند کرد و هرکسی که بخواهد چالشی ایجاد کند در برابر موج عظیم مردم توانایی مقاومت را نخواهد داشت. از روز اول مردم به اسم ما اکتفا می کردند. جایگاه خانوادگی ما را مدنظر داشتند وبرایشان فرقی نداشت که من باشم و یا برادرم! بیشتر دیدگاهی حاکم بود که دنبال تغییر اساسی در منطقه بود. در این شش ماهه اخیر به اذعان همه یک تغییر و تحول اساسی صورت گرفته است. پروژه های نیمه تمامی که معلق مانده بود دوباره کلید خوردند. ما پیمانی با مردم بستیم که از تمام ظرفیت و پتانسیل خودمان استفاد کنیم. شما خودتان فضای مجازی رصد می کنید. در هیمن زمان کرونا با این خیلی ها عافیت طلب هستند ما سعی داریم همواره با مردم باشیم و حتی اگر نمی توانیم قدمی برداریم همراهی کردن با آن ها دلگرم کننده برای آن ها خواهد بود. رضایتمندی مردم خط قرمز ما است و هرجا رضایت مردم فراهم گردد رضایت خداوند نیز حاصل می شود.

برای من مذهب و قوم مدیر فرقی نمی کند!

شما نماینده سه شهرستان هستید و همیشه در این منطقه بحثهای قومیتی چالش های خودش را دارد. خودتان هم ماسالی هستید. چگونه توزیع عدالت در نمایندگی را می توانید رعایت کنید که به طور مثال چهارسال بعد مردم هر سه شهرستان رضایت نسبی داشته باشند.

ما در حوزه انتخابیه خودمان تنوع جغرافیایی، اقلیمی و مذهبی و قومی داریم. ما برادران اهل تسنن و شیعه و زبان های مختلف تالشی، گیلک، تاتی فارسی و آذری را داریم. همه این ها سالها در کنار هم قرار دارند و زندگی می کنند.هرکسی از هر قومیتی و مذهبی باشد و شایستگی داشته باشد و بتواند به ما کمک کند ما از ظرفیتش استفاده می کنیم. چرخش نخبگان یک امر عادی است. مدیری می آید و می رود. در اکثر جاها که مدیری را آوردیم و یا معرفی کردیم برای ما مذهب و قومش فرقی نداشته است.شاید از اول نمیدانستم که مذهبش چی است و بعد متوجه شدم.ما این مسائل را دخالت نمی دهیم. شاخص ما شایسته سالاری مدیریت و امانتداری و حسن رفتار و اخلاق است که در منطقه به ما کمک کند.

 

موافق استقلال وکلا هستم/ باید دایره جذب وکیل را بیشتر کنیم


با توجه به سابقه قضاوت و وکالت شما اختلاف بین کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه را چطور می بینید؟


من اعتقاد دارم استقلال وکلا باید حفظ شد. بالاخره مرجعی باید باشد که به عنوان یک بال بدون وابستگی به دو طرف به قاضی در جهت احراز واقعیت کمک کند. اگر قرار باشد این بال وابسته و تاثیرپذیر باشد عدالت در جایگاه واقعی خود رهنمون نخواهد شد. من موافق استقلال وکلا هستم. ولی معتقدم باید این قدر وکیل داشته باشیم که مردم سهولت کافی داشته باشند و برای پیدا کردن وکیل و مشاور با مشکل مالی مواجه نشوند. وقتی عرضه بیشتر باشد هزینه های مردم نیز پائین خواهد آمد. ما باید دایره جذب وکیل را بیشتر کنیم، ولی از آن طرف استقلالشان را نیز حفظ کنیم.

چوکا ظرفیت صعود به لیگ برتر را دارد

تیم چوکا به لیگ یک صعود کرده، ولی مشکلات خاص زیر ساختی دارد. مخصوصا ورزشگاه پوریای ولی استانداردهای لازم را برای برگزاری مسابقه ندارد. همان طور که قبلا نداشت. برای کمک به این تیم راهکارهایی در نظر گرفتید که از این حمایت شود و در اینده به درجه بالاتر برسد.

همانطور که مستحضر هستید بعد از انتخابات مجلس مدیریت سابق تیم را رها کرد و هیچ ساپورتی نشد. مالکی با سرمایه گذاری شخصی آمد و ما نیز کمک کردیم. این تیم در آستانه صعود به لیگ یک بود و اگر کمک نمی کردیم قطعا با حاشیه مواجه می شد. الان هم بدون این که دخالتی در جزئیات داشته باشیم، مسئولیت فنی و داخل زمین را بر عهده مدیران و مربیان تیم گذاشتیم و مدیریت مالی هم بر عهده مالک شخصی است. هرجا نیاز به کمک باشد ما ورود می کنیم. به طور مثال اخیرا در ملاقاتی که با وزیر ورزش داشتم حدود دو میلیارد تومان کمک مالی برای تجهیز ورزشگاه پوریای ولی گرفتم و طی ملاقاتی هم که با دکتر نوبخت داشتیم حدود 5 میلیارد تومان برای تجهیز ورزشگاه اعتبار اختصاص داده شد. این ورزشگاه حدود 8 میلیارد تومان بودجه لازم دارد که به حد استاندارد خود برسد. اکنون هم پیگیر هستیم که اگر خدا بخواهد چوکا بازی های خود را در تالش انجام دهد. اعتقاد دارم که اگر این امکانات فراهم شود و همدلی باشد این ظرفیت را دارد که به لیگ برتر صعود کند.


به زودی شاهد تدریس زبان تالشی در مدارس خواهیم بود

یک اتفاق خوبی که امسال افتاد ، انتشارکتاب درسی به زبان تالشی بود. سالها محققان و پژوهشگران و علاقه مندان دنبال این بودند که زبان اصیل تالشی در مدارس تدریس و در مدارس اموزش داده شود. در این موضوع و تقویت فرهنگ تالشی چقدر تمایل نشان دادید.

با توجه به این که فرهنگ تالشی سابقه چهار هزار ساله دارد و زبان تالشی زبان تعریف شده و رسمی است و لهجه نیست.جزو مطالبات عمده مردم ما است که زبان تالشی مثل زبان های دیگر چون آذری تدریس شود و ما این موضع را پیگیری کردیم. اخیرا کتابی منتشر شده که البته مشکلاتی هم داشته که قرار است مرتفع شود.اما در نهایت ما به دنبال این هستیم که این موضوع نهادینه شود تا شاهد آن باشیم که بخش عمده ای از نوجوانان و جوانان ما که زبان تالشی را کنار گذاشتند دوباره اقبال پیدا کنند که با این گویش و زبان تکلم کنند. قطعا ما در این زمینه اهتمام ویژه داریم و به زودی شاهد تدریس زبان تالشی در مدارس خواهیم بود.