گیل خبر/ علی نظری*

*سردبیر روزنامه مستقل

از نوامبر تا ژانویه واقعا باید از ترامپ شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری ترسید.

او در ۲ سال گذشته با اعمال تحریم‌ها و تشدید فشارهای حداکثری، ضربات مهلکی به اقتصاد ایران زد.

ترامپ وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات کاری می‌کند که در همان هفته اول بعد از پیروزی‌اش، ایرانیان به وی زنگ بزنند و به اصطلاح به پای میز مذاکره بیایند.

اما اکنون طبق آخرین شواهد و قرائن ترامپ تک دوره‌ای شده است و بایدن ۷۸ ساله به عنوان خلف وی از ژانویه ۲۰۲۱ به کاخ سفید می‌رود.

ولی از امروز تا ۲۰ ژانویه که مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا برگزار می‌شود، ترامپ همچنان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

در این دو ماه و اندی که باقی مانده است، هرگز نباید از سوپرایز ترامپ غافل بود.

دو اقدام از سوی ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران محتمل است:

اقدام اول: ایجاد تحریم‌های جدید مدت دار است که حتی بایدن هم در طول ۲ سال اول ریاست جمهوری نمی‌تواند آنها را لغو نماید.

اقدام دوم: راه اندازی جنگی تمام عیار علیه ایران.

این احتمال را نباید دور از ذهن دانست. مسئولان عالیرتبه کشور باید مراقب جنگ افروزی ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری وی باشند.

درگیری نظامی ایران - آمریکا تنها ضررش متوجه ایران نخواهد بود؛ بلکه گرفتار نمودن دولت بایدن به جنگ نظامی با ایران، با توجه به مشکلات اقتصادی آمریکا و شرایط کرونایی این کشور، می‌تواند باتلاق جهنمی را برای دموکراتها و رییس جمهور کهنسال آنها در سالهای پیش رو ایجاد نماید.

قطعا درگیر شدن آمریکا در عملیات نظامی خاورمیانه می‌تواند تا ۴ سال دیگر دست و پای دولت جدید آمریکا را در پوست گردو بگذارد.

هرگز نباید تصور کرد که با شکست ترامپ در انتخابات سوم نوامبر، همه مخاطرات ناشی از عداوت او، برای مردم ایران به اتمام رسیده است.

بلکه این روزهای پرخطر و سرنوشت ساز حضور ترامپ در کاخ سفید را باید جدی بگیریم، و با تدبیر آن را طی کنیم تا گرفتار نیرنگ‌های غیر مترقبه ترامپ نشویم. زیرا ترامپ اکنون خطرناک‌تر از همیشه است.