رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند از شکست «ترامپ» خوشحالیم اما نباید زندگی و معیشت مردم را به شکست یا پیروزی کسی در کاخ سفید گره زد.

گیل خبر/ به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت: انتخابات اخیر آمریکا و حوادث قبل و بعد از آن اتفاقی عبرت آموز بود. آمریکایی که سال‌ها مشکلات ساختاری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را با قدرت رسانه‌ای اش پنهان کرده بود، این روز‌ها بدون روتوش در مقابل افکار عمومی جهان به نمایش گذاشته شد.

وی بیان کرد: آمریکای واقعی که در کنار قوت اقتصادی و نظامی خود درگیر شکاف‌های عمیق اجتماعی و تبعیض‌های ساختاری است، فاصله بسیار زیادی با آمریکای نمایشی دارد و تصویر واقعی امروز، روند رو به افول آمریکا را در مقابل چشمان مستضعفان جهان به نمایش گذاشت و با شکسته شدن هیمنه ایجاد شده، روند افولش را سرعت بخشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: همان گونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سیدحسن نصرالله گفت «ما از شکست قاتل شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خوشحالیم» و همه با چشمان خود دیدند کسی که در این دنیا ندای أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی سر دهد، بر اساس سنت الهی در دنیا و آخرت خوار و خفیف می‌شود.

قالیباف اظهارداشت: ما نظام فاسد حاکم بر آمریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آن‌ها می‌دانیم و تنها خون بهای آن‌ها را اخراج سربازان آمریکایی از منطقه می‌دانیم، اما از کوچکی و زبونی صادرکننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می‌شویم.

وی تأکید کرد: هر چند که از شکست ترامپِ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تصمیمات ما باید مستقل از رفتن‌ها و آمدن‌ها باشد و تصمیمات ما است که پایه‌های اصلی اقتصاد کشورمان را می‌سازد و قدرت ما را مشخص می‌کند و باید باور کنیم کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد.

قالیباف اظهار داشت: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالا‌های اساسی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و تولید ملی به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به آریزونا، جورجیا و میشیگان؛ پس به مردم آدرس غلط ندهید.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور، سوء‌مدیریت، دست روی دست گذاشتن، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی و ناهماهنگی بین نهاد‌های سیاستگذار و مجری است و این سوءمدیریت‌ها باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشور‌های مهم دنیا به ویژه کشور‌های همسایه، منطقه و آسیا شده است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد، تصریح کرد: واقع‌بینی حکم می‌کند که لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سوزی و تولید قدرت، ساده‌اندیشی است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و همه مردم به ویژه طبقه مستضعف را قوی کنیم.

قالیباف افزود: اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخ تولید و اشتغال را به حرکت درآوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، قطعاً دشمن از اعمال فشار بیشتر علیه کشورمان ناامید خواهد شد. همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج از دشمن را دارد، فرصت‌سوزی است.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد و مشخص است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا ادعا می‌کند که سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاست‌های متفاوتی را در چهار سال پیش‌رو در آن کشور رقم خواهد زد.

رئیس مجلس گفت: آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد، لفاظی و ادعا‌های بیهوده نیست و ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهداف مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این اجرایی شده است.